Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Kolase Dengan Pelepah Pisang Dikelompok B TK Al Hidayah IX Pondokrejo Tempurejo Jember

Authors

  • Dita Nurmala Ainur Ro’ad Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Wijaya Adi Putra Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Muhammad Agus Sugiarto Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.55681/sentri.v4i8.4456

Keywords:

fine motor skills, collage with banana stems, classroom action research

Abstract

This study aims to improve fine motor skills in early childhood through collage activities using banana stems. The researcher employed classroom action research (CAR) using the Kemmis and McTaggart model, which involves four stages: planning, implementation, observation, and evaluation. The research was conducted at Al Hidayah IX Kindergarten in Pondokrejo, Tempurejo, Jember, involving 30 students from group B. Data collection techniques included observation and documentation. The results showed that in the pre-cycle, 9 children (30%) achieved the expected developmental level. In the first cycle, 14 children (47%) reached this level, and in the second cycle, the number increased to 25 children (83%). Based on these findings, it can be concluded that collage activities using banana stems effectively enhance the fine motor skills of early childhood students, as evidenced by the results obtained at Al Hidayah IX Kindergarten in Pondokrejo, Tempurejo, Jember.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akollo, J. G., Tarumasely, Y., & Surur, M. (2023). Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini melalui Teknik Kolase Berbahan Loleba. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 358–373. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3748.

Alyannur, N., & Sitorus, A. S. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Permainan Membatik Ecoprint pada Daun dengan Teknik Pounding untuk AUD. Journal of Education Research, 5(3), 3740–3749.

Jaenudin, A. B., & Hayani Wulandari, F. D. (2023, February). Mengembangkan Kemampuan Pengucapan Bahasa Inggris AUD Melalui Permainan Whisper Challenge. In Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta (Vol. 2, No. 1, pp. 36-41)..

Kholidah Z, A., & Reza, M. (2018). Pengaruh Seni Kolase Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok a Tk Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Surabaya. PAUD Teratai, 7(3).

Madha Melissa, M. (2016). Peningkatan Kemandirian dan Prestasi Belajar Matematika dengan Pendekatan Problem Based Learning (PBL) di Kelas VII E SMP N 15 Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Edukasi Matematika (JIEM), 2(1), 1–18.

Maghfirah, S. (2019). KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK Utilization of Used Goods in Improving Children ’ s Fine Motor Skills. 2(1).

Nengsih, M. (2024). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Kolase. Refleksi: Jurnal Penelitian Tindakan, 2(1), 14–19. https://doi.org/10.37985/refleksi.v2i1.320.

Nur Kholifah, R., & Nuzsep Almigo. (2024). Pemanfaatan Kolase Sebagai Alat Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Di Sekolah Dasar. TEKIBA : Jurnal Teknologi Dan Pengabdian Masyarakat, 3(2), 89–94. https://doi.org/10.36526/tekiba.v3i2.3397.

Permatasari, I. P., Diana, D., & Kanaria, K. (2024). Perkembangan Kemampuan Motorik Halus Sebagai Langkah Awal Dalam Mempersiapkan Anak Untuk Menulis Melalui Keahlian Dalam Kolase Pada Usia Dini. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(6), 2036–2042

Rahma, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menggunting Dan Menempel. Damhil Education Journal, 2(1), 8. https://doi.org/10.37905/dej.v2i1.1321.

Suryana, D., & Vaneza, T. (2020). Pengaruh Kolase Kapas Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak- Kanak Bunda Tunas Harapan Kabupaten Pasaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 572–580. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/501/470

Downloads

Published

2024-08-26

How to Cite

Ro’ad, D. N. A., Putra, W. A., & Sugiarto, M. A. (2024). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Kolase Dengan Pelepah Pisang Dikelompok B TK Al Hidayah IX Pondokrejo Tempurejo Jember. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 4(8), 1608–1621. https://doi.org/10.55681/sentri.v4i8.4456