Efektivitas Teknik Conseling Behavior Therapy (CBT) Untuk Mengatasi Kecemasan Sosial pada Kelas XI Shoshum 1 di SMA Negeri Ambulu
DOI:
https://doi.org/10.55681/sentri.v4i8.4428Keywords:
cognitive behaviour, therapy technique, social anxietyAbstract
Social anxiety is one of the psychological disorders commonly experienced by adolescents, especially high school students, and can affect self-confidence, social relationships, and academic performance. This condition needs to be addressed through appropriate counseling interventions within the school setting. This study aims to determine the effectiveness of Cognitive Behaviour Therapy (CBT) counseling techniques in reducing social anxiety among 11th-grade students at SMA Negeri Ambulu. CBT was selected as it focuses on cognitive restructuring and modifying negative behaviors underlying anxiety. The study uses a quantitative approach with a quasi-experimental method, involving an experimental group and a control group. The instrument used is a social anxiety questionnaire developed based on the theories of Aaron T. Beck and La Greca. The results of this research are expected to contribute to the development of effective psychological interventions for students in schools.
Downloads
References
Anugraha, D. Y. (2024). PENGARUH KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK CBT TERHADAP KECEMASAN SOSIAL SISWA SMP. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(1).
Apriyadi, A. (2022). Cognitive Behavioral Therapy Spritualitas Islam Untuk Mengatasi Kecemasan Sosial Remaja. Counselle| Journal of Islamic Guidance and Counseling, 2(1), 70–83. https://doi.org/10.32923/couns.v2i1.2304
Berliana, A., Fani, &, & Nurtjahjo, E. (2024). STUDI KASUS: COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY UNTUK MENGURANGI KECENDERUNGAN KECEMASAN SOSIAL PADA SISWA SEKOLAH DASAR (Vol. 13, Issue 1).
Diorarta, R. (2020). TUGAS PERKEMBANGAN REMAJA DENGAN DUKUNGAN KELUARGA: STUDI KASUS. Carolus Journal of Nursing, 2(2). http://ejournal.stik-sintcarolus.ac.id/
Duwi Nitami, S., & Daulay, N. (2024). Penerapan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy untuk Menurunkan Kecemasan Berbicara Didepan Kelas Pada Siswa. In Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia (Vol. 9).
Elfariani, I., & Anastasya, Y. A. (2023). Regulasi Diri dan Kecemasan Sosial pada Remaja. Jurnal Psikologi Terapan (JPT), 5(2), 57. https://doi.org/10.29103/jpt.v5i1.10421
Fatchul Hardiyanto, A., Lathifah, M., korespondensi, A., Raya Banar Pilang, J., Wonoayu, K., Sidoarjo, K., & Timur, J. (2020). Konseling kelompok restructuring cognitive efektif untuk mereduksi kecemasan sosial siswa kelas X SMA Universitas PGRI Adi Buana Surabaya 12. Electronic) Pusat Kajian BK Unindra-IKI, 161(2), 161–168. https://doi.org/10.26539/teraputik.42436
Fauzi, A. (2022). KONSELING KELOMPOK COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY DENGAN TEKNIK COGNITIVE RESTRUCTURING DALAM MENGATASI KENAKALAN REMAJA. MIMBAR Jurnal Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 8(2), 2–3. http://journal.iaimsinjai.ac.id/indeks.php/mimbar
Haryati Asti. (2025). The Influence of Social Anxiety on the Learning Achievement of Students at UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. In JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (Vol. 6, Issue 2). http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index
Hayati, S. A., & Tohari, S. (2022). Cognitive Behavioral Therapy (CBT) dalam Menurunkan Social Anxiety Disorder (SAD) dan Obsessive Compulsive Disorder (OCD) Pada Remaja. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 153–159. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i2.163
Kristian Santoso, B., Noviekayati, I., & Pasca Rina, A. (2023). Kecemasan sosial pada remaja akhir: Bagaimana peranan adiksi media sosial? INNER: Journal of Psychological Research.
Muryono, S., Puspa Ningrum, A., Saleshia Nabila, A. A., Brawijayanti, G., & Muhammadiyah HAMKA, U. (2025). Pendekatan Cognitive Behavior Therapy untuk mengatasi kecemasan akademik mahasiswa : literatur review. Jurnal Fokus Konseling, 11, 36–45. https://doi.org/10.52657/jfk.v1i1.2626
Poetry, T., Tjalla, A., & Rahmat Hidayat, D. (2024). Gambaran Kecemasan Sosial Remaja Akhir. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(1), 34–40. https://doi.org/10.31316/gcouns.v9i1.6270
Rahmadiani, N. D. (2020). Cognitive Behavior Therapy dalam menangani kecemasan sosial pada remaja. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 4(1). https://doi.org/10.22219/procedia.v4i1.11961
Rahmawati, W. K. (2016). Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Menangani Stres Akademik Siswa (Vol. 3, Issue 1). http://ejournal.unikama.ac
Rengganawati, H. (2024). Indonesian Journal of Digital Public Relations (IJDPR) KECEMASAN DALAM BERBICARA DI DEPAN UMUM PADA KALANGAN MAHASISWA BERUSIA 17-22 TAHUN ANXIETY IN PUBLIC SPEAKING WITHIN THE 17-22 AGE GROUP OF COLLEGE STUDENTS. In Indonesian Journal of Digital Public Relations (IJDPR) (Vol. 2, Issue 2). https://journals.telkomuniversity.ac.id/IJDPR
Saragih, S. A. (2023). Terapi Kognitif Perilaku dalam Pengobatan Gangguan Kecemasan.
Suryana, E., Wulandari, S., Sagita, E., & Harto, K. (2022). Perkembangan Masa Remaja Akhir (Tugas, Fisik, Intelektual, Emosi, Sosial dan Agama) dan Implikasinya pada Pendidikan (Vol. 5, Issue 6). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Tomi Putra, Zadrian Ardi, & Netrawati. (2025). Pengaruh Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy (CBT) untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 6(1), 245–254. https://doi.org/10.31943/counselia.v6i1.189
wulandari tri. (2022). 2282-7163-2-PB. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), Efektivitas konseling kelompok dengan pendekatan cognitive behavior therapy untuk meningkatkan kedisiplinan belajar siswa, 5–6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elsa fitriatus Sholehah, Weni Kurnia Rahmawati, Nailul Fauziyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.