Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android pada Materi Bangun Ruang Siswa Kelas V SD
DOI:
https://doi.org/10.55681/sentri.v4i8.4378Keywords:
interactive learning media, Android, three-dimensional shapeAbstract
This study aims to improve the understanding of grade V students about the material of three-dimensional shape (cubes and rectangular prism) by using interactive learning media based on Android. This class action research was conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research involved 23 students of class V UPT SDN 08 Gresik who were between 10 and 11 years old. Data was collected through tests, observation sheets, and questionnaires. The results showed there was a significant increase in students' understanding. The average score of cycle I was 66,6 and 76,6 in cycle II. The percentage of student learning completeness increased from 45,5% in cycle I, and 83,3% in cycle II. The use of Android based interactive learning media proved effective in improving students' understanding as well as their engagement in learning.
Downloads
References
Al-Amin, M., & Nugroho, M. A. (2023). Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Era Digital. Jakarta: Mitra Media.
Indhira, M. I., Yandari, I. A. V., & Pamungkas, A. S. (2023). Pengembangan media pembelajaran B-Ruang berbasis Android. Primary: Jurnal Pendidikan Guru SD, 12(2), 177–188.
Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning (3rd ed.). Cambridge University Press.
Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. New York: International Universities Press.
Ramadhani, N. D., Sulianto, J., & Rahmawati, I. R. (2023). Multimedia interaktif berbasis PBL pada bangun ruang. Jurnal Didaktik Matematika, 10(1), 71–82.
Santrock, J. W. (2021). Educational Psychology (7th ed.). McGraw-Hill Education.
Slavin, R. E. (2020). Educational Psychology: Theory and Practice (12th ed.). Pearson.
Sumarmo, U. (2022). Strategi Pembelajaran Matematika Berbasis Pemahaman Konseptual. Bandung: Tinta Cendekia.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Al Atqiyaa, N., Maulidina, S., Burhani, M. Z., Utami, S. D., & Andine, S. (2023). Kedudukan Penelitian Tindakan Kelas untuk Mengubah Perilaku Peserta Didik. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 2023.
Asrianti, W., Sobari, T., & Isnaini, H. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VIII-A SMPN 10 Cibinong. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 4(2017), 223–228. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/7056
C, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Pembelajaran Teks Eksposisi. Diksi, 29(2), 205–216. https://doi.org/10.21831/diksi.v29i2.36614
C, M. K. (2018). Implementasi Metode Cooperatif Learning Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Matematika Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd N Wawasan. Eksponen, 8(1), 42–52. https://doi.org/10.47637/eksponen.v8i1.140
Dhita R. L., Faulina, S. T., & Wisnumurti. (2023). Rancang Bangun Aplikasi Layanan Pengaduan Pada Dinas Pendidikan Kabupaten Oku Berbasis Android Menggunakan Android Studio. Jik, 14Faulina,(2), 25–35. https://journal.unmaha.ac.id/index.php/jik/article/view/252/214
Firdaus, I., Hidayati, R., Hamidah, R. S., Rianti, R., Cahyuni, R., & Khotimah, K. (2023). Model-Model Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, Vol.1 No.2(2), 107.
Gugus, D. I., Kuta, K., Nym, N., Aryanti, S., Wiarta, I. W., & Putra, I. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Matematika Belajar Matematika Siswa Kelas Iv. Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia e-Mail, 92.
Halik, A., Ilmi, N., & Lestari, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 9 Benteng Kecamatan Baranti. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pembelajarannya, 1(3), 156–164.
Harahap SMPN, R., Laksamana, B., Desa Bukit Kerikil, J., & Laksamana, K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Materi Himpunan Di Kelas VII C SMP Negeri 2 Bandar Laksamana. Journal on Education, 03(04), 383–389.
Ilarmin, I., Amus, S., Misnah, M., Juraid, J., Ratu, B., & Elfira, N. (2024). Media Visual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar pada Pembelajaran IPS di Kelas VI SDN Bahoea Reko-Reko. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14(1), 77. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.606
Imania, N. K., Alvi Sopiah, S., Purwanti, Y., Kunci -Multimedia Interaktif, K., Storyline, A., & Belajar Siswa, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas X Di SMA Negeri 16 Garut. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi 10.1 (2024): 98-106., 10(1), 98–106. https://doi.org/10.31980/jpetik.v10i1.1134
Linda, L., & Sugandi, A. I. (2023). Efektivitas Bahan Ajar Etica Berbasis Vba Dengan Kompetensi Pedagogik Abad 21 Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 523. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6232
Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21
Nuralfiani, A., Sylviana Zanthy, L., Siliwangi, I., & Terusan Jenderal Sudirman, J. (2023). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif ANALISIS HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA VISUAL PADA MATERI PERSAMAAN KUADRAT MENGGUNAKAN METODE RUMUS KUADRATIK. 6(2), 573–582. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.11544
Nursyamsiah, G., Savitri, S., Yuspriyati, Nurul, D., Zanthy, & Sylviana, L. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Soal Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Maju, 7(1), 98–102.
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Sagita, W., Irsyadunas, I., & Alfiriani, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Tiktok Pada Mata Pelajaran Informatika Kelas X TKJ Di SMK Negeri 2 Padang. Informatika, 11(2), 77–85. https://doi.org/10.36987/informatika.v11i2.4227
Santoso, A., Sholikah, O. H., & Pudjiwati, S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Penyajian Data Siswa Kelas 5 SDN 05 Madiun Lor. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 54–68.
Sudrajat. (2020). Peranan Matematika Dalam Perkembangan IPTEK. “The Power of Mathematics for All Aplications,” 1–12.
Utami, R. P. (2017). Pentingnya Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Kegiatan Proses Belajar Mengajar. Jurnal Dharma Pendidikan, 12(2), 62–81.
Viranny & Wardhono, 2024. (2024). Cendikia pendidikan. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54. https://doi.org/10.9644/sindoro.v3i9.252
Winda Arisya, D. (2022). Global Journal Teaching Professional. PENGARUH PENERAPAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD St., 1(November), 24–29. http://eprints.unm.ac.id/33894/%0Ahttp://eprints.unm.ac.id/33894/1/artikel Nurmawaddah.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arissona Dia Indah Sari, Wahyu Agung Mustikaning Romadhon, Nur Fauziyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.