Pengaruh Perkembangan Teknologi Terhadap Kebugaran Jasmani Pada Generasi Alpha
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2692Keywords:
Technology, Physical Fitness, Alpha GenerationAbstract
Research focused on analyzing the extent to which technological developments affect the physical fitness level of gen alpha. The research uses a qualitative method by relying on various literatures. The data in this study were obtained through literacy studies as analysis techniques. Gen alpha’s a physical development has an influence from technological development. Gen alpha grew up in the middle of the digital era and is accustomed to technological sophistication. Physical fitness has benefits for health which aims to prevent the body from feeling excessively tired due to the activities that human do because it needs to be accompanied by sufficient energy. The results showed that technological development affected the level physical fitness of alpha genes. Physical fitness is very important for children’s activities and the influence of technology makes gen alpha rarely do physical activities. This causes physical fitness to slowly decrease, so the little physical activity they do makes them feel tired. Thus, knowing the extent to which technological development affects the physical fitness of gen alpha can be a reference for parents and teachers to direct children to carry out physical activities that can improve physical fitness.
Downloads
References
Abduh, I., Humaedi, H., & Agusman, M. (2020). Analisis Hubungan Tingkat Kesegaran Jasmani terhadap Hasil Belajar Siswa. JOSSAE (Journal of Sport Science and Education), 5(2), 75-82.
Anggraeni, D., & Juhriati, I. (2023). Gaya Pengasuhan yang Sesuai untuk Anak Usia Dini Pada Generasi Alpha. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3014–3020.
Agustin, R. N., Novianti, R., & Puspitasari, E. (2021). Pengaruh Intensitas Penggunaan gadget terhadap kemampuan motorik kasar anak usia 4-5 tahun d. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4(1), 31–39.
Anwar, F. (2022). Generasi Alpha: Tantangan dan Kesiapan Guru Bimbingan Konseling dalam Menghadapinya. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(2), 68–80.
Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian Pendidikan Praktik.
Asiba, W. P. (2021). Pentingnya Teknologi bagi Guru pada Masa Pandemi Covid-19. OSF Preprints, 1(1), 1–9.
Bayu, W. I., Waluyo, Victorian, A. R., Ikhsan, A., & Apriyanto, Y. (2021). Instrumen Tes Kebugaran Jasmani untuk Anak Usia 10-12 Tahun. Jurnal Sporta Saintika, 6(1), 165–176.
Christine, C., Karnawati, K., & Nugrahenny C, D. (2021). Pola Asuh Orang Tua terhadap Anak Generasi Alfa dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 2(2), 235–250.
Darmawan, I. (2017). Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Siswa Melalui Penjas. JIP, 7(2), 143–154.
Fadlurrohim, I., Husein, A., Yulia, L., Wibowo, H., & Raharjo, S. T. (2019). Memahami Perkembangan Anak Generasi Alfa Di Era Industri 4.0. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(2), 178–186.
Fatonah, B. S., Qonita, Q., & Mulyana, E. H. (2024). Persepsi Orang Tua terhadap Penggunaan Gawai untuk Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(1), 123–134.
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97.
Hastuti, T. A. (2008). Kontribusi Ekstrakurikuler Bolabasket Terhadap Pembimbitan Atlet dan Peningkatan Kesegaran Jasmani. Pendidikan Jasmani Indonesia, 5(1), 45–50.
Jannah, K., Gupita, N., & Pusparini, D. (2023). Pola Pengasuhan Orang Tua Terhadap Penerapan Screen Time Di Masa Generasi Alpha Usia 4-6 Tahun Di Desa Rombuh Kecamatan Palengaan Kabupaten Pamekasan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 333–343.
Lexy, M. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif.
Maksum, A., & Fitria, H. (2021). Transformasi dan Digitalisasi Pendidikan di Masa Pandemi. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang , 121–127.
Mashud, M. (2016). Model Sekolah Berwawasan Kebugaran Jasmani. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 14(1), 75–85.
Nugraha, B. (2015). Pendidikan Jasmani Olahraga Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 557–564.
Perdamaian, P. D. J., Puspita, A., & Frida, N. (2020). Analisis Strategi Mempertahankan dan Mengembangkan Bisnis di Tengah Pandemi COVID-19 Serta Mengetahui Dampak Perkembangan dan Pertumbuhan COVID-19 di Indonesia. Jurnal Aktiva : Riset Akuntansi Dan Keuangan, 2(3), 129–139.
Prismanata, Y., & Sari, D. T. (2022). Formulasi Media Pembelajaran untuk Peserta Didik Generasi Z dan Generasi Alfapada Era Society 5.0. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 2, 44–58.
Purwanto. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Psikologi dan Pendidikan.
Putra, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Gadget Sebagai Media Pembelajaran. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 1–10.
Ratnaya, I. G. (2011). Dampak Negatif Perkembangan Teknologi Informatika Dan Komunikasi Dan Cara Antisifasinya. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 8(1), 17–28.
Riyanto, P., & Mudian, D. (2019). Pengaruh Aktivitas Fisik Terhadap Peningkatan Kecerdasan Emosi Siswa. Journal Sport Area, 4(2), 339–347.
Sapardi, V. S. (2018). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Di Paud/Tk Islam Budi Mulia. MENARA Ilmu, 12 Jilid I(80), 137–145.
Sari, A. K., & Hwihanus. (2023). Peran Sistem Informasi Manajemen Dalam Pengembangan Digitalmarketplace Pasca Pandemi Berbasis Consumer To Consumer (C2C). Jkpim : Jurnal Kajian Dan Penalaran Ilmu Manajemen, 1(1), 90–100.
Suharjana, F. (2008). Regionale Schule ... Abschluss-Prüfungsaufgaben mit Lösungen Mecklenburg-Vorpommern. ... Mittlere Reife ... Deutsch. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 5(2), 45–51.
Wicaksono, L. (2017). Pelaksanaan Pendidikan Jasmani dan Olahraga Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 274–282.
Zainudin, N. I., Athar, A., & Kahri, M. (2019). Analisis Komponen Kebugaran Jasmani Peserta Didik Sekolah Dasar Negeri Di Lihat Dari Sarana Dan Prasarana Pendidikan Jasmani Kelas V Usia 10 – 12 Tahun Kota Banjarbaru. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 18(1), 63–69.
Zuchdi, D. (1993). Panduan penelitian analisis konten. Yogyakarta: Lembaga Penelitian IKIP Yogyakarta, 81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Linda Salsa Apriyanti, Agus Mulyana, Anzani Rahmadewi, Emia Rita Pitriani Tarigan, Hana Zakiyah, Rindi Sumarni, Risma Nurkamila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.