Pengaruh Aplikasi Youtube Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Kelas X SMK YP Cerdas Mandiri
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3670Keywords:
Youtube, Learning Activity, Christian Religious Education, Inferential Statistics, Simple Linear RegressionAbstract
This study aims to analyze the effect of using the YouTube application on students' learning activeness in Christian Religious Education subjects in grade X at SMK YP Cerdas Mandiri. This research uses a quantitative method with descriptive and inferential statistical analysis. Descriptive statistics are used to describe the research data, while inferential statistics are used to test hypotheses and examine the relationships between variables. The results of the study show that the use of the YouTube application has a significant effect on students' learning activeness. Based on the correlation test, a correlation coefficient value of 0.3 was obtained, indicating a strong relationship between the use of YouTube and students' learning activeness. The t-test showed a t_calculated value of 2.67, which is greater than the t_table value of 1.69, meaning this relationship is significant. The coefficient of determination of 20.3% indicates that the use of YouTube contributes to 20.3% of students' learning activeness. Additionally, a simple linear regression analysis revealed the regression equation Y = 0.411 + 0.3X, meaning that each increase in YouTube usage will increase students' learning activeness. The independence and linearity tests of the regression also support the conclusion that the variables in this study are linear and independent. Thus, this study concludes that the YouTube application can significantly enhance students' learning activeness.
Downloads
References
Afiani, N. (2021). Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Pada Materi Program Linier Menggunakan Problem Based Learning Dengan Media Youtube dan PPT Di Smk Muhammadiyah 2 Klaten Utara. Educatif Journal of Education Research, 4(1), 65–72. https://doi.org/10.36654/educatif.v4i1.95
Almajirah, T. (2021). Meningkatkan Kreativitas dan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Teks Prosedur Menggunakan Based Learning Melalui Media YouTube Berbasis Video Interaktif. https://doi.org/10.31219/osf.io/h7cm6
Amelia, D., Setiaji, B., Primadewi, K., Habibah, U., Lounggina, T., Peny, L., Rajagukguk, K. P., Nugraha, D., Safitri, W., Wahab, A., Larisu, Z., Setiaji, B., & Dharta, F. Y. (2024). M e to d e p e n e l i t i a n ku a n t i tat i f.
Amruddin. DR, Priyanda R, A. T. S. (2022). No Title Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Metodologi Penelitian Kuantitatif.
Arham, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran. Akademia Education, 1–13.
Baihaqi, A., Mufarroha, A., & Imani, A. I. T. (2020). Youtube sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif di SMK Nurul Yaqin Sampang. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 07(01), 74–88.
Damanik, J., Manullang, M., Pardede, B. P., Napitupulu, T., & Simamora, T. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Artikulasi Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Tarutung Tahun Pembelajaran 2023 / 2024. 1(5).
Dkk, S. A. S. (2023). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) terhadap Meningkatnya Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Medan. Journal on Teacher Education, 4(3), 653–659.
Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236
Huda, B., & Priyatna, B. (2019). Penggunaan Aplikasi Content Management System (CMS) Untuk Pengembangan Bisnis Berbasis E-commerce. Systematics, 1(2), 81. https://doi.org/10.35706/sys.v1i2.2076
Kusumaningrum, H., Unik Hanifah Salsabila, Nanik Rahmanti, Istiani Nur Kasanah, & Dian Sidik Kurniawan. (2022). Optimalisasi Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Daring. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 92–114. https://doi.org/10.54396/saliha.v5i1.223
Mare, A. L., Siregar, N., & Bangun. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Youtube Terhadap Minat Belajar Siswa PelajaranPendidikan Agama Kristen Di Kelas VII SMP Swasta Talita Kum Medan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3.
Mastanora, R. (2018). Dampak Tontonan Video Youtube Pada Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, I(2), 47–57.
Najihah, M., Utomo, A. P. Y., Safitri, A. N., & Mubarok, S. (2023). Pemanfaatan YouTube untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Eksplanasi di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 45–59.
Nanuru F. Ricardo. (2017). YouTube mampu untuk memberikan pengaruh keindahan bagi penyaluran karya-karya seni yang di-video-kan tetapi sekaligus menjadi seni itu sendiri . Keindahannya terlihat pada bagaimana ia memberikan pengalaman-pengalaman menarik bagi mereka yang menggunakann.
Nurjanah, S., Mutmainah, S., & Setyawati, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Kelas X MA Ahsanul ’ Ibad Taman Fajar. 4(2), 77–83.
Nuryadi, M. H., & Widiatmaka, P. (2022). Keunggulan Youtube sebagai Media Pembelajaran untuk Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Mahasiswa. 5(3), 356–367.
Purwanto, P., Wathon, S., & Colledge. (2018). Teknik penyusunan instrumen uji validitas dan reliabilitas penelitian ekonomi syariah (Issue December).
Rasa, H., Diri, P., Guru, P., & Dukungan, D. A. N. (2021). Hubungan rasa percaya diri, perhatian guru, dan dukungan teman sebaya dengan keaktifan belajar siswa di kelas. 15(1), 1–10.
Rifhano, R. A., & Abdurrahman, M. S. (2018). Pengaruh Intensitas Mengakses Youtube Terhadap Aktivitas Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomi Bisnis Telkom University. Dialektika, 2, 9.
Riyana, C. (2017). Peranan Teknologi Dalam Pembelajaran. Reasearch Gate, October, 1–16.
Shields, C. M., Białostocka, P., Fallis, A. ., Dolz, M., Carlson, J., Ochoa, S., Sanchez, B., Pardo, M., & Muñoz, D. (2010). Peranan Guru Pendidikan Agama Keristen Terhadap Pemahaman Doa Yang Benar. Journal of Chemical Information and Modeling, 46(9), S240.
Silalahi, S. E., Simanungkalit, M., Sihombing, E., Lumbantobing, L., Sitanggang, R., Pendidikan, J., Kristen, A., Agama, I., & Negeri, K. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir ( SPPKB ) Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristes ( PAK ) Dan Budi Pekerti Siswa Kelas XII SMK N 1 Laguboti Tahun Ajaran 2023 / 2024 SPBM dapat diartikan sebagai rangkaian aktivitas. 1(5).
Sinthiya, I. A. P. A., & Sobri, M. R. (2015). Rancangan Aplikasi Sistem Cerdas Pembelajaran Ilmu Bangun Datar SD Negeri 01 Candiretno. Jurnal TAM ( Technology Acceptance Model ), 4, 19–25.
Sipoholon, Simamora, S. N., Nababan, D., Malau, O., Sitorus, M. H., & Simanungkalit, M. (2024). Pengaruh Model Role Playing Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2. 1(4).
Siregar, N. (2018). Mengikuti Teladan Kristus, Partisipasi terhadap Misi Allah: Catatan Reflektif Seorang Pendeta Batak.
Siregar, N. (2019). Pengaruh Kualitas Diri dan Kreativitas Diri Terhadap Peningkatan Mutu Pelayanan Gereja. 1–39.
Siregar, N. (2024). NAGORI DOLOK PARRIASAN. 5(2), 3872–3876.
Siregar, N., Limbong, S., Pote, D., & Hutahaean, H. (2021). Eksegetis Sosial-Saintifik. 3(2), 1–14.
Siregar, N., Munthe, B., Pasaribu, S., Samosir, D., Silalahi, J., & Sirait, P. E. (2019). Etika Kristen Dasar Etika Pendidikan Dan Membangun Karakter Bangsa. 244.
Siregar, N., Siregar, H., & Hutahaean, H. (2021). Application of the Picture and Picture Type of Cooperative Learning Model in Improving Student Learning Creativity. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 23–36. https://doi.org/10.21009/jtp.v23i1.20300
Sitanggang, B., & Simamora, D. T. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Keaktifan Belajar PAK Siswa Kelas X SMK Yayasan Soposurung Balige Kabupaten Toba Tahun Pembelajaran 2023 / 2024. 2(2).
Sudjana. (1992). Buku Statistika Penelitian sudjana korelasi.pdf.
Sugiyani Yani, Rosalina Vidila, & Yunna Irfan. (2014). Perancangan Aplikasi Edukatif Berbasis Multimedia Untuk Memudahkan Siswa Belajar Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal PROSISKO, 1(September), 55–56.
Widget Berbasis, A., Fikri Sallaby, A., Hari Utami, F., & Arliando, Y. (2015). Aplikasi Widget Berbasis Java. Jurnal Media Infotama, 11(2), 1–10.
Widodo, S., & Arianto, O. Ladyani, F. (2023). Buku Ajar Metode Penelitian.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Samto Rediwan Tampubolon, Nurliani Siregar, Bangun

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.