Peran Komunikasi Guru TK Antasari Banjarbaru dalam Membangun Karakter Anak Didiknya

Authors

  • Widiya Salsabella Putri Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Kalimantan Muhammad Asryad Al Banjar, Banjarmasin, Indonesia
  • Lieta Dwi Novianti Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Kalimantan Muhammad Asryad Al Banjar, Banjarmasin, Indonesia
  • Adelia Winda Hapsari Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Kalimantan Muhammad Asryad Al Banjar, Banjarmasin, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3597

Keywords:

Communication, Teacher, Child Character

Abstract

This study was motivated by the desire to find out how teacher interactions shape the personalities of their students. This study uses a descriptive research strategy based on qualitative data. Informants who are kindergarten teachers in Antasari Banjarbaru were contacted through interviews and written documents. Data analysis was carried out using qualitative data analysis techniques, which provide a comprehensive picture of the research findings by referring to the current theoretical framework. The results of the study show that the role of teacher communication in shaping the characteristics of students faces obstacles in understanding the character of early childhood students, especially for children who have tantrums and special needs, requiring a high level of patience and good coordination with parents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dudung, A. (2018). Kompetensi profesional guru. JKKP (Jurnal esejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1)

Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan solusi untuk meningkatkan kompetensi dan kualitas guru: sebuah kajian pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2)

Lickona, Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility, (Yewyork: Simon & Schuster, Inc., 1993)

Sari, M., Ningsih, P. E. A., Saswandi, T., & Ihsan, R. (2022). Penulisan Abstrak Berbahasa Inggris untuk Karya Tulis Ilmiah. Jurnal Abdimas Adpi Sosial dan Humaniora, 3(4)

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3)

Subandowo, M. (2022). Teknologi Pendidikan di Era Society 5.0. Jurnal Sagacious, 9(1).

Sudana, D. N. (2018). Pelatihan dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 pada Guru-Guru di Gugus V Kediri, Kecamatan Kediri Kabupaten. International Journal of Community Service Learning, 2(1)

Susiani, I. R., & Abadiah, N. D. (2021). Kualitas Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 8(2)

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,. Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan ke-24. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-05-17

How to Cite

Putri, W. S., Novianti, L. D., & Hapsari, A. W. (2025). Peran Komunikasi Guru TK Antasari Banjarbaru dalam Membangun Karakter Anak Didiknya. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 223–233. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3597