Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Muchammad Bachrul Alam Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Institut Pendidikan Universitas Sunan Giri Surabaya, Indonesia
  • Didit Darmawan Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Institut Pendidikan Universitas Sunan Giri Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3378

Keywords:

Teacher Competency, Learning Outcomes, MI

Abstract

This research was conducted with the aim of analyzing the influence of teacher competence on student learning outcomes at Madrasah Ibtidaiyah through the literature study method. In this study, the author collected and reviewed various related literature, including journal articles, books and previous research reports that discuss teacher competency and its impact on learning. The results of the analysis show that teacher competency in the fields of pedagogy, personality, professionalism and social play an important role in improving student learning achievement. Highly skilled teachers usually create a supportive learning environment, increase student engagement, and implement efficient teaching methods. These findings indicate that it is necessary to increase teacher competency through training and professional development in order to improve learning outcomes at Madrasah Ibtidaiyah. It is hoped that this research will provide valuable insight for policy makers in efforts to improve the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.40

Akmal, D. K., Darmawan, D., & Wardani, A. (2015). Manajemen Pendidikan. IntiPresindo Pustaka.

Anggraini, M., Ahmad, S., & Mahasir. (2023). Pengaruh Motivasi Dan Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Sd Negeri Di Kecamatan Sematang Borang Palembang. Journal of Administration and Educational Management, 6(2), 104–116.

Apriyasman. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Profesional Guru Terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Baitul Ilmu Ahuloa Kabupaten Konawe. IAIN Kendari.

Besare, S., Yigdalia, D., & Kusumawati, M. . P. N. (2023a). Hubungan Kompetensi Guru dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas Tinggi di SD Negeri Mede. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 08–12. https://doi.org/10.59632/edukasitematik.v4i1.290

Besare, S., Yigdalia, D., & Kusumawati, M. P. N. (2023b). Hubungan Kompetensi Guru dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas Tinggi di SD Negeri Mede. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 08–12.

Bloom, B. S. M. D. E., Hill, E. J. F. W. H., & Krathwohl, D. R. (1964). Taxonomy of Educational Objectives. Green.

Darmawan, D. (2009). Metode Penelitian dan Teknik Praktis Menulis Karya Ilmiah. Metromedia Education.

Darmawan, D., Mardikaningsih, R., Arifin, S., Sinambela, E. A., & Putra, A. R. (2021). Studi tentang Peranan Variabel Kompetensi, Penilaian Kinerja, dan Kondisi Kerja terhadap Perwujudan Kepuasan Kerja Guru. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(2), 516–530.

Dena, S., & Darmawan, D. (2024). Character Development of Students in Public High School 4 Surabaya Through The Role of School Culture and Parenting Style. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 4(1), 417–428.

El-Yunusi, M. Y. M., Mansur, M., Mahmud, A., & Hadi, S. (2023). Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa dalam Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus di SMP Darul Ma’arif Sampang. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 182–195.

Hariri, M., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Motivasi Belajar, Disiplin Belajar Dan Metode Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Nurul Huda Al-Mashudi Sampang. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 24–33.

I, W., Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. IntiPresindo Pustaka.

Ikhsan, M., Syahruddin, Rosdiana, & Fatahullah, M. F. (2022). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V di MIN Nagekeo. JIPMI: Jurnal Ilmiah Madrasah Ibtidaiyah, 04(1), 27–33.

Ilmawan, C. T., Nurafini, F., El-Yunusi, M. Y., Safira, M. E., Rodiyah, S. K., Retnowati, E., & Munir, M. (2023). Penyusunan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka di SMKS Mandiri Kraksaan Probolinggo. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(3), 186–194.

Khunafah, Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Kemandirian Belajar, Lingkungan Belajar, Dan Metode Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sdn Di Desa Bangeran Kecamatan Dukun Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 112–125.

Kunandar. (2007). Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Raja Grafindo.

Lembong, D., Hutomo, S., & Darmawan, D. (2015). Komunikasi Pendidikan. IntiPresindo.

Lestari, A., Nazri, N., Alim, J. A., & Putra, Z. H. (2023). Kemampuan Kompetensi Guru dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa SDN 012 Lalang Kabung Kabupaten Pelalawan. Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 2(1), 8–13.

Masnawati, E., Kurniawan, Y., Djazilan, M. S., Hariani, M., & Darmawan, D. (2023). Optimalisasi Kinerja Akademik Melalui Efikasi Diri, Motivasi Akademik dan Sumber Daya Teknologi Informasi dan Komunikasi. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 3(11), 463–471.

Meliani. (2022). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Murid SDN Gugus 2 Kecamatan Kajang Kabupaten Bulukumba. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Meria, A. (2016). Kompetensi Guru Kelas Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 6(2), 610–624.

Mu’arofah, S., Anwar, M., & Anggara, R. (2023). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Lentera Pedagogik, 7(1), 15–20.

Nurfuadi, N. (2019). Manajemen Kompetensi Guru dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran. STAIN Press.

Pramudya, G., & Mardikaningsih, R. (2021). Peningkatan Kinerja Guru melalui Motivasi Diri, Konsep Diri dan Efikasi Diri (Studi Pada SMAN 1 Gondang Kabupaten Mojokerto. Jurnal Ilmu Pendidikan, Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (NALA, 1(1), 9–22.

Putra, F. P., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran, Gaya Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa MI Roudlotul Mustashlihin Masangankulon Sukodono Sidoarjo. Journal on Education, 6(4), 18323–18337.

Sari, Y., & El-Yunusi, M. Y. M. (2023). Efektifitas Peran Guru Dalam Membantu Proses Eksplorasi Anak Usia Dini di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 22 Surabaya. Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 6(11), 8–13.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran. Prenada Media Group.

Sutrisnayanti. (2019). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di MIN 2 Jeneponto. Skripsi, i–70.

Sutrisnayanti, Tayeb, T., Safei, & Suarti. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Min Kabupaten Jeneponto. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 37–45.

Turrohmah, M. (2017). Hubungan Kompetensi Profesional Guru Qur’an Hadist dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di MA Nurul Ulum Tulungagung Kecamatan Gading Rejo Kabupaten Pringsewu. IAIN Raden Intan Lampung.

Ummah, R., & Kuswanto, F. (2022). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Intesitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah (JMI), 01(01), 1–19.

Urbania, M., & Alfiyah, H. Y. (2024). Hubungan Antara Literasi Digital Dengan Kreativitas Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah At Taqwa Kebonagung Dan Madrasah Ibtidaiyah Islamiyah Geluran Sidoarjo Jawa Timur. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 213–224.

Wulandari, W., Nuraini, R., Halizah, S. N., Masnawati, E., & Mardikaningsih, R. (2023). Peningkatan Kompetensi Mahasiswa Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(2), 13–18.

Yenti, R. F., & Darmiyanti, A. (2023). Peran Kode Etik Guru sebagai Landasan Berprilaku dalam Pengembangan Pendidikan. Journal on Education, 5(2), 2908–2913. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.940

Yulianto, A., & Darmawan, D. (2024). Effective Implementation of Teaching Skills and Religious Activities to Enhance the Quality of Learning In Islamic Religious Education at MTsN 2 Surabaya. Educan: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 68–85.

Yunanti, A. P. (2022). Pengaruh Kompetensi Profesional dan Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 02 Lebong. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Downloads

Published

2025-02-06

How to Cite

Alam, M. B., & Darmawan, D. (2025). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 48–59. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3378