Penerapan Trayek Pembelajaran, Media Pembelajaran Menggunakan Papan Peluang, Dadu, dan Multimedia Pembelajaran Interaktif dengan Pendekatan RME di SMA Negeri 12 Medan

Authors

  • Jhonatan Manalu Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Shaerleen Naviry Br Kembaren Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Chindy Fransiska Hutagalung Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Relly Sinurat Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Kairuddin Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3343

Keywords:

Probability Concepts, Probability Board, Dice, Realistic Mathematics Education (RME)

Abstract

This study examines the use of learning media such as probability boards, dice, and interactive multimedia with the Realistic Mathematics Education (RME) approach at SMA Negeri 12 Medan. The primary goal is to enhance students' understanding of probability concepts, which are often considered abstract and challenging. The research employs a descriptive quantitative method, with data collected through observations, interviews, student satisfaction surveys, and tests using Student Worksheet (LKPD). The findings indicate that the use of these media significantly improves students' understanding, with 85.71% of students achieving high to very high levels of comprehension. Moreover, most students stated that this method made it easier for them to grasp the material in a clearer, more relevant, and applicable manner. Thus, the application of RME-based learning media has proven effective in enhancing student engagement and understanding of probability concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2018). Penerapan Pendekatan Realistics Mathematics Education (Rme) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 125–133. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.39

Haryanto, A., & Kustiawati, S. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dadu terhadap hasil belajar siswa pada materi peluang di kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 37-45.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Mailani, E., Setiawati, N. A., Surya, E., & Armanto, D. (2022). Implementasi Realistics Mathematic Education dalam Meningkatkan Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi/ HOTS pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6813–6821. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2855

Malik, F. A. U. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Papan Dadu pada Materi Peluang. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(3), 223-228.

Nurbayan, A. A., & Basuki, B. (2022). Kemampuan representasi matematis siswa ditinjau dari self-efficacy pada materi aritmatika sosial. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 93–102. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i1.1919

Purwanto, M. N., & Sujarman, T. (2009). Administrasi dan Supervisi Pendidikan/M. Ngalim Purwanto

Ramdani, Y. (2006). Kajian pemahaman matematika melalui etika pemodelan matematika. Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 22(1), 2. https://doi.org/10.29313/mimbar.v22i1.198

Supriyadi, D., & Setiawan, D. (2020). Realistic Mathematics Education dalam pembelajaran peluang untuk meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1), 52-60.

Tanjung, M. S. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Researchgate.Net, May, 13. https://journal.trunojoyo.ac.id/nser/article/view/4249/3457

Downloads

Published

2025-02-09

How to Cite

Manalu, J., Kembaren, S. N. B., Hutagalung, C. F., Sinurat, R., & Kairuddin, K. (2025). Penerapan Trayek Pembelajaran, Media Pembelajaran Menggunakan Papan Peluang, Dadu, dan Multimedia Pembelajaran Interaktif dengan Pendekatan RME di SMA Negeri 12 Medan. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 60–69. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3343