Hubungan Penataan Tempat Duduk Siswa Terhadap Efektifitas Belajar Siswa SMK Negeri 1 Ngasem

Authors

  • Alfarrij Langgeng Pratama Wahyu Putra Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Muhammad Aris Ichwanto Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Sudarto Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Negeri Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3275

Keywords:

Seating Arrangement, Learning Effectiveness, Student Focus, Effective Learning Process

Abstract

The arrangement of seating in the classroom has an important role in increasing the effectiveness of student learning, especially in the Vocational High This study aims to explore the relationship between seating arrangement and student learning effectiveness. Using the interview method, this study collected data from students and teachers regarding the impact of the U-Shape and Cluster structuring models. The results of the study showed that the U-Shape arrangement increased student engagement, focus, and interaction with the teacher, while the Cluster arrangement supported collaboration and comfort in group work. Students also recommend a combination of the two models to create a more optimal learning environment. These findings emphasize the importance of considering seating arrangement as a strategic factor in the effective learning process in vocational schools.School (SMK) environment such as SMK Negeri 1 Ngasem.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adinda, A., Ilyas, F. F., Azzahra, T., & Wulan, F. P. (2019). Peran Guru dalam Menumbuhkan Keaktifan Siswa dengan Menggunakan Video Pembelajaran pada Mata Pelajaran. Prosiding.Esaunggul.Ac.Id, 3, 262–268.

Al-Kansa, B. B., Agustini, S., & Pertiwi, P. I. (2023). Pengaruh Penataan Tempat Duduk Terhadap Keefektifan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 683–687.

Apriyanti, Y., Lorita, E., & Yusuarsono, Y. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah. Profesional: Jurnal Komunikasi dan Administrasi Publik, 6(1). https://doi.org/10.37676/professional.v6i1.839

Fitriana, A. N., Aisah, M. N., Rianto, E. I., & Widakdo, R. (2024). Optimalisasi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Kedisiplinan Siswa. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 5(2), 97–105. https://doi.org/10.31949/madinasika.v5i2.8267

Istiqoma, M., & Prihatmi, T. N. (2018). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Efektifitas Pembelajaran Bahasa Inggris Di Prodi Arsitektur Itn Malang. Pawon: Jurnal Arsitektur, 2(01), 59–68. https://doi.org/10.36040/pawon.v2i01.1080

Istiqomah, E. N., Sulistyarini, A., & Khusniyah, T. W. (2023). Model Ruang Kelas Dan Implikasinya Pada Motivasi Belajar Siswa Sd: Literature Review. Renjana Pendidikan Dasar, 3(2), 79–88.

Kurniasih, N., Muliasari, A., Halimatuzzahroh, F., Nurlaila, A., Haeriyah, S., Natasya, R., & Sopandi, A. (2024). Analisis Penataan Ruang Kelas Dalam Melihat Respon Siswa (Studi Kasus di Kelas 2 SDN Kalanggunung Cipeucang Pandeglang). Serumpun Mendidik, 01(2), 81–87.

Lestari, Y., Rohiat, R., & Anggraini, D. (2017). Pengaruh Penataan Tempat Duduk Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Sd N 20 Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 10(1), 61–65. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.1.61-65

Lorenza, D., Rahayu, P., Septinia, S., & Sari, U. P. (2024). Analisis Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Yang Efektif. Pediaqu:Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 3(2), 1730–1746.

Panggabean, S., Lisnasari, S. F., Puspitasari, I., Basuki, L., Fuadi, A., Firmansyah, H., Atik Badi’ah, S.Pd, S.Kp, M. K., Ridha, Z., Anwar, A., Nggaba, M. E., Ghaybiyyah, F., Annisa, R., Zakaria, Arifin, S., & Purbasari, I. (2021). Konsep Student Center Learning dan Teacher Center Learning. Dalam A. Munandar (Ed.), Sistem Student Center Learning dan Teacher Center Learning. CV. Media Sains Indonesia.

Rohmanurmeta, F. M., & Farozin, Muh. (2016). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Integratif. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v9i1.10691

Salsabila, B., Suhartini, B., Khoirani, Qanitha, A., Fitria, S., & Putri, M. (2024). Jenis-Jenis Wawancara Dalam Instrumen BK Non Tes Asesmen Ranah Perilaku. Journal Of Therapia Counseling Guidance, 1(1), 1–13.

Scager, K., Boonstra, J., Peeters, T., Vulperhorst, J., & Wiegant, F. (2016). Collaborative learning in higher education: Evoking positive interdependence. CBE Life Sciences Education, 15(4), 1–9. https://doi.org/10.1187/cbe.16-07-0219

SUSMONO, S. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Dengan Penataan Tempat Duduk Pada Siswa Kelas Xi Mipa 1 Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022 Di Sma Negeri 1 Magetan. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 226–233. https://doi.org/10.51878/teaching.v2i2.1344

Wulandari, A. D., & Nurjaman, A. R. (2023). Analisis peran guru dalam menciptakan lingkungan belajar yang kondusif di kelas 2 SDN Cimekar. Daya Nasional: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(1), 28. https://doi.org/10.26418/jdn.v1i1.65778

Downloads

Published

2025-02-05

How to Cite

Putra, A. L. P. W., Ichwanto, M. A., & Sudarto, S. (2025). Hubungan Penataan Tempat Duduk Siswa Terhadap Efektifitas Belajar Siswa SMK Negeri 1 Ngasem. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3275