Hubungan Penataan Tempat Duduk Siswa Terhadap Efektifitas Belajar Siswa SMK Negeri 1 Ngasem
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v6i1.3275Keywords:
Seating Arrangement, Learning Effectiveness, Student Focus, Effective Learning ProcessAbstract
The arrangement of seating in the classroom has an important role in increasing the effectiveness of student learning, especially in the Vocational High This study aims to explore the relationship between seating arrangement and student learning effectiveness. Using the interview method, this study collected data from students and teachers regarding the impact of the U-Shape and Cluster structuring models. The results of the study showed that the U-Shape arrangement increased student engagement, focus, and interaction with the teacher, while the Cluster arrangement supported collaboration and comfort in group work. Students also recommend a combination of the two models to create a more optimal learning environment. These findings emphasize the importance of considering seating arrangement as a strategic factor in the effective learning process in vocational schools.School (SMK) environment such as SMK Negeri 1 Ngasem.
Downloads
References
Adinda, A., Ilyas, F. F., Azzahra, T., & Wulan, F. P. (2019). Peran Guru dalam Menumbuhkan Keaktifan Siswa dengan Menggunakan Video Pembelajaran pada Mata Pelajaran. Prosiding.Esaunggul.Ac.Id, 3, 262–268.
Al-Kansa, B. B., Agustini, S., & Pertiwi, P. I. (2023). Pengaruh Penataan Tempat Duduk Terhadap Keefektifan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 683–687.
Apriyanti, Y., Lorita, E., & Yusuarsono, Y. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah. Profesional: Jurnal Komunikasi dan Administrasi Publik, 6(1). https://doi.org/10.37676/professional.v6i1.839
Fitriana, A. N., Aisah, M. N., Rianto, E. I., & Widakdo, R. (2024). Optimalisasi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Kedisiplinan Siswa. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 5(2), 97–105. https://doi.org/10.31949/madinasika.v5i2.8267
Istiqoma, M., & Prihatmi, T. N. (2018). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Efektifitas Pembelajaran Bahasa Inggris Di Prodi Arsitektur Itn Malang. Pawon: Jurnal Arsitektur, 2(01), 59–68. https://doi.org/10.36040/pawon.v2i01.1080
Istiqomah, E. N., Sulistyarini, A., & Khusniyah, T. W. (2023). Model Ruang Kelas Dan Implikasinya Pada Motivasi Belajar Siswa Sd: Literature Review. Renjana Pendidikan Dasar, 3(2), 79–88.
Kurniasih, N., Muliasari, A., Halimatuzzahroh, F., Nurlaila, A., Haeriyah, S., Natasya, R., & Sopandi, A. (2024). Analisis Penataan Ruang Kelas Dalam Melihat Respon Siswa (Studi Kasus di Kelas 2 SDN Kalanggunung Cipeucang Pandeglang). Serumpun Mendidik, 01(2), 81–87.
Lestari, Y., Rohiat, R., & Anggraini, D. (2017). Pengaruh Penataan Tempat Duduk Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Sd N 20 Kota Bengkulu. Jurnal PGSD, 10(1), 61–65. https://doi.org/10.33369/pgsd.10.1.61-65
Lorenza, D., Rahayu, P., Septinia, S., & Sari, U. P. (2024). Analisis Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Yang Efektif. Pediaqu:Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 3(2), 1730–1746.
Panggabean, S., Lisnasari, S. F., Puspitasari, I., Basuki, L., Fuadi, A., Firmansyah, H., Atik Badi’ah, S.Pd, S.Kp, M. K., Ridha, Z., Anwar, A., Nggaba, M. E., Ghaybiyyah, F., Annisa, R., Zakaria, Arifin, S., & Purbasari, I. (2021). Konsep Student Center Learning dan Teacher Center Learning. Dalam A. Munandar (Ed.), Sistem Student Center Learning dan Teacher Center Learning. CV. Media Sains Indonesia.
Rohmanurmeta, F. M., & Farozin, Muh. (2016). Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Integratif. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v9i1.10691
Salsabila, B., Suhartini, B., Khoirani, Qanitha, A., Fitria, S., & Putri, M. (2024). Jenis-Jenis Wawancara Dalam Instrumen BK Non Tes Asesmen Ranah Perilaku. Journal Of Therapia Counseling Guidance, 1(1), 1–13.
Scager, K., Boonstra, J., Peeters, T., Vulperhorst, J., & Wiegant, F. (2016). Collaborative learning in higher education: Evoking positive interdependence. CBE Life Sciences Education, 15(4), 1–9. https://doi.org/10.1187/cbe.16-07-0219
SUSMONO, S. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Dengan Penataan Tempat Duduk Pada Siswa Kelas Xi Mipa 1 Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022 Di Sma Negeri 1 Magetan. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 226–233. https://doi.org/10.51878/teaching.v2i2.1344
Wulandari, A. D., & Nurjaman, A. R. (2023). Analisis peran guru dalam menciptakan lingkungan belajar yang kondusif di kelas 2 SDN Cimekar. Daya Nasional: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(1), 28. https://doi.org/10.26418/jdn.v1i1.65778
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alfarrij Langgeng Pratama Wahyu Putra, Muhammad Aris Ichwanto, Sudarto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.