Prospek Sistem Pendidikan Vokasi di Indonesia Abad-21
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3254Keywords:
Prospects for Vocational Education, Industry 5.0, Skilled Workforce, Industrial WorldAbstract
The industrial revolution 5.0 necessitates a super-smart society for all elements of society, including the world of vocational education in Indonesia in the 21st century. Because the era of industrial revolution 5.0 has the consequence of a skilled workforce who is familiar with various digital technologies as well as opportunities for vocational education in Indonesia. Indonesia has prospects in developing vocational education, because it is supported by the following factors; First, the government has paid greater attention to the development of vocational education through various policies and programs. Second, the business world is increasingly realizing the importance of collaborating with vocational education institutions to obtain competent human resources. Third, public interest in vocational education is increasing along with awareness of wider job opportunities. Through the descriptive-analysis method, it was found that in order to realize the prospects for a 21st century vocational education system, the Indonesian government is strengthening cooperation with various industrial worlds (DUDI), fulfilling practicum instruments, and updating the vocational curriculum to adapt to the needs of industry 5.0.
Downloads
References
Dwi Sanjaya, R., Prasetyo, I., & Rossydi, A. (2022). Evaluasi Program Pembelajaran on the Job Training di Lembaga Pendidikan Vokasi. Airman: Jurnal Teknik Dan Keselamatan Transportasi, 5(1).
Fajar, C., & Hartanto, B. (2019). Tantangan Pendidikan Vokasi di Era Revolusi Industri 4 . 0 dalam Menyiapkan Sumber Daya Manusia yang Unggul. Seminar Nasional Pascasarjana 2019.
Febriani, S. (2022). Analisis Deskriptif Standar Deviasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1).
Hadrian, B., Siti, Y., Effendi, M., & Amalia, K. (2023). Manajemen Pendidikan Teknologi Kejuruan dan Vokasi. TSAQOFAH, 4(1).
Handayani, M. N., & Djohar, A. (2020). Model Pendidikan Profesi Guru (PPG) Vokasi. Inovasi Kurikulum, 17(1).
Meditama, R. F. (2021). Pendidikan vokasi sebagai elemen fundamental menghadapi tantangan revolusi industri 4.0. Prooceeding International Seminar on Islamic Education and Peace, 1.
Muchtarom, Septiati, Y. A., Hanurawaty, Y. H., & Rahayu, I. G. (2023). Penerapan Standarisasi Pendidikan Dalam Tantangan Manajemen Pendidikan Vokasi Kesehatan Di Era Globalisasi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2).
Muhammad Iqbal. (2022). Peran Pendidikan Vokasi dalam Pengembangan Ekonomi Islam. MALIA (TERAKREDITASI), 13(2).
Ningsih, R. (2021a). Jurnal Revolusi Indonesia. Jurnal Revolusi Indonesia, 2(1).
Ningsih, R. (2021b). Meningkatan Kemampuan Sumber Daya Manusia dengan Melaksanakan Pendidikan Menengah Universal dan Pendidikan Vokasi. Jurnal Revolusi Indonesia, 2(1).
Puri, I. A. W. R. I., & Wicaksono, P. (2023). Pendidikan Vokasi dan Pengembalian Upah. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 12(1).
Puryati, D., Ramdani, D., Saptina, T., & Prawirasasra, K. P. (2019). Prospek dan Tantangan Pendidikan Vokasi Akuntansi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Riset Akuntansi Dan Perbankan, 13(2).
Puspa, C. I. S., Rahayu, D. N. O., & Parhan, M. (2023). Transformasi Pendidikan Abad 21 dalam Merealisasikan Sumber Daya Manusia Unggul Menuju Indonesia Emas 2045. Jurnal Basicedu, 7(5).
Ratnata, I. W. (2012). Konsep Pemikiran Dalam Pengembangan Pendidikan Vokasi Untuk Menghadapi Tuntutan Dunia Kerja. Seminar Internasional Aptekindo.
RISET, K., & TINGGI, T. (2020). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Vokasi. Academia.Edu.
Setiyadi, B., Revyta, R., & Fadhilah, A. (2020). Prinsip-Prinsip Pengembangan Kurikulum. Khazanah Pendidikan, 14(1).
Siagian, H. F. A. S. (2023). Mengenal Revolusi Industri 5.0. Direktorat Jendral Kekayaan Negara, 2.
Siregar, Y. B. (2023). Evaluasi Kurikulum pada Pendidikan Vokasi. Repository.Starki.Id.
Sudarmaji, H., Prasojo, G. L., Rubiono, G., & Arif, R. (2021). Pendidikan Vokasi Aviasi : Peluang dan Tantangan. Jurnal Aviasi Indonesia, 1(1).
Sukoco, J. B., Kurniawati, N. I., Werdani, R. E., & Windriya, A. (2019). Pemahaman Pendidikan Vokasi Di Jenjang Pendidikan Tinggi Bagi Masyarakat. Jurnal Pengabdian Vokasi, 01(01).
Suranto, D. I., Annur, S., Ibrahim, & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2).
Suryana, N., Paulam, M., M. Nur, I., & Maftukh Ikhsan, R. (2022). Problematika guru dalam sistem pendidikan di Indonesia. Vocational Education National Seminar, 01(01).
Syahri, B., Ganefri, G., & Yulastri, A. (2023). Kontribusi Minat Berwirausaha Terhadap Hasil Belajar Kewirausahaan Mahasiswa Pendidikan Vokasi. AEEJ : Journal of Automotive Engineering and Vocational Education, 4(1).
Tampang, B. L. (2012). Peran Teknologi Informasi Dalam Pengembangan Vokasi Pendidikan Tinggi. APTEKINDO, 2010.
Utomo, W. (2021). Paradigma Pendidikan Vokasi: Tantangan, Harapan Dan Kenyataan. Almufi Journal of Measurement, Assessment, and Evaluation Education, 1(2).
Wahyuni & Safitri. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Menentukan Keberhasilan Penerapan Kurikulum 321 pada Pendidikan Vokasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Tinggi Vokasi Indonesia.
Wardina, U. V., Jalinus, N., & Asnur, L. (2019). Kurikulum Pendidikan Vokasi Pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan, 20(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irawan Zukna, Komarudin Sassi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.