Meningkatkan Kemampuan Ekstrakurikuler Pencak Silat Melalui Multimedia Interaktif Pada Anak Disabilitas Rungu (Penelitian Tindakan Kelas VIII di SLB N 2 Pariaman)

Authors

  • Camila Zesi Salsabil Program Studi Pendidikan Luar Biasa, Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Setia Budi Program Studi Pendidikan Luar Biasa, Universitas Negeri Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3251

Keywords:

Deaf Children, Multimedia Interactive, Extracurrikular Pencak Silat

Abstract

This research was motivated by the problems found in SLBN 2 Pariaman class VIII/B. There were two students who had problems in extracurricular pencaksilat learning where the teacher had not used learning media. To overcome this problem, the researcher used multimedia media to improve extracurricular pencak silat skills for hearing impairments. In this study, the method used was classroom action research consisting of II cycles. Each cycle consists of four face-to-face meetings and each learning activity is evaluated. The cycles are carried out in several stages, namely planning,implementing actions, observation and reflection. The results of this study indicate that the process of extracurricular pencak silat learning using multimedia media for children with hearing impairments in class VIII/B has increased using multimedia media. This can be seen from the initial condition of the child before being given R 36,78% and I 37,35% action, while at the end of cycle I the child's ability increased to R 75% and I 71.66%, in cycle II the ability R 96.66% and I 95%. So it can be concluded that the implementation of extracurricular pencak silat learning using multimedia media has increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anan, L. K., & Budi, S. (2023).

Meningkatkan Bina Diri Mencuci Piring Melalui Metode Drill pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas IX di SLBN 1 Sungai Aur. Eductum: Jurnal Literasi Pendidikan, 1(4), 621–628.

Andrian, D., Budi, S., & Triswandari, R. (2023). Efektivitas Model Explicit Instruction dalam Meningkatkan Kemampuan Menanak Nasi Bagi Anak Tunagrahita Ringan. 7, 18787–18791.

Andrisani, S., & Iswari, M. (2021). Pengembangan Media Brajiyah (Braille Hijaiyah) untuk Mengenalkan Konsep Huruf Hijaiyah pada Anak Tunanetra. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 9(2), 108–119.

Ani, N. A., Budi, S., Kasiyati, K., Ardisal, A., & Tsaputra, A. (2023). Meningkatkan Keterampilan Vokasional Membuat Hiasan Dinding dari Kerang Melalui Media Video Tutorial Pada Anak Tunarungu Improving Vocational Skills in Making Wall Decorations from Shells Through Video Tutorials for Deaf Children. Jurnal Pendidikan, 32(1), 153–158.

Apriliana, Y., Utami, I. S., & Budi, S. (2023). Efekttivitas Media Tangga Pintar untuk Meningkatkan Kemampuan Pengurangan Bilangan 1-10 pada Anak Diskalkulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 8880–8884.

Arvita, E. P., Nurhastuti, N., Damri, D., & Budi, S. (2023). Penggunaan Aplikasi Secil Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengidentifikasi Angka 11-20 Pada Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 23056–23061.

Ayu, R. P., Efendi, J., Safaruddin, S., & ... (2023). Pengembangan Alat Pengenalan Benda-Benda Berbahaya di Sekolah pada Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian …, 10, 37–44.

Budi, S. K. S. S. (2023). Efektivitas Media Papan Pintar dalam Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 7 No. 2 (2023): Agustus 2023, 3718–3724.

Budi, S., Nurhastuti, N., & Utami, I. S. (2021). Edukasi Mencuci Tangan Dalam Upaya Pencegahan Virus Corona Melalui Video Tutorial Pada Mahasiswa berkebutuhan Khusus Di Pendidikan Tinggi. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 5(1), 19–23.

Budi, S., Utami, I. S., Arnez, G., Ernanda, P.

W. J., & Saputri, W. (2023). Penerapan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran Bagi Anak Tunadaksa. Jurnal Pendidikan, 32(1), 159–164.

Nurhastuti, N., Zulmiyetri, Z., Setia Budi, & Iga Setia Utami. (2021). Ketahanan Mental Keluarg Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Menghadapi New Normal. Jurnal Buah Hati, 8(1), 20–32.

Nurmaili, K., Mahdi, A., & Utami, I. S. (2024). Pengembangan Alat Pengingat Waktu Sholat Dengan Metode Getaran Dan Cahaya Untuk Meningkatkan Ketaatan Sholat Bagi Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 12, 19–22.

Pasaribu, M., & Budi, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media flip chart Bagi Anak Tunagrahita Ringan (Classroom Action Research Kelas III DI SLB Negeri Pinangsori). Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 10(2).

Patrizal, I., Damri, & Irdamurni. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Angka Melalui Media Kotak Angka Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 2(3), 236.

Pragesti, N., & Budi, S. (2024). Efektivitas Media Kincir Pelangi dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bilangan 1-10 pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas IV di SLB Insan Mulia. 8, 9104–9111.

Utami, I. S., Budi, S., Arnez, G., & Yulita,

M. (2023). Model Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunadaksa Di Sekolah Inklusif. Jurnal Pendidikan, 32(1), 145–152.

Wina Julia Ernanda Putri. (2023). Efektivitas Media Pohon Hitung Untuk Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan Deret Kebawah Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Juppekhhu: Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus.

Yuni, A., & Damri, D. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menentukan Nilai Tempat Bilangan Melalui Media Kantong Bilangan bagi Siswa Berkesulitan Belajar di SDN 19 Air Tawar Barat. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(2), 129–134.

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Salsabil, C. Z., & Budi, S. (2024). Meningkatkan Kemampuan Ekstrakurikuler Pencak Silat Melalui Multimedia Interaktif Pada Anak Disabilitas Rungu (Penelitian Tindakan Kelas VIII di SLB N 2 Pariaman). NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1560–1567. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3251