Perbedaan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Kognitif SDN Kaligawe Semarang

Authors

  • Maftukah Program Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Kartinah Program Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Retno Wulandari Adi SDN Kaligawe Semarang, Indonesia
  • Suyoto Program Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3183

Keywords:

Problem Based Learning, Audio Visual, Cognitive Ability

Abstract

This research aims to determine the difference in applying the Problem Based Learning model assisted by audio-visual media to the cognitive abilities of students at SDN Kaligawe Semarang. The method used is a quantitative method of the pre-experimental type with a one-group pretest-posttest design. The population of this study was all students of class VB at SDN Kaligawe for the 2023/2024 academic year, totaling 27 students with 11 male students and 16 female students. The data collection technique was through a cognitive learning outcome test. The average pretest score was 64.07, while the average posttest score was 85.00. Based on the results of the hypothesis test, the pretest and posttest data yielded a value of 0.000 ≤ 0.05. Then, the average N-gain value of cognitive learning outcomes was 0.6031 with moderate criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, E. D., Kriswandani, K., Deswita, Y., & Robithoh, S. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Powerpoint Interaktif Terintegrasi Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(1), 432-445.

Elvierayani, R. R., Dzikriah, S. I., Arifani, R. D., & Afriyandani, R. (2021). Uji Beda Ekspor dan Import Indonesia-China Sebelum dan Sesudah Pandemi Covid-19. Jurnal Sains Sosio Humaniora P-ISSN, 2580, 1244.

Fitrianingsih, R., & Musdalifah, M. (2015). Efektivitas penggunaan media video pada pembelajaran pembuatan strapless siswa kelas XII SMK Negeri 1 Jambu. Fashion and Fashion Education Journal, 4(1).

Fatikasari, R., Matius, B., & Junus, M. (2020). Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Media Simulasi PhET Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Anggana Materi Fluida Statis. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 1(01), 65-72.

Ginantia, R., Winarni, E. W., & Muktadir, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SDN Gugus 12 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 6(3), 415-422.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi.

Kartinah, K., & Prasetyowati, D. (2022). Students' Cognitive Engagement in Problem Solving and Online Learning. KnE Social Sciences, 1012-1020.

Lestari, I. D., & Lestari, F. A. P. (2018). Penggunaan Media Audio, Visual, Audiovisual, dalam Meningkatkan Pembelajaran kepada Guru-guru. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 1(01), 55-60.

Nuarta, I. N. (2020). Meningkatkan prestasi belajar bahasa Inggris melalui penerapan model pembelajaran problem based learning. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 1(2), 283-293.

Ramadhani, R., & Bina, N. S. (2021). Statistika Penelitian Pendidikan: Analisis Perhitungan Matematis dan Aplikasi SPSS. Prenada Media.

Ramadhan, F., Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2017). Meningkatkan hasil belajar kognitif siswa melalui model pembelajaran Biologi REMAP STAD (Doctoral dissertation, State University of Malang).

Sabihi, M. (2019). Penerapan Paikem Gembrot Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume, 3(4), 2144–2158.

Salsabila, U. H., Sofia, M., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284-304.

Saputri, L., Rahmadona, I., Aulia, N., & Sinulingga, S. P. B. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematis Peserta didik SMP. Jurnal Serunai Matematika, 15(1), 15–20.

Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1910–1917.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methode). Alfabeta.

Tsabita, B. H., Kartinah, K., & Nursyahidah, F. (2024). Analisis Penerapan Model PBL Berbantuan Media Papan Informasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 17884-17889.

Downloads

Published

2024-11-25

How to Cite

Maftukah, M., Kartinah, K., Adi, R. W., & Suyoto, S. (2024). Perbedaan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Kognitif SDN Kaligawe Semarang. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1483–1490. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3183