Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 1B di SDN Kaligawe Semarang

Authors

  • Ikfina Khoirun Nisa Program Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Kartinah Program Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Sri Lestari SDN Kaligawe Semarang, Indonesia
  • Suyoto Program Pendidikan Profesi Guru, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3182

Keywords:

Implementation, TaRL, Pancasila Education

Abstract

This study describes the implementation of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach in Pancasila Education subjects in class 1B SDN Kaligawe Semarang. TaRL is a learning method that emphasizes grouping students based on their ability level, rather than age or formal class. This study aims to describe the application of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach in Pancasila Education subjects in class 1B at SDN Kaligawe Semarang. The research method uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through class observation, interviews, and documentation. The background to this research is the difference in abilities each student possesses. The results of the study indicate that the implementation of TaRL can help students actively participate in learning and improve their understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, F., & Sari, R. N. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) melalui Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Siswa SD Kelas II. AS-SABIQUN, 6(2), 312-324.

Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi model pembelajaran TaRL dalam meningkatan kemampuan literasi dasar membaca peserta didik di sekolah dasar kelas awal. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241-5246.

Antika, W., Sasomo, B., & Rahmawati, A. D. (2023). Analisis Asesmen Diagnostik Pada Model Pembelajaran Project Based Learning di Kurikulum Merdeka SMPN 3 Sine. Pedagogy, 8(1), 253.

Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran guru dalam mengembangan kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290-298.

Asril, A., Jaenam, J., Syahrizal, S., Armalena, A., & Yuherman, Y. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1300-1309.

Hattarina, S., Saila, N., Faradilla, A., Putri, D. R., & Putri, R. G. A. (2022, August). Implementasi Kurikulum Medeka Belajar Di Lembaga Pendidikan. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 181-192).

Lesmoyo, Y. A. S., Kartinah, K., Sukamto, S., & Rini, A. S. (2023). Pola Pembentukan Hubungan Sosial Emosional di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(4), 2679–2694.

Mubarokah, S. (2022). Tantangan Implementasi Pendekatan TaRL (Teaching at the Right Level) dalam Literasi Dasar yang Inklusif di Madrasah Ibtida’iyah Lombok Timur. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 165–179.

Nadiem Makarim. (2021). Merdeka Belajar: Kampus Merdeka. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Nashito, F., Silvi, M., Puspita, M., & Safrizal, S. (2023). Deskripsi Tingkat Pemahaman Pembuatan Modul Ajar Kurikulum Merdeka pada Calon Guru MI UIN Mahmud Yunus Batusangkar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 3(2), 186–195.

Prihandini, D. R., Azizah, S. A., & Atikah, I. (2023). Sinergi Antara Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Teaching at The Right Level dalam Menghadirkan Lingkungan Belajar Inklusif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 11.

Sabariah, S. (2020). Pemanfaatan Hasil Evaluasi dan Refleksi Pelaksanaan Evaluasi Belajar. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 122-133.

Saputro, E. W., Rakhmawati, A., & Sunarno, R. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level ( TaRL ) Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 1 Surakarta. BLAZE: Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik Dan Pengembangan, 2(1), 179–192.

Suciani, R. N., Azizah, N. L., Gusmaningsih, I. O., & Fajrin, R. A. (2023). Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 114–123.

Wahyudin, D., & Suwirta, A. (2017). The curriculum implementation for cross-cultural and global citizenship education in Indonesia schools. Educare, 10(1).

Wuwur, E. S. P. O. (2023). Problematika implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 1-9.

Downloads

Published

2024-11-24

How to Cite

Nisa, I. K., Kartinah, K., Lestari, S., & Suyoto, S. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 1B di SDN Kaligawe Semarang. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1475–1482. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3182