Efektivitas Media PhET Simulation Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Kelas 5 SDN Jatingaleh 01 Pada Mata Pelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3167Keywords:
PhET Simulation Media, Numeracy Ability, MathematicsAbstract
This research aims to see the effectiveness of the PhET Simulation media on the numeracy abilities of grade 5 students at SDN Jatingaleh 01 in mathematics subjects. The method used in research is experimentation. The research design used was Pre-Experimental Design with a One-Group Pretest-Posttest Design model. The population in this study was class 5A as many as 27 students. The data collection methods used were tests and observations. From the results of the data analysis, it can be concluded that students' numeracy skills in fractional operations material using Phet Simulation media obtained a higher post-test average score of 81 compared to the pre-test average score of 51 and the results of the Ngain test showed that the average score The average Ngain of respondents was 65.2734%. This shows that the Ngain value is categorized as quite effective (range between 56%-75%). Therefore, PhET Simulation media is quite effective media to use in students' numeracy skills.
Downloads
References
Alfarisi, Christine Wulandari Suryaningrum, & Hana Puspita Eka Firdaus. (2023). Analisis kemampuan numerasi matematis siswa dalam menyelesaikan masalah TIMSS ditinjau dari gender. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 2023.
Amanah, L., Ardani, A., & Purwaningsih, D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Simulasi Berbantuan Phet Simulation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. In JES-MAT (Vol. 9, Issue 2). http://PhET.colorado.edu.Anisatu Rahmah, A., & Fitri Apriyani, I. (2024b). Efektivitas Media Phet Simulation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(2), 56–62. https://doi.org/10.5281/zenodo.10470801.
Dewi Wulansari, M., Purnomo, D., Esti Utami, R., & PGRI Semarang, U. (2019). Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Siswa Kelas VIII dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Visual dan Auditorial. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6), 393–402.
Fahmi, F., Syabrina, M., Sulistyowati, S., & Saudah, S. (2020). Strategi Guru Mengenalkan Konsep Dasar Literasi di PAUD Sebagai Persiapan Masuk SD/MI. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 931–940. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.673
Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial di desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. (Vol. 12, Issue 4).
Marleni, L. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149–159.Muhammad Rusli Baharuddin, Sukmawati, & Christy. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Journal Padegogy, 6(2) L. A., Rambe, N. A., Bungana, R., Perangin-Angin, B., Medan, U. N., & Naskah, H. (2023). Analisa Efekivias Pentingnya Pendidikan Pancasila dalam Membangun Civic Disposition Murid dalam Konteks Kurikulum Merdeka Pada Siswa UPT SDN 19 Tanjung Harapan Afiliation. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10). https://doi.org/10.47709/geci
Silvia, R., Asdarina, O., Keguruan, S. T., Pendidikan, I., Aceh, M., & Daya, B. (2024). Kemampuan Numerasi Siswa Pada Materi Operasi Pecahan Dengan Implementasi Model Problem Based Laerning. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 62–67.
Sirait, S. H., Putri, J., Ginting, B., & Sembiring, S. B. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Simulasi Phet Terhadap Hasil Belajar Materi Pecahan Siswa SD 056604 Purwobinangun. Jurnal Curere, 7(2).
Sylviani, S., Permana, F. C., & Utomo, R. G. (2020). PHET Simulation sebagai Alat Bantu Siswa Sekolah Dasar dalam Proses Belajar Mengajar Mata Pelajaran Matematika. Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.17509/edsence.v2i1.25184
Utami, R. E., Nugroho, A. A., Dwijayanti, I., & Sukarno, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 268–283.
Widyawati, A., Siti, I. A., & Dwiningrum, R. (n.d.). Pembelajaran ethnosciences di era revolusi industri 4.0 …. In Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi (Vol. 9, Issue 1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ulul Hidayah, Rizky Esti Utami, Yohanes Maria Vianey Trisunu Harjati Wibowo, Arisul Ulumuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.