Pengembangan Media Digital Berbasis Wordwall Pada Materi Suhu dan Kalor Siswa Kelas V Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3139Keywords:
Digital Media, Heat, Temperatur, WordwallAbstract
In the world of education, teachers are encouraged to innovate and foster creativity to create new and fun learning processes. Problems that often occur include the lack of fun digital-based learning media in elementary schools as well as problems with conventional learning processes. This research aims to develop and design Wordwall-Based Digital Media on Temperature and Heat Material for Class V Elementary School Students that is valid and practical. The type that researchers use is Research and Development (RnD) with the ADDIE model, namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Overall the results from expert validation are in the valid category with a percentage of 82%. Meanwhile, one to one and small group practicality trials were categorized as very practical with percentages of 91% and 93%. It was concluded that Wordwall-Based Digital Media on Temperature and Heat Material for Class V Elementary School Students was valid and practical to use.
Downloads
References
Aeni, A. N. (2023). Penggunaan Video Animasi Powtoon Untuk Menteladani SHATAFAT (sidiq, amanah, tabligh, fathonah) Bagi Peserta didik SD. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia (JPTI), 142.
Aeni, A. N., & Juneli, J. A. (2022). Penggunaan E-Book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V Terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. 1215.
Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, Nursaadah, R., & Sopian, S. B. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1835-1852. https://doi.org/: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313
Amril, Darniyanti, Y., & Sapitri, D. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Wordwall Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research, 9593-9607. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2927
Faatin, N. A., & Rusnilawati. (2022). Pengembangan Media Digital Wordwall ditinjau Dari Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Materi Operasi Bilangan Kelas VI. Jurnal Teknologi Pendidikan, 221-235.
Hidayata, N., & Khotimahb, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 10-15. https://doi.org/http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda,
Jadidah, I. T., Rahayu, A., Bella, H. S., Julinda, & Anggraini, T. W. (2023). Pengaruh Media Digital Terhadap Sosial Budaya pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 254.
Julita, & Purnasari, P. D. (2022). Pemanfataan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Era Digital. Journal of Educational Learningand Innovation, 228.
Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Research & Learning in Primary Education, 556.
Nurfadhillah, S. (2021). Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Bandung: CV Jejak anggota IKAPI.
Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran Berbasis Media Digital Pada Anak Usia Dini Di Era Revolusi Industri 4.0: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Potensia, 67.
Okra, R., & Novera, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital IPA di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. JURNAL EDUCATIVE: Journal of Educational Studies, 122. https://doi.org/https://doi.org/10.30983/educative.v4i2.2340
Oktari, S. T., & Desyandri. (2023). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 726-730. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11024
Oktariyanti, D., Frima, A., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Wordwall Tema Indahnya Kebersamaan pada Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 4093 - 4100. https://doi.org/: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1490
Saptaaji, A. B., Burhanudin, & Basukiyatno. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Desain Pembelajaran Blended Learning dengan Wordwall. Journal of Education Research, 1506.
Sukma, K. I., & Handayani, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall quiz Terhadap Hasil Belajar IPA Disekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 1020-1028. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2767
Upadana, I. W. (2021). Game Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Bali. Jurnal Sastra Agama dan Pendidikan Bahasa Bali.
Wildan, A., Suherman, & Rusdiyani, I. (2023). Pengembangan Media GAULL (Game Edukasi Wordwall) pada Materi Bangun Ruang untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1623-1634. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2357
Wulandari, A. P., Salsabila , A. A., Cahyani , K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 3932-3933.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adilla Trinandita, A. Heryanto, Sunedi Sunedi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.