Pengembangan Media Digital Berbasis Wordwall Pada Materi Suhu dan Kalor Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Adilla Trinandita Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • A. Heryanto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Sunedi Sunedi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3139

Keywords:

Digital Media, Heat, Temperatur, Wordwall

Abstract

In the world of education, teachers are encouraged to innovate and foster creativity to create new and fun learning processes.  Problems that often occur include the lack of fun digital-based learning media in elementary schools as well as problems with conventional learning processes.  This research aims to develop and design Wordwall-Based Digital Media on Temperature and Heat Material for Class V Elementary School Students that is valid and practical.  The type that researchers use is Research and Development (RnD) with the ADDIE model, namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation.  Overall the results from expert validation are in the valid category with a percentage of 82%.  Meanwhile, one to one and small group practicality trials were categorized as very practical with percentages of 91% and 93%.  It was concluded that Wordwall-Based Digital Media on Temperature and Heat Material for Class V Elementary School Students was valid and practical to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N. (2023). Penggunaan Video Animasi Powtoon Untuk Menteladani SHATAFAT (sidiq, amanah, tabligh, fathonah) Bagi Peserta didik SD. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia (JPTI), 142.

Aeni, A. N., & Juneli, J. A. (2022). Penggunaan E-Book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V Terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. 1215.

Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, Nursaadah, R., & Sopian, S. B. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1835-1852. https://doi.org/: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313

Amril, Darniyanti, Y., & Sapitri, D. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Wordwall Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research, 9593-9607. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2927

Faatin, N. A., & Rusnilawati. (2022). Pengembangan Media Digital Wordwall ditinjau Dari Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Materi Operasi Bilangan Kelas VI. Jurnal Teknologi Pendidikan, 221-235.

Hidayata, N., & Khotimahb, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 10-15. https://doi.org/http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda,

Jadidah, I. T., Rahayu, A., Bella, H. S., Julinda, & Anggraini, T. W. (2023). Pengaruh Media Digital Terhadap Sosial Budaya pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 254.

Julita, & Purnasari, P. D. (2022). Pemanfataan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Era Digital. Journal of Educational Learningand Innovation, 228.

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Research & Learning in Primary Education, 556.

Nurfadhillah, S. (2021). Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Bandung: CV Jejak anggota IKAPI.

Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran Berbasis Media Digital Pada Anak Usia Dini Di Era Revolusi Industri 4.0: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Potensia, 67.

Okra, R., & Novera, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital IPA di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. JURNAL EDUCATIVE: Journal of Educational Studies, 122. https://doi.org/https://doi.org/10.30983/educative.v4i2.2340

Oktari, S. T., & Desyandri. (2023). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran IPA Kelas IV Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 726-730. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11024

Oktariyanti, D., Frima, A., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Wordwall Tema Indahnya Kebersamaan pada Siswa Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 4093 - 4100. https://doi.org/: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1490

Saptaaji, A. B., Burhanudin, & Basukiyatno. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Desain Pembelajaran Blended Learning dengan Wordwall. Journal of Education Research, 1506.

Sukma, K. I., & Handayani, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall quiz Terhadap Hasil Belajar IPA Disekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 1020-1028. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2767

Upadana, I. W. (2021). Game Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Bali. Jurnal Sastra Agama dan Pendidikan Bahasa Bali.

Wildan, A., Suherman, & Rusdiyani, I. (2023). Pengembangan Media GAULL (Game Edukasi Wordwall) pada Materi Bangun Ruang untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1623-1634. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2357

Wulandari, A. P., Salsabila , A. A., Cahyani , K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 3932-3933.

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Trinandita, A., Heryanto, A., & Sunedi, S. (2024). Pengembangan Media Digital Berbasis Wordwall Pada Materi Suhu dan Kalor Siswa Kelas V Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1188–1196. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3139