Analisis Strategi Guru dalam Menanamkan Karakter Disiplin Pada Siswa Kelas V di SDN Tlogorejo

Authors

  • Ristiya Khoirun Nisa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia
  • Luthfa Nugraheni Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia
  • Sekar Dwi Ardianti Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3131

Keywords:

Teacher Strategy, Character, Discipline

Abstract

This research was motivated by the problems encountered at SDN Tlogorejo, namely the low level of discipline. Through these problems, teachers need to have strategies regarding instilling disciplined character in students. The aim of this research is to describe teacher strategies and obstacles that influence the growth of students' disciplined character. The research method used is qualitative research with a descriptive approach. Data collection techniques used were observation, interviews and documentation. The research results show that habituation and reinforcement are strategies carried out by teachers. The obstacles encountered include students' different abilities, students not being able to control their emotions, and an environment that is not conducive. The conclusion of this research is that the teacher's strategy for instilling discipline in students' character is by using habituation and reinforcement. There are obstacles that arise, including students' different affective abilities, controlling students' moods, and an environment that is not conducive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, F. N., Mashita, N., & Tri, W. (2019, December). Fungsi guru dalam pembentukan karakter peserta didik di sekolah. Dalam Seminar Nasional Pendidikan (Sinergitas, Sekolah dan Masyarakat dalam Penguatan Pembentukan Karakter).(Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang).

Ananda, R. A., Inas, M., & Setyawan, A. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter pada anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(4), 83-88. Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas

Ahs anulkhaq, M. (2019). Membentuk karakter religius peserta didik melalui metode pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1).

Ardianti, S. D., Wanabuliandari, S., & Kanzunnudin, M. (2019). Implementasi Pembelajaran Berbasis Ethno-Edutainment Untuk Meningkatkan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2).

Ardianti, S. D., Pratiwi, I. A., & Kanzunnudin, M. (2017). Implementasi project based learning (pjbl) berpendekatan science edutainment terhadap kreativitas peserta didik. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2).

Bali, M. M. E. I., & Naim, A. (2020). Tipologi interaksi sosial dalam meningkatkan karakter disiplin siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 47-62.

Dewi, L. S. N., Rendra, N. T., & Dibia, I. K. (2020). Korelasi antara disiplin belajar dengan prestasi belajar siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 427-433.

Huda, A. K., Montessori, M., Miaz, Y., & Rifma, R. (2021). Pembinaan karakter disiplin siswa berbasis nilai religius di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4190-4197.

Lestari, F. N., & Miftakhul’Ulum, W. (2020). Analisis bentuk kedisiplinan siswa dalam mengikuti kegiatan belajar dengan motivasi belajar siswa kelas IV SDN I Gondosuli Gondang. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 318-329

Huda, A. K., Montessori, M., Miaz, Y., & Rifma, R. (2021). Pembinaan karakter disiplin siswa berbasis nilai religius di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4190-4197.

Mz, I. (2018). Peran konsep diri terhadap kedisiplinan siswa. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 2(1), 1-11.

Nugraheni, L., & Ahsin, M. N. (2020). Pendidikan Karakter dalam Pementasan Drama “Pelayaran Menuju İbu” Karya Ramli Prapanca sebagai Bahan Ajar Pengkajian Drama Mahasiswa PBSI. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 684-689.

Nugraheni, L., & Haryadi, A. (2021, October). Cerita Rakyat sebagai Upaya Pelestarian Kearifan Lokal: Pembentukan Karakter pada Generasi Milenial. In Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) (Vol. 43, No. 1, pp. 572-579).

Uge, S., Arisanti, W. O. L., & Hikmawati, H. (2022). Upaya Guru Dalam Menanamkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 460-476.

Yantoro, Y., Pamela, I. S., Purwati, E., & Ismaini, E. (2020). Strategi Guru Kelas Tinggi Sekolah Dasar dalam Menumbuhkan Disiplin Siswa melalui Manajemen Kelas. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 37-46.

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Nisa, R. K., Nugraheni, L., & Ardianti, S. D. (2024). Analisis Strategi Guru dalam Menanamkan Karakter Disiplin Pada Siswa Kelas V di SDN Tlogorejo. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1598–1604. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3131