Strategi Efektif dalam Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3125Keywords:
Classroom Management, Student Engagement, lousive relationshipsAbstract
Increasing student participation is one of the main goals in education.Effective classroom management plays a key role in achieving this goal. This overview describes some effective classroom management strategies to increase student participation. Create a positive and informative learning environment. This can be achieved by building positive relationships with students, setting clear rules and expectations, and positively reinforcing desired behaviors. Implement active learning that is student-centered.This can be done by using various learning methods, such as collaborative learning, project-based learning and problem-based learning. Provide effective feedback and evaluation. Effective feedback and assessment help students understand their progress and learn from their mistakes. Parent and community involvement. Parents and the community can play an important role in supporting student learning.
Downloads
References
Habbah, E. S. M. & Husna, E. N. Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. J. Pedagog. 1, 1–8 (2024).
Yantoro, Y. Strategi Pengelolaan Kelas Yang Efektif Dalam Menumbuhkan Sikap Disiplin Siswa. J. Muara Pendidik. 5, 586–592 (2020).
IRIS | Page 2: Physical Environment. Vanderbilt.edu.https://iris.peabody.vanderbilt.edu/module/env/cresource/q1/p02/ (accessed 2024-06-28).
Pratama, F. I., Zubainur, C. M., & Khairunnisak, C. (2019). Manajemen kelas dan keterlibatan siswa pada pembelajaran dengan model problem-based learning (pbl). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 4(2).
Sofyan, Anton. 2024. “Pengaruh Lingkungan Terhadap Kualitas Belajar.” Smkpatriot-Kng.sch.id. 2024. https://smkpatriot-kng.sch.id/read/123/pengaruh-lingkungan-terhadap-kualitas-belajar.
Arfani, J. W., & Sugiyono, S. (2014). Manajemen Kelas Yang Efektif: Penelitian Di Tiga Sekolah Menengah Atas. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 2(1), 44-57.
WH, E. H., Anisa, L. N., Meilani, A. R., Munasyifa, A., Sari, L. N., & Bashoriyah, R. (2023). Manajemen Kelas yang Efektif pada Kelas Indoor dengan Menggunakan Discovery Learning. BIOFAIR, 128-154.
Masfufah, E., Sari, E., Munafi’ah, A., & Kusmawati, H. (2023). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Proses Dan Hasil Pembelajaran Yang Efektif Dan Efisien. Journal of Student Research, 1(1), 215-230.
Sari, B. P., & Hadijah, H. S. (2017). Meningkatkan disiplin belajar siswa melalui manajemen kelas. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 122.
Putri, M. A., Nastion, M. I., Wijaya, C., & Saragih, W. S. (2022). Evaluasi Terhadap Manajemen Kelas Dalam Proses Belajar Mengajar di MAS PAB 1 Sampali Medan. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 86-91.
Nugraha, M. (2018). Manajemen kelas dalam meningkatkan proses pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27-44.
Efendi, R., & Gustriani, D. (2022). Manajemen kelas di sekolah dasar. Penerbit Qiara Media.
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen kelas dalam meningkatkan efektifitas proses belajar mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87-105.
Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Manajemen kelas dalam menciptakan suasana belajar yang kondusif; upaya peningkatan prestasi belajar siswa. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 179-194.
Rifa'i, M., Ananda, R., & Fadhli, M. (2018). Manajemen peserta didik (Pengelolaan peserta didik untuk efektivitas pembelajaran).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sri Rahayu, Muhamad Sudharsono, Sherli Damayanti, Laila Rahmah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.