Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture dengan Media Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Tentang Penciptaan Pada Siswa Kelas 3 SD Gmim Koha Kecamatan Mandolang Minahasa

Authors

  • Thofan Rame Program Studi Pendidikan Kristen Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan Kristen, Institut Agama Kristen Negeri Manado, Indonesia
  • Sugijanti Supit Program Studi Pendidikan Kristen Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan Kristen, Institut Agama Kristen Negeri Manado, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2680

Keywords:

Picture and Picture Learning Model, Power Point Media, Christian Religious Education Learning Outcomes

Abstract

The application of the picture and picture learning model using power point media can improve Christian Religious Education learning outcomes for grade 3 students at GMIM Koha Elementary School, Mandolang Minahasa District. The research was conducted on grade 3 students at SD GMIM Koha consisting of 8 male students and 12 female students with a total of 20 students. This research was carried out from September to October 2023. The method used a classroom action research design with the stages of Planning, Action Implementation, Observation and Reflection. The data was analyzed using the completeness of learning outcomes technique with the formula KB  The results of the research show that the application of the picture and picture learning model using power point media can improve learning outcomes in Christian Religious Education about Creation from cycle I to cycle II for students at GMIM Koha Elementary School, Mandolang District, Minahasa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek.

Darmawan, I. P. A., & Kristanti, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Dalam Pembelajaran Di Sekolah Minggu. JRegula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(1), 1-12.

Djamarah, S. B. (1994). Prestasi belajar dan kompetensi guru.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar.

Indonesia, R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dengan Rahmat Tuhan Yang Maha Esa Presiden Republik Indonesia. Jakarta.

Kristianto, P. L. (2006). Prinsip dan praktik pendidikan agama Kristen: penuntun bagi mahasiswa teolagi dan PAK, pelayan gereja, guru agama, dan keluarga Kristen. Penerbit ANDI.

Non-Serrano, J. B., & Suleeman, S. (2013). Buku Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti.

Nurhamsih, N., Firman, F., Mirnawati, M., & Sukirman, S. (2019). Peningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis Permulaan Melalui Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(1), 37-50.

Pendidikan, P. P., & Depdiknas, B. (2004). Pedoman Penilaian Kelas.

Prihatiningsih, E., & Setyanigtyas, E. W. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Dan Model Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 1-14.

Slavin, R. E. (2009). Cooperative learning teori, riset dan praktik.

Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar.

Syah, M. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yuliastanti, D., & Zuhdi, U. (2014). Penerapan model pembelajaran picture and picture untuk meningkat hasil belajar pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1-10.

Zainal, A. (2006). Penelitian tindakan kelas. Bandung: Yrama Widya.

Downloads

Published

2024-05-30

How to Cite

Rame, T., & Supit, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture dengan Media Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Tentang Penciptaan Pada Siswa Kelas 3 SD Gmim Koha Kecamatan Mandolang Minahasa. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 793–803. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2680