PENGGUNAAN MEDIA POHON PINTAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI OPERASI HITUNG PEMBAGIAN SISWA KELAS IVA SD NEGERI GIRIAN INDAH
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1731Keywords:
Smart Tree Media, Learning Outcomes, Calculate Sharing OperationsAbstract
This research examines students' learning outcomes on Mathematics subjects of calculating operating material division in class IVA SD Country of Girian Indah. The problem in this study is that students' learning outcomes in Mathematics are still low. This research aims to improve the learning outcomes of Mathematics of Indah Girian Girian Country IVA Elementary students. The method in this study uses a class action research method. The subject of this study was 23 students in IVA. Data collection techniques are carried out through observations, interviews, tests, and documentation. Data analysis techniques use descriptive statistical analysis to illustrate about increasing the value of student learning outcomes. The results of this study indicate that the results of Mathematics learning increased, where in cycle I students were due to 17 students with a percentage of 74% and students who were not due to 6 students with a percentage of 26% with an average of 77. In cycle II student learning outcomes increase with a total number of students who have fallen by 22 students and students who are not due to 1 student, so that the percentage of student completion in cycle II reaches 96%.
Downloads
References
Amilia, S., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Rulyansah, A. (2023). Penerapan Media Powtoon Pada Pembelajaran Materi Perubahan Wujud Benda Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas III. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 428-439.
Ansari, Bansu. 2009. Komunikasi Matematika Konsep dan Aplikasi. Banda Aceh:
Arikunto, S. 2005. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksar.
Andriani, Melly. 2008. Komunikasi Matematika. Yogyakarta
Dahar, R.W. 2006. Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga
Depdiknas. (2003). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikdasmen. Makalah tidak diterbitkan
Dewey, J (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Free Press
Hadi, S. 2005. Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin: Tulip
Haji. S. 2005. Pendidikan Matematika Realistik. Banjarmasin:Tulip Banjarmasin
Hayat, Bahrul. 2005. “Keniscayaan Inovasi Pendidikan dalam Era Teknologi Informasi dan Komunikasi. “Makalah Seminar Pendidikan, 28 April 2005 di: Jakarta
Hudoyo, H. (1979). Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaannya di depan Kelas .Usaha Nasional: Surabaya
Ismail.Dkk. 2003. Kapita Selekta Pembelajaran Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka
Johnson, E.B. 2002. Contextual Teaching and Learning (what it is and why it’s here to stay). California Thousand Oaks: Corwin Press, Inc
Komalasari, K (2010). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama
Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidkan (KTSP) dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT.Raja grafindo Persada
Nurhadi. (2003). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Jakarta: Dirjen Dikdasmen Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama
Nurhadi, dkk (2003). Pembelajaran Kontesktual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: IKIP Malang
NCTM. (2000). Principles and Standards For School Mathematics. Virginia: National Council of Teacher Mathematics
. 1996. Comunication in Mathematics. Reston. Virginia
.1989. Curriculum and Evaluation Standars for School Mathematics.Reston, VA: NCTM
Saragih, S. 2007. Mengembangkan Kemampuan Berpikir Logis dan Komunikasi Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Disertasi. Bandung: UPI Bandung
Setiawan, Andri. 2008. Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matmatika Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis: UPI Bandung
Ruhdiani. (2012). “Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Sikap Positif Terhadap Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan CTL”. Tesis. PPs UNIMED Medan. Tidak diterbitkan
Ruseffendi. E.T (1991).Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito
Ridwan. 2006. Pengantar Statistika. Bandung: Alfabeta
Slavin, R.E (1994). Educational Psychology Theory and Practice. Needham Heights: Allyn and Bacon Publisher
Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta: Bandung
Sumarmo, U. 2005. Alternatif Pembelajaran Matematika dalam Menerapkan Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK). Bandung: UPI Bandung
Suparno, P. 1997.Filsafat Konstruktivismen dalam Pendidikan.Jogyakarta: Kanisius
Suryadi.2005. Penggunaan Pendekatan Pembelajaran tidak Langsung serta Pendekatan Gabungan Langsung dan Tidak Langsung dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SLTP.Tesis:Bandung. Tidak diterbitkan
Surakhmad, W. 1978. Dasar dan Teknik Research: Pengantar Metodologi Ilmiah. Bandung: Tarsito
Syah, M. 2003. Psikologi Penelitian Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Tim MKPBM. 2001. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA UPI
Usman, H. 2006. Pengantar Statistika. Jakarta: PT. BumiAksara
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.