PENGGUNAAN MEDIA POHON PINTAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI OPERASI HITUNG PEMBAGIAN SISWA KELAS IVA SD NEGERI GIRIAN INDAH

Authors

  • Fabyana Imelda Tamboto Program Studi PGSD, Universitas Katolik De La Salle Manado
  • Maria Petronela Riany Titirloloby Program Studi PGSD, Universitas Katolik De La Salle Manado

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1731

Keywords:

Smart Tree Media, Learning Outcomes, Calculate Sharing Operations

Abstract

This research examines students' learning outcomes on Mathematics subjects of calculating operating material division in class IVA SD Country of Girian Indah. The problem in this study is that students' learning outcomes in Mathematics are still low. This research aims to improve the learning outcomes of Mathematics of Indah Girian Girian Country IVA Elementary students. The method in this study uses a class action research method. The subject of this study was 23 students in IVA. Data collection techniques are carried out through observations, interviews, tests, and documentation. Data analysis techniques use descriptive statistical analysis to illustrate about increasing the value of student learning outcomes. The results of this study indicate that the results of Mathematics learning increased, where in cycle I students were due to 17 students with a percentage of 74% and students who were not due to 6 students with a percentage of 26% with an average of 77. In cycle II student learning outcomes increase with a total number of students who have fallen by 22 students and students who are not due to 1 student, so that the percentage of student completion in cycle II reaches 96%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amilia, S., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Rulyansah, A. (2023). Penerapan Media Powtoon Pada Pembelajaran Materi Perubahan Wujud Benda Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas III. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 428-439.

Ansari, Bansu. 2009. Komunikasi Matematika Konsep dan Aplikasi. Banda Aceh:

Arikunto, S. 2005. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksar.

Andriani, Melly. 2008. Komunikasi Matematika. Yogyakarta

Dahar, R.W. 2006. Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga

Depdiknas. (2003). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Jakarta: Depdiknas Dirjen Dikdasmen. Makalah tidak diterbitkan

Dewey, J (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Free Press

Hadi, S. 2005. Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin: Tulip

Haji. S. 2005. Pendidikan Matematika Realistik. Banjarmasin:Tulip Banjarmasin

Hayat, Bahrul. 2005. “Keniscayaan Inovasi Pendidikan dalam Era Teknologi Informasi dan Komunikasi. “Makalah Seminar Pendidikan, 28 April 2005 di: Jakarta

Hudoyo, H. (1979). Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaannya di depan Kelas .Usaha Nasional: Surabaya

Ismail.Dkk. 2003. Kapita Selekta Pembelajaran Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka

Johnson, E.B. 2002. Contextual Teaching and Learning (what it is and why it’s here to stay). California Thousand Oaks: Corwin Press, Inc

Komalasari, K (2010). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama

Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidkan (KTSP) dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT.Raja grafindo Persada

Nurhadi. (2003). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Jakarta: Dirjen Dikdasmen Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama

Nurhadi, dkk (2003). Pembelajaran Kontesktual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: IKIP Malang

NCTM. (2000). Principles and Standards For School Mathematics. Virginia: National Council of Teacher Mathematics

. 1996. Comunication in Mathematics. Reston. Virginia

.1989. Curriculum and Evaluation Standars for School Mathematics.Reston, VA: NCTM

Saragih, S. 2007. Mengembangkan Kemampuan Berpikir Logis dan Komunikasi Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Disertasi. Bandung: UPI Bandung

Setiawan, Andri. 2008. Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matmatika Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis: UPI Bandung

Ruhdiani. (2012). “Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Sikap Positif Terhadap Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan CTL”. Tesis. PPs UNIMED Medan. Tidak diterbitkan

Ruseffendi. E.T (1991).Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito

Ridwan. 2006. Pengantar Statistika. Bandung: Alfabeta

Slavin, R.E (1994). Educational Psychology Theory and Practice. Needham Heights: Allyn and Bacon Publisher

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta: Bandung

Sumarmo, U. 2005. Alternatif Pembelajaran Matematika dalam Menerapkan Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK). Bandung: UPI Bandung

Suparno, P. 1997.Filsafat Konstruktivismen dalam Pendidikan.Jogyakarta: Kanisius

Suryadi.2005. Penggunaan Pendekatan Pembelajaran tidak Langsung serta Pendekatan Gabungan Langsung dan Tidak Langsung dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SLTP.Tesis:Bandung. Tidak diterbitkan

Surakhmad, W. 1978. Dasar dan Teknik Research: Pengantar Metodologi Ilmiah. Bandung: Tarsito

Syah, M. 2003. Psikologi Penelitian Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya

Tim MKPBM. 2001. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA UPI

Usman, H. 2006. Pengantar Statistika. Jakarta: PT. BumiAksara

Downloads

Published

2023-11-24

How to Cite

Tamboto, F. I., & Titirloloby, M. P. R. (2023). PENGGUNAAN MEDIA POHON PINTAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI OPERASI HITUNG PEMBAGIAN SISWA KELAS IVA SD NEGERI GIRIAN INDAH. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 978–988. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1731