ANALISIS SIKAP SOPAN SANTUN TERHADAP KARAKTER PEDULI SOSIAL SISWA SD NEGERI MAYANGAN
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1715Keywords:
Politeness, Social Care, Qualitative DescriptiveAbstract
This study uses a type of qualitative descriptive research related to the analysis of politeness towards the socially caring character of elementary school students. The first key informant is the class teacher by conducting an interview process. This study uses observation, interviews, and documentation to collect data. Politeness is a reflection of morals that can be achieved through the learning process at school. Behavior needs to be formed since students are at the Elementary School Education level, because when they are at this level it influences the further development of Education. With the cultivation of polite values to children, it is necessary that the child can socialize well in his social environment. The formation of a social caring character is very important to be instilled from an early age. Through the formation of a social caring character, children are expected to be able to instill life habits to care for and empathize with others, and to always be responsive to friends who are in trouble. This study aims to find out how important polite behavior is to produce socially caring characters in elementary school age children. The results show that politeness in elementary school students can still be developed because politeness will affect the social caring character of individuals.
Downloads
References
Agung, P., & Asmira, Y. D. (2018). Pengembangan model pendidikan karakter peduli sosial melalui metode bermain peran di TK Tunas Mekar Indonesia Bandar Lampung. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 1(02).
Ahmadi, Alpan. (2021) Nilai Pendidikan Karakter dalam Cerita Rakyat Sasak ‘Doyan Nada’. Jurnal Ilmiah Education volume 2 nomor 1
Ainah, S., & Adawiah, R. (2016). Strategi Guru PKn Menanamkan Karakter Sopan Santun dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMP Negeri 3 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11).
Busyaeri, A., & Muharom, M. (2016). Pengaruh sikap guru terhadap pengembangan karakter (peduli sosial) siswa di MI Madinatunnajah Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1).
Cornelia, D., Kusuma, P.M., & Dayu, D.P. (2022). Peran Pendidikan Nilai Pancasila Untuk Membangun Karakter Santun Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Darmawan, A., Junaidi, I. A., & Ayurachmawati, P. (2022). Analisis Penanaman Karakter Sopan Santun di Kelas 1 Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 2(1), 209-216.
Djuwita, P. (2017). Pembinaan Etika Sopan Santun Peserta Didik Kelas V Melalui Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Nomor 45 Kota Bengkulu. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 27-36.
Faizah, R. N., Fajrie, N., & Rahayu, R. (2021). Sikap Sopan Santun Anak Dilihat Dari Pola Asuh Orang Tua Tunggal. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(1).
Hasmaruddin, H., Morelent, Y., & Ahadiat, E. (2022). Nilai Pendidikan Karakter Bersahabat/Komunikatif dan Peduli Sosial Dalam Novel Origami Hati Karya Boy Candra. Jurnal Ilmiah Pendidikan Scholastic.
Himawan, W.E. (2014). Peranan Gerakan Pramuka Dalam Menanamkan Sikap Sosial Pada Siswa Kelas VII MTs Negeri Surakarta II Tahun Pelajaran 2013/2014.
Imah, R., Rochmiyati, S., & Yuniharto, B. S. (2022). Telaah Nilai Gotong Royong pada Fabel untuk Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 14(1), 69-84.
Irfan, I. (2019). Peran Keteladanan Guru Sosiologi Dalam Membentuk Karakter Sosial Siswa di SMAN 1 Sape. Edu Sociata ( Jurnal Pendidikan Sosiologi ).
Karmila, M. (2017, July). Urgensi Pembentukan Karakter Peduli Sosial Sejak Usia Dini. In Seminar Nasional Fip 2016.
Khatimah, H., Kartika, I.M., & Santika, I.G. (2022). Pengaruh Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Sikap Sosial Pada Siswa. Widya Accarya.
Kholifah, K., & Naimah, T. (2017). Studi tentang sopan santun pada peserta didik. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 1(1).
Muhtadi, A., & Al, L. (2006). Penanaman nilai-nilai agama islam dalam pembentukan sikap dan perilaku siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Luqman Al-Hakim Yogyakarta. Jurnal Penelitian dan evaluasi pendidikan, 1(1).
Pardede, D.S. (2018). Upaya Guru Agama Dalam Menanamkan Sikap Kerukunansiswa Muslim Dengan Non Muslim Sebagai Wujudakhlak Terpuji Di Sma Negeri 1 Kalasan Sleman.
Purnomo, A. (2023). Peran Guru dan Orang Tua dalam Mengembangkan Nilai-nilai Pendidikan Karakter Peduli Sosial pada Siswa MIN 2 Kota Bengkulu. Journal of Primary Education (JPE).
Putri, F. S., Fauziyyah, H., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Sikap Sopan Santun terhadap Karakter dan Tata Krama Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4987-4994.
Rismayani, L. D., Kertih, I. W., & Sendratari, L. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(1), 8-15.
Risthantri, P., & Sudrajat, A. (2015). Hubungan antara pola asuh orang tua dan ketaatan beribadah dengan perilaku sopan santun peserta didik. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 191-202.
Santia, S., Naat, T., & Jayadi, L. E. (2021). Meningkatkan Karakter Menghormati Orang Tua Lewat Pendidikan Agama Kristen Untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Didache: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(2), 123-132.
Suryani, L. (2017). Upaya Meningkatkan Sopan Santun Berbicara Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 1(1), 112-124.
Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan sikap peduli pada anak melalui interaksi kegiatan sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1).
Yulaila, N. (2015). Peran keluarga dalam pembentukan karakter sopan santun anak sekolah dasar. Academia, 1(1), 1-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.