ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN BLENDED LEARNING PASCA PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1417Keywords:
Online Learning, Covid 19, Public SpeakingAbstract
The education in Indonesia is currently experiencing enormous problems due to the spread of Covid 19, therefore the government orders all teachers and lecturers not to do face-to-face learning during the pandemic. Online learning is one solution that teachers and lecturers can do to avoid face-to-face learning. This study aims to see the effectiveness of the success of online learning in the public speaking course at Institut Pendidikan Nusantara Global. This type of research is quantitative research because it will calculate the value obtained by students in online learning during college. Data collection techniques in this study used attendance scores, assignments, midterm exams (UTS), and final semester exams (UAS). The data is then analyzed by accumulating the number of values obtained using the assessment format that has been prepared in the form of Microsoft exel. The results of this study were the graduation rate of all students reached 80.8 with a passing rate reaching 100%. From these results it can be concluded that learning using an online system can be said to be successful.
Downloads
References
Ahmati, Nuraini & Nazariati. (2021). Manajemen Pembelajaran Berbasis Blended Learning Pada Masa Pandemi COVID-19: Studi Kasus Di SMAN 1 Dewantara Aceh Utara. Al -Karim, 6(1), 114-135.
Almi, R. (2021). Pengaruh Metode Blended Learning Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Peserta Didik Kelas IX SMP Negeri 2
Aldila, F. T., Matondang, M. M., & Wicaksono, L. (2020). Identifikasi Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Fisika di SMAN 1 Muaro Jambi. Journal Of Science Education And Practice, 4(1), 22-31.
Andriani, D., Prasetyo, K. H., & Astutiningtyas, E. L. (2021). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Pada Mata PelajaranMatematika.Absis:Mathematics Education Journal, 2(1), 24. https://doi.org/10.32585/absis.v2i1.830.
Atika, A., Machmud, A., & Suwatno, S. (2020). Pendekatan Meta-Analisis : Blended Learning terhadap Hasil Belajar DI Era Covid-19. Jurnal Basicedu, 4(4), 919–926. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.488
Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(2), 52–60. https://doi.org/10.31539/spej.v2i2.727
Dwiyogo, WD (2018). pembelajaran berbasis belnded learning. Buku. Depok: Raja Grafindo Persada,
Fauziyah, S., & Triyono, M. B. (2020). Pengaruh E-Learning Edmodo Dengan Model Blended Learning Terhadap Minat Belajar. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 112-124.
Hafidah,N. (2021). Pengaruh Pembelajaran Fisika Online Terhadap Sikap Belajar Siswa. Gravity Edu ( Jurnal Pendidikan Fisika ), 4(1), 1–4.https://doi.org/10.33627/ge.v4i1.347
Hamdi & Rahim, C. K. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri 1 Sakti. Jurnal Sains Riset, 9(3), 68-79.
Handayani, S. (2016). Pengaruh perhatian orangtua dan minat belajar matematika terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(2)
Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2020). Blanded Learning: Solusi Model Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19.Al -Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 83-94 .
Inggriyani, F., Hamdani, A. R., & Dahlan, T. (2019). Minat Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Blended Learning melalui Google Classroom pada Pembelajaran Konsep Dasar Bahasa Indonesia SD. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3 (1), 28.
Maulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Online Dalam Pemahaman Dan Minat Belajar Siswa Pada Konsep Pelajaran Fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2), 248-251.
Mufarrochah, M. (2021). Best Practice Blended Learning Alternatif Model Pembelajaran Pada Masa Covid 19 Level 3 Dan 2. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(1), 101–111.https://doi.org/10.51878/educator.v1i1.582.
Mustafa, S., Mustikaningsih, H., & Imayanti, R. (2021). Pembelajaran Tatap Muka (PTM) pada Masa Pandemi Covid-19 di SMA. Kemendikbud, 1–35.
Napaswati. (2020). Analisis Situasi Pembelajaran IPA Fisika dengan Metode Daring di Tengah Wabah COVID-19 (Studi Kasus Peserta Didik MTS DDI Seppange Kabupaten Bone). Karst Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 3(1), 6–12. https://ejournals.umma.ac.id/index.php/kart s/article/view/546.
Ni’matul Khoiroh, Munoto, dan Lilik Anifah ( 2017) Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa .Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Volume 10, Nomor 2, September 2017. 97-110.
Padli, F., & Rusdi. (2020). Respon Siswa dalam Pembelajaran Online Selama Pandemi.Social Landscape Journal, 1(3), 1–7.
Prayuga, Y., & Abadi, A. P. (2019). Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1052).
Purniawan, & Sumarni, W. (2020). Analisis Respon Siswa Pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19. Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 784–789.
Rizki Fajar Bagaskara. (2020). Analisis Dampak Covid-19 Pada Pembelajaran Fisika Kelas Xi Di Sma Negeri Kota Tangerang Selatan. Jurnal
Sari, I. N., Saputri, D. F., & Sasmita. (2016).Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Galing Kabupaten Sambas. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 4(2), 108–114.
SMA, S., & Pangkalan, N. (2020). selama ini guru menugaskan untuk mencatat materi fisika dan mengerjakan menyenangakan. Agar pembelajaraan menjadi menyenangkan perlu adanya perubahan cara mengajar bukan hanya pembelajaran konvensional tetapi juga menggunakan teknologi , internet , dan.jurnal. 6(2), 30–35.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Buku. Bandung: Alfabeta
Suriyanti, Y. (2021). Hubungan Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 477–481.https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1076
Widyasari, L. A., & Rafsanjani, M. A. (2021).Apakah Penerapan Blended Learning Dapat Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh?.Edukatif: Jurnal Pendidikanikan. Vol 3(3), 854– 864.https://edukatif.org/index.php/edukatif/ article/view/453
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.