PENERAPAN MEDIA POWTOON PADA PEMBELAJARAN MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1241Keywords:
Learning Media, Powtoon Animation, Learning OutcomesAbstract
This study aims to determine the extent to which powtoon animation learning media can influence student learning outcomes on material changes in the shape of objects in class III SDN Kertajaya IV/210 Surabaya. This research uses quantitative research with pre-experimental method one group pretest posttest. The data collection technique used was observation and pretest posttest. This study uses SPSS 25.0. Based on the results of the t-test analysis of the average pretest of 64.37 and the average posttest value of 87,25 and the sig. (2-tailed) or a test of 0,01 which means <0,05 indicates that Ho is rejected and Ha is accepted. While the results of the percentage of pretest scores of students who meet the minimum completeness criteria (> 75) from the data it can be seen that of the 24 respondents who completed the work only 7 students and those who did not complete as many as 17 students and the results of the percentage value of the posttest it is known that students who meet the completeness criteria minimum (> 75) as many as 22 students from 24 students. This study shows that there is a significant effect of animated videos on student learning outcomes at SDN Kertajaya IV/210 Surabaya.
Downloads
References
Amalia, M. C., Subekti, E. E., & Untari, M. F. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Dengan Media Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Kabongan Kidul Rembang. Dwijaloka Jurnal Pendidikan Dasar & Menengah, 3(4), 471–478.
Ameri, H., Yazdi, M., & Bahrami, A. (2017). Pseudophillipsia (Carniphillipsia) (Trilobite) from the permian jamal formation, Isfahan, Iran. Journal of Sciences, Islamic Republic of Iran, 28(4), 325–336.
Deliviana, E. (2017). Aplikasi PowToon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya. Journal of Chemical Information and Modeling, 6(1), 1689–1699.
Emda, A. (2011). Utilization of Media in Biology Learning in Schools. DIDAKTIKA Scientific Journal, XII(1), 149–162.
Fauziyyah, A., Sari, P. M., & Kunci, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis HOTS pada Pembelajaran IPA Materi Cuaca Kelas 3 di Sekolah Dasar. 1607–1616. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.945
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
Hanipah, A., & Saputra, E. R. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas IV. X(1), 6.
Harsono, B., Soesanto, & Samsudi. (2009). Perbedaan Hasil Belajar Antara Metode Ceramah Konvensional Dengan Ceramah Berbantuan Media Animasi Pada Pembelajaran Kompetensi Perakitan Dan Pemasangan Sistem Rem. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 9, 99. Ibrahim, M. (2005). Seri Pembelajaran Inovatif Asesmen Berkelanjutan (Konsep Dasar, Tahap Pengembangan, dan Contoh.
Kamilah, E. N. (2015). Pengaruh keterampilan mengajar guru terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Akuntansi Universitas. Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi Universitas, 91.
Kurniawan, A., Febrianti, A. N., Hardianti, T., Ichsan, Desy, Risan, R., Sari, D. M. M., Sitopu, J. W., Dewi, R. S., Sianipar, D., Fitriyah, L. A., Zulkarnaini, Jalal, N. M. H., & Hasyim, F. (2022). Evaluasi pembelajaran. In Remaja Rosdakarya.
Magdalena, I., Hidayah, A., & Safitri, T. (2021). Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas II B SDN Kunciran 5 Tanggerang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 48–62. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, Vol.12(1), 187–193.
Muakhirin, B. (2022). Media Video Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Sd Materi Perkembangbiakan Vegetatif Tumbuhan. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 13(1), 30–35.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. 659–663.
Nasriyanti, R., Cahyaningsih, U., & Dede Salim Nahdi. (2021). Pentingnya Model Core Terhadap Pemahaman Konsep Pada Mata Pelajaran Ipa Pelajaran Ipa. Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNMA 2021, 104–110.
Nismalasari, Santiani, M. R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Terhadap Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Getaran Harmonis. 4(3), 74–94.
Nurhidayat, N., Katoningsih, S., Utami, R. D., Maryana, W., Ishartono, N., Sidiq, Y., Irfadhila, D., & Siswanto, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Daring Materi IPA Siswa SD Kelas Rendah. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 83–90. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14832
Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Kependidikan, 4(3), 265–272.
Pratiwi, R. R., Lisnawati, S., & Arif, S. (2022). Attadib : Journal of Elementary Education. 6(1), 38–54.
Rikmasari, R., & Rosesa, S. (2022). Model Pembelajaran Discovery Learning Sebagai Solusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ipa Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 10(1), 39–46. https://doi.org/10.33558/pedagogik.v10i1.4606
Safira, C. A., Setiawan, A., & Citrawati, Y. (2020). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas III SDN Buluh 3 Socah. Jurnal Pendidikan Mipa, 10(1), 23–29. https://doi.org/10.37630/jpm.v10i1.277
Santosa, N., Wahyudi, & Hernawan, H. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemahanan Konsep Membaca dan Keterampilan Membaca Siswa Dalam Pokok Bahasan Procedural Text Pada Implementasi Discovery Learning Berbantuan MMI-Tutorial. Jtep-Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 1099–1109.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.
Sundari, Hadiyani, D., & Muhlis, I. (2021). Penerapan Media Presentasi Classpoint Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris MAN 19 Jakarta. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(3), 1–9.
Suyanti, S., Sari, M. K., & Rulviana, V. (2021). Media Powtoon Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(2), 322–328. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i2.1468
Syarifuddin, S., Asri, A., & Mujizatin, A. (2020). Efektifitas Perangkat Pembelajaran dengan Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Strategi Peta Konsep untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(1), 38. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i1.197
Udin, M. B., Arifin, & Aunillah. (2021). Buku Ajar Statistik Pendidikan Buku Ajar Statistik Pendidikan Penulis : ISBN : Design Sampul dan Tata Letak : Redaksi :
Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269–279. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.