Media Audio Visual Sebagai Inovasi Pembelajaran Bahasa Inggris di Mi Tahfidz As Sholihah Bawen, Semarang
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v6i4.4029Keywords:
Audio-Visual Media, Learning Innovation, English LanguageAbstract
This study aims to describe the application of audio visual media as an innovation in learning English at MI Tahfidz As Sholihah. Data was gathered through teacher and student observation, interviews, and documentation using a descriptive qualitative methodology. The findings demonstrated that students active engagement in the learning process, vocabulary comprehension, and motivation to study were all improved by the use of audio-visual materials including interactive audio and animated films. This media also helps to create a more interesting and contextualized learning atmosphere, although there are still technical constraints such as device limitations. Overall, audio-visual media is considered effective and relevant as an innovative learning strategy that suits the characteristics of students in a tahfidz-based madrasah environment.
Keywords: Audio-Visual Media, Learning Innovation, English Language, MI Tahfidz As Sholihah
Downloads
References
Adam, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Contemporary Issue in Elementary Education, 1(1), 29–37. https://doi.org/10.33830/jciee.v1i1.5027
Al MAkhzum, W. R., & Suharsoni. (2025). METODE STORYTELLING PADA PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR’AN ANAK USIA MADRASAH IBTIDAIYAH. IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6. https://doi.org/10.37850/ibtida
Amaniarsih, D. S. (2023). Tips menguasai 4 keterampilan dalam bahasa Inggris. JURNAL PENGABDIAN PADA MASYARAKAT, 2(1).
Aulia, V. (2019). Refleksi Pelaksanaan Pembelajaran pada Praktik Mengajar Mahasiswa di Jenjang SD Sederajat untuk Mata Pelajaran Bahasa Inggris. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 4(3). https://doi.org/10.28926/briliant
Fathurohmah, F. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA VISUAL DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Dalam ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/381321734
Fitria, A. (2014). Penggunaan media audio visual dalam pembelajaran anak usia dini. akrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498
Gusti, I., Agung, A., & Susanthi, D. (2021). Kendala dalam belajar bahasa Inggris dan cara mengatasinya. Linguistic Community Service Journal │, 1(2), 2021. https://doi.org/10.22225/licosjournal.v1i2.2658
Haryadi, R. N., Utarinda, D., Poetri, M. S., & Sunarsi, D. (2023). Peran Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Informatika Utama, 1(1), 28–35. https://doi.org/10.55903/jitu.v1i1.76
Insani Firdos, I., Permatasari, I., & Rahmawati, M. (2023). Peranan Teknologi Dalam Mengembangkan Inovasi Pembelajaran Pada Pendidikan Sekolah Dasar. Dalam SHEs: Conference Series 6 (Vol. 6, hlm. 33–38). https://jurnal.uns.ac.id/shes
Listia Apriliyanti, D., Tahir, I., & Purnama Sari, D. (2023). STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Dalam Y. Novita (Ed.), PT Global Eksekutif Teknologi (1 ed.). https://www.researchgate.net/publication/371510164
Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan Kelas: Upaya Mengukur Keberhasilan Proses Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70. https://doi.org/10.24090/jk.v6i1.1696
Nisa, R., Helmanda, C. M., Safura, S., Wahyuni, S., Taufik, & Firmansyah. (2025). Pembelajaran General English di Pesantren SMA Islam Al-Falah Aceh Besar Sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Bahasa Inggirs. Center of Knowledge : Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1.
Syawaluddin, Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media pembelajaran. Badan Penerbit UNM.
Santosa, I., Nurkhamidah, N., & Arianti, T. (2021). Tren pemanfaatan teknologi pembelajaran dalam pengajaran kosakata bahasa Inggris pada sekolah dasar. Jurnal Holistika, 5(2), 72–84.
Solikah, A. (2014). STRATEGI PENINGKATAN MUTU PEMBELAJARAN PADA SEKOLAH UNGGULAN: Studi Multi Situs di MI Darul Muta’alimin Patianrowo Nganjuk, MI Muhammadiyah 1 Pare dan SD Katolik Frateran 1 Kota Kediri. Didaktika Religia, 2(Volume 2, No. 1 Tahun 2014).
Wardani, N. W., Kusumaningsih, W., & Kusniati, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Dalam Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP) (Vol. 4, Nomor 1). http://journal.ainarapress.org/index.php/jiepp
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Naili Amani Al Wiyah, Maslihatul Umami

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










