Pengembangan Naskah Opini Sistem Reproduksi Pada E-Magazine Berbasis Hots
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v6i4.3920Keywords:
Opinion Paper, Reproductive System, HOTSAbstract
This study aims to produce a quality reproductive system Opinion Paper on HOTS-based E-Magazine. This Research & Development (R&D) study adapted the ADDIE model to the product development stage. The Opinion Paper was developed in the Biology Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Riau until the first trial stage and in SMAN Plus Riau Province in the second trial stage in October 2023-November 2024. The validation was assessed by 4 validators consisting of 2 Biology Education lecturers from University of Riau and 2 Biology teachers from SMAN Plus Riau Province and SMAN 1 Pekanbaru, covering aspects of content, pedagogical, linguistic, and presentation feasibility. The results of the Opinion Manuscript validation obtained very valid criteria (3.79). The results of trial I obtained very good criteria (3.92) and the results of trial II obtained very good criteria (3.96). Overall, the average score of validation, trial I and trial II obtained an average score of 3.89 with very good criteria. The results of this study indicate that the reproductive system Opinion Paper on HOTS-based E-Magazine that has been developed has the potential to improve HOTS and can be used as an alternative learning resource in Biology learning in grade XI SMA.
Downloads
References
Akmala, N. F., Suana, W., & Sesunan, F. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 11(2), 67–72. https://doi.org/10.30599/jti.v11i2.472
Alviolita, N. W., & Wahyudi, A. B. (2019). Teks Editorial Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Siswa Sma Kelas Xii. 1–19.
Angraini, G., & Sriyati, S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMAN Kelas X di Kota Solok pada Konten Biologi. Journal of Education Informatic Technology and Science (JeITS), 1(1), 114–124.
Dinni, H. N. (2018). HOTS (High Order Thinking Skills) dan kaitannya dengan kemampuan literasi matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 170–176. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/19597
Efendi, A., & Rahayu, S. (2022). Analisis Penggunaan Bahasa Jurnalistik pada Berita Utama dalam Surat Kabar Tribun Pekanbaru. Sajak, 1(2016), 7–15. https://journal.uir.ac.id/index.php/sajak7
Irfandi, Mualif, A., Alhairi, Musdansi, D. P., Akbar, H., Mailani, I., Rahayu Ningsih, J., Putri Musdansi, D., Yuhelman, N., & Murwindra, R. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Dan Sumber Belajar Bagi Anak. BHAKTI NAGORI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 74–79. https://doi.org/10.36378/bhakti_nagori.v3i1.3092
Kusmiati, I., Nurdin, N., & Masrin, M. (2020). Pengaruh Persepsi atas Media Pembelajaran dan Minat Baca terhadap Kemampuan Menulis Teks Editorial. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 149. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.5985
Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88
Nuraida, N., Susanti, T., & Jailani, M. S. (2022). Desain E-Magazine Pada Mata Pelajaran Biologi Bermuatan High Order Thingking Skill (HOTS) Untuk Siswa SMA/MA. Jurnal Biotek, 10(1), 83–101. https://doi.org/10.24252/jb.v10i1.26052
Oktavia, R. (2021). Tingkat Literasi Digital Siswa Ditinjau Dari Penggunaan Teknologi Informasi Sebagai Mobile Learning Dalam Pembelajaran Biologi Pada Siswa Mengengah Atas (Sma) Kecamatan Kuala Nagan Raya. Bionatural, VII(2), 26–34.
Pratiwi, W., Hidayat, S., & Suherman, S. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Heyzine Di Gugus Menes. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(1), 156–163. https://doi.org/10.31932/ve.v14i1.2173
Putri, R. R., Ahda, Y., & D., R. (2018). Analisis Aspek Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Instrumen Penilaian Materi Protista untuk Peserta Didik SMA/MA Kelas X. 4(1), 62–67.
Retnawati, H. (2018). Desain Pembelajaran Matematika untuk Melatihkan Higher Order Thinking Skills. Yogyakarta : UNY Press
Siga, W. D., Seva, K., & Her Riadi, T. J. (2023). Efektivitas Kemampuan Berpikir Kritis dalam Menangkal Hoaks. Jaqfi: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 8(1), 132–149. https://doi.org/10.15575/jaqfi.v8i1.25554
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D).Bandung: CV Alfabeta.
Taufik, A., Ashari, L. H., Gazali, M., & Muhimmah, B. D. (2024). PengembanganModulAjarBerbasisMasalahuntukMeningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Matematika di SDN Bebie. JURNAL ABDIMAS MANDIRI, 8(3), 314-322. doi:https://doi.org/10.36982/jam.v8i3.4664
Thahir, R., Magfirah, N., & Anisa, A. (2021). Hubungan Antara High Order Thinking Skills dan Kemampuan Literasi Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi. Biodik, 7(3), 105–113. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.14386
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Shofi Ma'rifaturriya Dhoti, Evi Suryawati, Darmadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










