Pengembangan Naskah Opini Sistem Reproduksi Pada E-Magazine Berbasis Hots

Authors

  • Shofi Ma'rifaturriya Dhoti Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Riau, Indonesia
  • Evi Suryawati Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Riau, Indonesia
  • Darmadi Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i4.3920

Keywords:

Opinion Paper, Reproductive System, HOTS

Abstract

This study aims to produce a quality reproductive system Opinion Paper on HOTS-based E-Magazine. This Research & Development (R&D) study adapted the ADDIE model to the product development stage. The Opinion Paper was developed in the Biology Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Riau until the first trial stage and in SMAN Plus Riau Province in the second trial stage in October 2023-November 2024. The validation was assessed by 4 validators consisting of 2 Biology Education lecturers from University of Riau and 2 Biology teachers from SMAN Plus Riau Province and SMAN 1 Pekanbaru, covering aspects of content, pedagogical, linguistic, and presentation feasibility. The results of the Opinion Manuscript validation obtained very valid criteria (3.79). The results of trial I obtained very good criteria (3.92) and the results of trial II obtained very good criteria (3.96). Overall, the average score of validation, trial I and trial II obtained an average score of 3.89 with very good criteria. The results of this  study indicate that the reproductive system Opinion Paper on HOTS-based E-Magazine that has been developed has the potential to improve HOTS and can be used as an alternative learning resource in Biology learning in grade XI SMA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmala, N. F., Suana, W., & Sesunan, F. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 11(2), 67–72. https://doi.org/10.30599/jti.v11i2.472

Alviolita, N. W., & Wahyudi, A. B. (2019). Teks Editorial Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Siswa Sma Kelas Xii. 1–19.

Angraini, G., & Sriyati, S. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMAN Kelas X di Kota Solok pada Konten Biologi. Journal of Education Informatic Technology and Science (JeITS), 1(1), 114–124.

Dinni, H. N. (2018). HOTS (High Order Thinking Skills) dan kaitannya dengan kemampuan literasi matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 170–176. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/19597

Efendi, A., & Rahayu, S. (2022). Analisis Penggunaan Bahasa Jurnalistik pada Berita Utama dalam Surat Kabar Tribun Pekanbaru. Sajak, 1(2016), 7–15. https://journal.uir.ac.id/index.php/sajak7

Irfandi, Mualif, A., Alhairi, Musdansi, D. P., Akbar, H., Mailani, I., Rahayu Ningsih, J., Putri Musdansi, D., Yuhelman, N., & Murwindra, R. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Dan Sumber Belajar Bagi Anak. BHAKTI NAGORI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 74–79. https://doi.org/10.36378/bhakti_nagori.v3i1.3092

Kusmiati, I., Nurdin, N., & Masrin, M. (2020). Pengaruh Persepsi atas Media Pembelajaran dan Minat Baca terhadap Kemampuan Menulis Teks Editorial. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 149. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.5985

Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.

Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88

Nuraida, N., Susanti, T., & Jailani, M. S. (2022). Desain E-Magazine Pada Mata Pelajaran Biologi Bermuatan High Order Thingking Skill (HOTS) Untuk Siswa SMA/MA. Jurnal Biotek, 10(1), 83–101. https://doi.org/10.24252/jb.v10i1.26052

Oktavia, R. (2021). Tingkat Literasi Digital Siswa Ditinjau Dari Penggunaan Teknologi Informasi Sebagai Mobile Learning Dalam Pembelajaran Biologi Pada Siswa Mengengah Atas (Sma) Kecamatan Kuala Nagan Raya. Bionatural, VII(2), 26–34.

Pratiwi, W., Hidayat, S., & Suherman, S. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Heyzine Di Gugus Menes. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(1), 156–163. https://doi.org/10.31932/ve.v14i1.2173

Putri, R. R., Ahda, Y., & D., R. (2018). Analisis Aspek Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Instrumen Penilaian Materi Protista untuk Peserta Didik SMA/MA Kelas X. 4(1), 62–67.

Retnawati, H. (2018). Desain Pembelajaran Matematika untuk Melatihkan Higher Order Thinking Skills. Yogyakarta : UNY Press

Siga, W. D., Seva, K., & Her Riadi, T. J. (2023). Efektivitas Kemampuan Berpikir Kritis dalam Menangkal Hoaks. Jaqfi: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 8(1), 132–149. https://doi.org/10.15575/jaqfi.v8i1.25554

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D).Bandung: CV Alfabeta.

Taufik, A., Ashari, L. H., Gazali, M., & Muhimmah, B. D. (2024). PengembanganModulAjarBerbasisMasalahuntukMeningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Matematika di SDN Bebie. JURNAL ABDIMAS MANDIRI, 8(3), 314-322. doi:https://doi.org/10.36982/jam.v8i3.4664

Thahir, R., Magfirah, N., & Anisa, A. (2021). Hubungan Antara High Order Thinking Skills dan Kemampuan Literasi Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi. Biodik, 7(3), 105–113. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.14386

Downloads

Published

2025-11-03

How to Cite

Dhoti, S. M., Suryawati, E., & Darmadi, D. (2025). Pengembangan Naskah Opini Sistem Reproduksi Pada E-Magazine Berbasis Hots. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(4), 656–668. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i4.3920