Peran Evaluasi dalam Meningkatkan Proses dan Hasil Pembelajaran Menulis pada Siswa Kelas VII SMP 1 Tarakan

Authors

  • Asih Riyanti Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan
  • Kasmawati Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan
  • Asrimayani Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan
  • Deswita Natali Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan
  • Tiara Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i3.3729

Keywords:

Evaluation, Writing, Learning Process, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the role of evaluation in improving the process and results of writing learning in grade VII students of Tarakan 1 Middle School. Evaluation in writing learning not only functions as a measuring tool for learning outcomes, but also as a means to improve the effectiveness of the learning process itself. The research method used is a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews and documentation. The results of the study indicate that the implementation of appropriate evaluation, both formative and summative, is able to provide constructive feedback to students and teachers. This feedback plays an important role in improving learning strategies and improving students' writing skills, especially in terms of structure, vocabulary, and writing. Thus, this evaluation has a contribution in creating a more effective writing learning process and more optimal learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvita, & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan pada Siswa Kelas I Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. 5(6), 5712–5721.

Artama, S., Djollong, A. F., Ismail, Lubis, L. H., Kalbi, Yulianti, R., Mukarramah, Mardin, H., Ibrahim, M. B., Fatih, T. A., Holifah, L., & Diana, P. Z. (2023). Evaluasi hasil belajar.

Djumingin, S. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa & Sastra Indonesia Teori dan Penerapannya. In Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar (Vol. 4).

Guntur Taringan, H. (2018). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163

Irwansyah, N., & Ikhwati, A. (2016). Pengaruh Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Argumentasi Pada Peserta Didik Sma Di Depok. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 10(1).

Nurgiyantoro. (2009). Penilaian Dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. BPFE Yogyakarta.

Pettalongi, S. S., Jurusan, D., Stain, T., & Palu, D. (2009). Evaluasi dalam Pendidikan danPembelajaran. Ta’Dieb, 11(6), 1001–1012.

Puspita, J. (2024). Literasi. https://jendelapuspita.com/pentingnya-keterampilan-menulis-di-era-digital/literasi/

Putri, F., & Zakir, S. (2023). Mengukur Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran: Telaah Evaluasi Formatif Dan Sumatif Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(4), 172–180. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1783

Sari, V. O. (2018). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Pada Siswa Kelas X SMAN 4 Kotabumi.

Sihombing, A. L., Azizah, N., Barus, E. S., Nisa, K., Romadhon, M. F., & Ananta, Z. (2025). Strategi Meningkatkan Keterampilan Bahasa Produktif Dalam Konteks Berbicara dan Menulis Sebagai Landasan Awal Pembelajaran Menjadi Kunci Kesuksesan. 3(1), 27–33.

Siregar, T. M., Hadizah, Titania, N., Sari, R. P., Ramadhani, S., & Syalwa, Z. (2024). Pengaruh Evaluasi Pembelajaran Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII pada SMP Swasta Ar-Rahman. 1(2), 743–751.

Soulisa, I., Supratman, M., Rosfiani, O., Renaldi, R., Sopiah, Utomo, W. T., Hermawan, C. M., Ariati, C., Riyanti, A., Tauran, S. F., Irwanto, Astiswijaya, N., & Yenni, A. S. (2022). Evaluasi Pembelajaran. In Widina bhakti persada bandung (Vol. 5, Issue 3).

Sugiyono, & Lestari, P. (2021). Metode Penelitian Komunikasi (Kuantitatif, Kualitatif, dan Cara Mudah Menulis Artikel pada Jurnal Internasional). In ALFABETA. https://doi.org/10.14710/jdep.1.3.35-45

Zamroni, Z., Muslih, M., & Soebari, T. S. (2024). Mengintegrasikan Asesmen Formatif Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di MTs Agung Alim Blado untuk Memaksimalkan Pemahaman Siswa. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 312-317.

Zein, A. (2023) Evaluasi Pembelajaran Perspektif Kurikulum Merdeka. Yogyakarta. Cv Budi Utama

Downloads

Published

2025-08-05

How to Cite

Riyanti, A., Kasmawati, K., Asrimayani, A., Natali, D., & Tiara, T. (2025). Peran Evaluasi dalam Meningkatkan Proses dan Hasil Pembelajaran Menulis pada Siswa Kelas VII SMP 1 Tarakan. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(3), 424–433. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i3.3729