Tindak Tutur Direktif Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas XI SMA Negeri 4 Padang

Authors

  • Tressyalina Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Ayunda Ningrum Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3668

Keywords:

Directive Speech, Speech Strategies, Teacher

Abstract

This study aims to describe the form of directive speech acts of teachers in Indonesian language learning at SMA Negeri 4 Padang. This type of research is qualitative research with descriptive method. The research data used is the teacher's speech in Indonesian language learning at SMA Negeri 4 Padang. The data source of this research is Mrs. Erlin Sunarya as an Indonesian language teacher at SMA Negeri 4 Padang. The data collection technique used passive participation observation technique. Data analysis techniques are data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The result of this research shows that there are five forms of directive speech acts, namely telling speech, begging speech, suggesting speech, demanding speech, and challenging speech. There are four forms of speech strategies, namely speaking frankly without preamble, speaking with positive politeness, speaking with negative politeness, and speaking vaguely. The dominant speech act used by teachers in Indonesian language learning is the directive speech act of telling. The dominant speech strategy is a straightforward speech strategy with positive politeness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Syahrizal. (2018). Analisis Tindak Tutur Pada Wawancara Putra Nababan dan Presiden Portugal (Kajian Pragmatik). Medan: Universitas Prima Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.1(1).

Anani, Sabiqah Sri. Tressyalina. (2023). Tindak Tutur Direktif Indy Rahmawati dalam Talk Show Satu Jam Lebih Dekat di TVOne. Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.6(1), 127-137.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Cahyaningrum, Ramadhani Wulan. (2022). Tindak Tutur Direktif Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VII SMP Negeri 7 Kinali. Skripsi yang tidak dipublikasikan. Departemen Bahasa dan Sastra Indonesia dan Daerah: Universitas Negeri Padang.

Dardjowidjojo, Soenjono. (1994). Menggiring Rekan Sejati: Festchrift Buat Pak Ton. Jakarta: Lembaga Bahasa Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2000). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Elmita, Winda., Ermanto., & Ratna, Ellya. (2013). Tindak Tutur Direktif Guru dalam Proses Belajar Mengajar di TK Nusa Indah Banuaran Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.1(2), 139-147.

Fitri, Yulia. (2018). Tindak Tutur Direktif Guru Bahasa Indonesia dan Respon Siswa dalam Proses Belajar Mengajar di Kelas IX SMP Negeri 3 Batusangkar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.1(3).

Gunarwan, Asim. (1994). Pragmatik Pandangan Mata Burung di dalam Menggiring Rekan Sejati: Festchrift Buat Pak Ton. Soenjono Djardjowidjojo (ed). Jakarta: Lembaga Bahasa Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.

Ibrahim, Abd. Syukur. (1993). Kajian Tindak Tutur. Surabaya: Penerbit Usaha Nasional.

Jefiza, Iqbal., Tressyalina. (2023). Analisis Tindak Tutur Direktif Guru Bahasa Indonesia dalam Proses Pembelajaran Teks Proposal di Kelas XI SMAN 1 Gunung Talang. Educaniora: Journal of Education and Humanities, Vol.1(1), 127-137.

Mahsun, Mohamad. (2006). Metode Penelitian Bahasa. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Marizal, Yulia., Syahrul, R., & Tressyalina, T. (2021). Tindak Tutur Direktif Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 2 Gunung Talang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Vol.4(4), 441-452.

Moleong, Lexy. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurhamida. Tressyalina. (2019). Strategi Bertutur dalam Tindak Tutur Ekspresif Bahasa Indonesia Pada Kegiatan Diskusi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Satra Indonesia UNP, Vol.8(4), 21-29.

Rahardi, Kunjana. (2005). Pragmatik Kesantunan Imperatif Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Rahma, Anis Nurulita. (2018). Analisis Tindak Tutur Ilokusi dalam Dialog Film Animasi Meraih Mimpi. Jurnal Surabaya, Vol.2, 13-24.

Rohmadi, Muhammad. (2014). Kajian Pragmatik Percakapan Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Paedagogia, Vol.17(1).

Sarmis, M. J., Tressyalina, T., & Noveria, Ena. (2018). Performa Tindak Tutur Ilokusi dalam Antologi Cerpen Remaja Sumatera Barat Tahun 2015. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.7(1), 148-154.

Septiani, Zeli., dkk. (2016). Tindak Tutur Ekspresif dalam Talk Show Indonesia Lawak Klub. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.5(2).

Sugiarti, S. (2020). Tindak Tutur Direktif Guru Bahasa Indonesia dan Respons Siswa dalam Proses Belajar Mengajar di Kelas XI Ilmu Sosial (IS) SMA Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. Skripsi yang tidak dipublikasikan. Departemen Bahasa dan Sastra Indonesia dan Daerah: Universitas Negeri Padang.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutardji. (1989). Penilaian Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPEE

Syahrul, R. (2008). Pragmatik Kesantunan Berbahasa Menyibak Fenomena Berbahasa Indonesia Guru dan Siswa. Padang: UNP Press

Tarigan, Henry Guntur. (2009). Pengajaran Pragmatik. Bandung: Angkasa Bandung.

Wijana, I. Dewa Putu. (1996). Dasar-Dasar Pragmatik. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Wiranty, W. (2015). Tindak Tutur dalam Wacana Novel Laskar Pelangi Karya Andrea Hirata (Sebuah Tinjauan Pragmatik). Jurnal Pendidikan Bahasa, Vol.4(2), 294-304.

Yule, George. (2006). Pragmatik. (Edisi Terjemahan Oleh Indah Fajar Wahyuni dan Rombe Mustajab). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yulita, Sri Julma. Tressyalina. (2023). Tindak Tutur Direktif Guru Berbasis Gender dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas XI SMA Negeri 1 Pancung Soal Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol.7(2), 9953-9963.

Yusuf, Muri. (2005). Metodologi Penelitian. Padang: UNP Press

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Tressyalina, & Ningrum, A. (2025). Tindak Tutur Direktif Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas XI SMA Negeri 4 Padang. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 406–417. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3668