The Pengaruh Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Meningkatnya Sikap Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Batang Kuis Satu Atap
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3660Keywords:
Role Model, Teacher, Attitude, LearningAbstract
This study aims to analyze the role model of teachers in improving the learning attitudes of students of SMP Negeri 2 Batang Kuis Satu Atap. This study is a type of quantitative research, the population of this study were Protestant Christian students of class VIII of SMP Negeri 2 Batang Kuis Satu Atap, because the total number of students at SMP Negeri 2 Batang Kuis Satu Atap is 30 people, so the population is people who are role models of PAK Teachers. In this study, the measurement scale used was the Likert scale with the SPSS 25 analysis tool. The results of this study indicate that the sig value of PAK Teacher Exemplar is 0.000 with a t count of 18.278. This means that partially PAK Teacher Exemplar has a positive and significant influence on Student Learning Attitudes, because the significant value is 0.000. Christian religious education is very important to guide students in a better direction, because Christian religious education focuses on the teaching of the Bible which is the highest authority. Therefore, Christian religious education teachers must have a sincere attitude in their teaching, namely teachers become role models in terms of knowledge, attitudes and in many ways for their students. Therefore, a teacher must always reflect a proper and decent life as a good example for his students.
Downloads
References
Adhitama, R. S., Kusnadi, & Supriatno, B. (2018). Kesadaran Metakognitif Siswa dalam Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan. 1(1), 39–45.
Agus, P. K & Ivan, T. W. (2018). Pengaruh Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SMP PGRI Marinding Kelas II. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen Online : 143.
Agustin Triya Riska, (2016), Upaya Guru Mata Pelajaran Akidah Akhlak Dalam Penanaman Akidah Dan Pengembangan Akhlakul Karimah Siswa Di Era Digital (Studi Kasus Di MA Miftahul Ulum Kradinan Dolopo Madiun), IAIN Ponorogo. Skripsi
Diana, A. S, Simanjuntak, W, Aripin, T. S, Damayanti, N, & Ronny, S (2023). Pengaruh Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Karakter Siswa Di Kelas VIII SMP Negeri 4 Pollung Kabupaten Humbang Hasundutan Tahun Pembelajaran 2023/2024. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Vol.5, No.2. Hal 277-289
Djama, Edison, & Datarnius, Z. (2020). “Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Nilai-Nilai Tata Krama Peserta Didik.” Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi 2(2):54–72.
Gama Septian Maulana, Hermanto, (2018). “Peran Keteladanan Guru Dalam Upaya Membentuk Karakter Peserta Didik Di SMA Negeri 12 Surabaya,” Kajian Moral dan Kewarganegaraan 03, no. 2 (2014):1190,
Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
John M. Nainggolan. (2010), Guru Agama Kristen Sebagai Panggilan dan Profesi Sebagai Upaya Peningkatan Mutu dan Kualitas Guru Agama Kristen (Bandung: Bina Media Informasi, 30.
Moleong, Lexy J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Muhardi. (2004). Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. 20(4) : 478 – 479.
Nababan, A. (2020). Kepribadian Guru Dengan Motivasi Belajar Siswa Di Sma Negeri 2 Siborong-Borong. 6(1), 153–161.
Nurliani, S. (2020). Mengikuti Teladan Kristus, Partisipasi terhadap Misi Allah: Catatan Reflektif Seorang Pendeta Batak. Jurnal Teologi dan Masyarakat
Padang, A. K, & Weismann, I. T. (2019). “Pengaruh Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SMP PGRI Marinding Kelas II”: 143–149.
Robert, By, & E Bob Brown. (2004). “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar Suci.” 17(1): 1–14.
Sandra, A. S, Nurliani, S, & Munthe, B (2023). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) terhadap Meningkatnya Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Medan. Journal on Teacher Education. Research & Learning in Faculty of Education. Vol. 4 No. 3. Hal. 653-659
Seprinawati & Gulo. (2019). Hubungan Tingkat Pendidikan dan Tingkat Pengetahuan dengan Tingkat Pemanfaatan Buku KIA oleh Ibu Balita di Wilayah Binaan Fakultas Kesehatan Masyarakat Tahun.
Silalahi, J. & Abdullah, R., (2019), The Independence Learning and Learning Outcomes ff Mathematical Analysis of Students at Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, Universitas Negeri Padang. Journal of Physics: Conference Series, 1456, 1-8.
Silaen, Sofar. (2018). Metodologi Penelitian Sosial Untuk Penulisan Skripsi dan Tesis, In Media, Bandung
Siregar, Syofian. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif (suwito, Ed.). Prenada Media.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. (2002). Dasar-Dasar Proses Belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, Nana. (2019). Penilaian Hasil Proses belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sujarweni, V. Wiratna. (2018). Metodologi Penelitian Bisnis dan Ekonomi Pendekatan Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Tarigan, P. (2021). Keteladanan Pelayanan Dalam Perspektif Perjanjian Baru. Jurnal Teologi Rahmat, 7(2). Retrieved from https://journal.sttrem.ac.id/index.php/jtr/article/view/54
Tamba, G., Nainggolan, S., Sinaga, J., & Sinambela, J. L. (2023). Keteladanan Spiritual dalam Kepemimpinan Yosua: Pengaruhnya dalam Meningkatkan Ketekunan Rohani dalam Konteks Kepemimpinan. Juitak: Jurnal Ilmiah Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 96–109. https://doi.org/10.61404/juitak.v1i2.75
Tobing, L. N. A. & Siringo-Ringo, E. (2019). Penerapan Keteladanan Hidup Menurut 1 Timotius 4:12 Bagi Remaja gereja Kristen Maranatha Indonesia Jemaat Isa Almasih Medan Tahun 2018. Providence: Jurnal Pendidikan Dan Teologi, 2(1)
Wicaksana, A., & Rachman, T. (2018). Implementasi Kurikulum Merdeka Terhadap Tantangan Dan Kepuasan Bagi Guru PAI Di SDN Serang 21 Kota Serang. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 10–27.
Zebua, Datarnius. (2018). Keteladanan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Nilai-nilai Tata Krama Peserta Didik. Diss. Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Widya Purba, Nurliani Siregar, Imelda Butarbutar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.