Studi Kasus Motivasi Belajar Siswa SDS Unwanus Saadah

Authors

  • Firyal Yasmin Nabilah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Sekolah Tinggi Pendidikan Holistik Berbasis Karakter, Indonesia
  • Raisa Rakhmania Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Sekolah Tinggi Pendidikan Holistik Berbasis Karakter, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3278

Keywords:

Case Study, Learning, Motivation, Qualitative Study, Students

Abstract

Learning motivation is the overall driving force within student that intiates learning activities, ensures the continuity of these activities, and provides direction to learning activities so that the objectives desired by the subject can be achieved. In elementary school, learning motivation becomes an important factor influencing students’ academic success and personal development. This study aims to identify the factors that influence the learning motivation of fourth grade students at SDS Unwanus Saadah. This study uses a qualitative case study approach. This approach allows the researcher to gain an in-depth understanding of the issues being studied through various data collection techniques, including structured interviews and FGD. The number of students involved in this study was six students. The collected data were then reduced through a coding process and conclusions were drawn to identify key themes. The results showed that both intrinsic factors and extrinsic factors influence students’ learning motivation, both positively and negatively. This study is expected to provide deeper insights into the factors that affect students’ learning motivation and offer suggestions for the development of more motivating pedagogical strategies and school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. R., & Rosyid, M. Z. (2018). Reward & Punishment Dalam Pendidikan. Malang: Cv. Literasi Nusantara Abadi.

Alfiantama, J. R., Ninghardjanti, P., & Susantiningrum, S. (2024). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jikap (Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran), 8(1), 49.

Azis, R. A., Khoirunnnisa, D., Anggraeni, R., & Anam, M. K. (2023). Prosiding Seminar Nasional Lppm Umj Peningkatan Pembelajaran Melalui Belajar Di Luar Ruangan Pada Sekolah Dasar.

Bevins, D. T. (2018). Herzberg’s Two Factor Theory Of Motivation: A Generational Study.

Creswell, J. W. (2015). Revisiting Mixed Methods And Advancing Scientific Practices.

Festiawan, R. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11.

Hendrizal. (2020). Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Vol. 2 No. 1 (2020): Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter

Hermawan, S. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Keaktifan.

Huda, M. (2011). Cooperative Learning (Yogyakarta: Pustaka Pelajar).

Kurniawan, N. (2011). Karakteristik Dan Kebutuhan Pendidikan Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Dgrils, 1(3).

Lukita, D., & Sudibjo, N. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid-19 Dyah Lukita. 145 | Akademika |, 10(1).

Maharani, M. (T.T.). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa.

Rafikah, Israwati, & Bachtiar. (2017). Upaya Guru Dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Siswa Di Sd Negeri 22 Banda Aceh Rafika, Israwati, Bachtiar. Dalam Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fkip Unsyiah (Vol. 2, Nomor 1).

Santi, N. N., & Khan, R. I. (2019). Pengaruh Dukungan Teman Sebaya Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2), 191.

Saraswati, N. M. S. D., Ratminingsih, N. M., & Utami, I. A. L. P. (2020). Students’ And Teachers’ Perception On Reward In Online English Teaching Context. Journal Of Educational Research And Evaluation, 4(3), 307–314.

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar/Sardiman Am.

Sari, R. K. (2020). Analisis Faktor Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Indonesian Journal Of Education Research (Ijoer), 1(3), 89–93.

Setyowati. (2007). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Smpn 13 Semarang.

Slameto, B. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Ke-5, Hdepartemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia,(Jakarta: Balai Pustaka, 2007), Cet. Ke-4, H, 895.

Supriadi, G. (2011). Pengantar Teknik Evaluasi Pembelajaran. Intimedia.

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dengan Rahmat Tuhan Yang Maha Esa Presiden Republik Indonesia. (T.T.).

Uno, H. B. (2017). Profesi Kependidikan.

Wati, E., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2013). Hubungan Antara Aspirasi Siswa Dan Dukungan Orangtua Dengan Motivasi Belajar Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan Konseling. Konselor, 2(1).

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Nabilah, F. Y., & Rakhmania, R. (2024). Studi Kasus Motivasi Belajar Siswa SDS Unwanus Saadah. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1626–1639. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i4.3278