Pengaruh Media Konkret Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V di Sekolah Dasar

Authors

  • Etika Junitasari Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • A. Heryanto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Sunedi Sunedi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3151

Keywords:

Concrete Media, Learning Outcomes, Science

Abstract

Concrete media is media in the form of real objects that are around that are used to intermediaries to convey material to students. This study aims to determine the effect of science learning media on the material of changes in the form of objects in class V in elementary school. This research uses experimental research, the method used is Quasi experimental design with the type of posttest only control design. The sample used is cluster sampling in class V.A totaling 24 students and class V.C totaling 26 students. This study conducted a hypothesis test using the t test, namely the independent sample t-test in the experimental class and control class, namely the 2-tailed sig value obtained a value of 0.000 < 0.05, meaning that there is a significant value. Then for the value of tcount = 3.770 > ttable = 1.677 based on the hypothesis testing criteria if tcount > ttable then Ho is rejected and Ha is accepted. It can be concluded that there is a significant effect of concrete media on science learning outcomes on the material of changes in the form of objects in class V in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhiyah, M. (2023). Pembelajaran Konstruktivisme Berbantuan Media Benda Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(4), 2075-2081.

Kusumaningrum, R. S., & Nuriadin, I. (2022). Pengaruh Pendekatan Matematika realistik Berbantu Media Konkret terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Jurnal Basicedu, 6613-6619.

Maryanto, Fransiska, Puspa, D., Kusumawati, H., & Subekti, A. (2017). Peristiwa Dalam Kehidupan Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013. Jakarta: Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Masriani, Dhafir, F., & Masrianih. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Eksperimen Pada Materi Perubahan Wujud Benda Dalam Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN Lenju. Jurnal Kreatif Tadulako, 5(5), 33-44.

Musyadad, V. F., Supriatna, A., & Parsa, S. M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Pada Konsep Perubahan Lingkungan Fisik dan Pengaruhnya Terhadap Daratan. Jurnal Karya Umum dan Ilmiah (Jurnal Tahsinia), 1(1), 1-13. doi:https://doi.org/10.57171/jt.v1i1.13

Narayani, N. P. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Berbasis Pemecahan Masalah Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 221-230.

Nelyza, F., & Attriani. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inquiri Terbimbing Pada materi Pecahan Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains (Jurnal DikMas), 1(1), 42-50.

Safira, C. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPA Siswa Kelas III SDN Buluh 3 Socah. Prosiding Nasional Pendidikan, 1(1), 388-395.

Santika, I. G., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. (2022). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA. Jurnal Education and Development, 10(1), 207-212. doi:https://doi.org/10.37081/ed.v10i1.3382

Sari, L. K., Sunanih, & Saleh, Y. T. (2021). Model Pembelajaran Berbasis proyek Berpengaruh terhadap Hasil Belajar IPA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1), 113-117.

Shoimah, R. N., & Syafi'aturrosyidah, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Konkrit Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar dan Pemahaman Konsep Pecahan Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III MI Ma'arif NU Sukodadi-Lamongan. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 1-18.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulikah, W., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi Hasil Belajar Siswa Muatan IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V SDN Socah 4. Prosiding Nasional Pendidikan : LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 551-556.

Suryantari, N. M., Pudjawan, K., & Wibawa, I. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Benda Konkret Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. International Journal of Elementary Education, 3(3), 316-126.

Wedyawati, & Lisa. (2019). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Widiatmi, A., Fitriyadi, S., & Anitra, R. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Pembelajaran Konkret Terhadap Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 9(2), 341-345.

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Junitasari, E., Heryanto, A., & Sunedi, S. (2024). Pengaruh Media Konkret Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V di Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1253–1260. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3151