Pengaruh Model Make A Match Pada Materi Satuan Waktu Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar

Authors

  • Nanda Mardalena Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • A. Heryanto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Sunedi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3150

Keywords:

Math Learning Outcomes, Make A Match Model, Time Unit Material

Abstract

This study aims to determine the effect of the make a match model on the unit of time material on the learning outcomes of grade III elementary school students. The research method used in this research is Quasi Experimental Design with posttest only control design type with a total sample of 33 students. The sample in this study was taken using cluster random sampling technique where the entire population was used as a sample in a way where the researcher divided the population into several groups for research. The data collection technique used is an essay test totaling 10 questions. Based on the research results from the final results of the experimental class data, the experimental class has a higher average value than the lower control class, namely the experimental class value of 81.25 while the control class is 65.63. With a sig value (2-tailed) of 0.018 and t table of 0.05, the sig value. (2-tailed) < t table or 0.018 < 0.05. This means that there is an effect of the make a match model on the unit of time material on the learning outcomes of third grade elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, Y. (2021). Analisis Persiapan Guru Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2415 - 2422. Doi:Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i4.1241

Ansori, M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Edisi 2. Airlangga University Press.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis Atas Model Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam). Journal Of Islamic Education, 6(1), 20. Doi:Https://Doi.Org/10.17509/T.V6i1.20569

Komalasari, A. S., & Riani, D. (2023, Juni). Edukasi Manfaat Literasi Membaca Dan Menulis Di Smk Pgri 3 Bogor. Jurnal Pengabdian Masyarakat Uikajaya, 1(2), 82-92. Doi:Http://Doi.Org/10.32832/Jpmuj.V1i2

Matuhzahroh, N., & Prasetyaningrum, S. (2018). Observasi : Teori Dan Aplikasi Dalam Psikolog. (A. Riyantono, Ed.) Malag: Universitas Muhammadiyah Malang.

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., & Rahmah, G. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2).

Nurputriawaliah, Angraini, L. M., & Muhammad, I. (2023, Juni). Tren Penelitian Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnalpendidikanmatematikadanmatematika, 9(1), 43-61. Doi:Https://Dx.Doi.Org/10.24853/Fbc.9.1.43-62

P.Kurniyanthi, Suarni, K., & Gunamantha, M. (2019). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Prestasi Belajar Matematika Dengan Pengendalalian Kemampauan Numerik Pada Siswa Kelas Iii Sd Gugus Kompyang Sujana Denpasar Utara. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1), 21-30.

Prihatiningsi, E., & Setyanigtyas, E. W. (2018, Maret). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture Dan Model Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. 4(1), 5-6. Doi:Http://Dx.Doi.Org/10.30870/Jpsd.V4i1.1441

Rahmaniah. (2021). Permasalahan Dalam Dunia Pendidikan Yang Ada Di Indonesia. Doi:Https://Doi.Org/10.31219/Osf.Io/Rgxaw

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanusi,N., & Aziez, F. (2021, April). Analisis Butir Soal Tes Objektif Dan Subjektif Untuk Keterampilanmembaca Pemahaman Pada Kelas Vii Smp N 3 Kalibagor. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 8(1), 99-109. Doi:Http://Dx.Doi.Org/10.30595/Mtf.V8i1.8501

Setiawan, A., N Kusmawanti, R., Pratama, D. F., & Kuswendi, U. (2020, Januari). Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Sd Kelas Iv Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Journal Of Elementary Education, 3(1), 12-19.

Simanjuntak, J., Simangunsong, M. I., & Naibaho, T. (2021). Perkembangan Matematika Dan Pendidikan Matematika Di Indonesia Berdasarkan Filosofi. Journal Of Mathematics Education And Applied, 2(2), 32-39.

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Mardalena, N., Heryanto, A., & Sunedi, S. (2024). Pengaruh Model Make A Match Pada Materi Satuan Waktu Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1245–1252. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3150