Impelemetasi Metode Montsessori dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Anak di RA Marzukiyah Praya, Lombok Tengah
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2803Keywords:
Montessori Method, PAI Values, Early ChildhoodAbstract
This research aims to prepare teachers in implementing the Montsessori method in instilling PAI values in children and knowing the successes of teachers in instilling PAI values in children at RA Marzukiyah. Type of qualitative research. The instruments used in this research were the researchers themselves and notebooks. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The results of this research show that in applying the Montsessori method in instilling the values of Islamic religious education in children, there are 2 things that need to be paid attention to, namely preparation and delivery. delivery, communication skills, provoking questions and teaching aids to support the smooth learning process. and the teacher's success in instilling the values of Islamic religious education in children using the Montsessori method in the form of changing attitudes and behavior for the better and children becoming independent.
Downloads
References
Anjani, R., & Mashudi, E. A. (2024). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Orang Tua Dan Guru. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 110-127.
Arifin, Z. (2020). Metodologi penelitian pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).
Azizah, F. P. (2024). Dunia Pendidikan: Epistimologi Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Maria Montessori. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 5(01), 31-45.
Faizah, K., & Wiarsih, N. (2024, February). Efektivitas Penerapan Metode Montessori Dalam Upaya Membangun Pemahaman Konsep Dasar Matematika Siswa Kelas 1 Mi Tarbiyatus Shibyan Kembiritan Genteng Banyuwangi. In International Conference on Humanity Education and Society (ICHES) (Vol. 3, No. 1).
Hamsa, H. A. (2020). Implementasi Metode Montessori Dalam Membentuk Arakter Kemandirian Pada Anak Usia Dini Di Brainy Bunch International Islamic Montessori School Malaysia.
Imamah, H. (2019). Implementasi Metode Montessori dalam Mengembangkan Ketrampilan Sosial Anak Sekolah Dasar. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 190-199.
Marzuki, M., Alam, L., Judijanto, L., Utomo, J., & Ferian, F. (2024). Pentingnya Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jip: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 334-343.
Nareswari, K. (2024). Pembinaan Akhlak Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dinamika Sosial: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Transformasi Kesejahteraan, 1(1), 10-18.
Ningrum, S. A. K., Supriatin, E., & Karwati, A. (2024). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. RECQA: Research Early Childhood Qurrota A'yun, 1(1), 41-53.
Ngewa, H. M., & Hasis, P. K. (2024). Pendekatan Model Pembelajaran Montessori Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Educhild (Journal of Early Childhood Education), 3(1), 14-28.
Nugrahanta, G. A., Parmadi, E. H., Adji, F. T., & Sekarningrum, H. R. V. (2024). Pengaruh Pembelajaran Etnopedagogi untuk Aksara Jawa Berbasis Metode Montessori terhadap Karakter Kecerdasan Sosial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(1), 1-12.
Nur, S. A. (2024). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Montessori Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Al-Kahfi Palopo. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4183-4194.
Nurlina, N., Halima, H., Selman, H., & Amalia, W. O. S. (2024). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini: Implementasi Nilai-Nilai Agama Islam. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(3), 229-236.
Salsa, D. I., Madyawati, L., & Laely, K. (2024). Keyakinan dan Praktik Literasi pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(1), 150-159.
Wulandari, D. A., Saefuddin, S., & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi pendekatan metode montessori dalam membentuk karakter mandiri pada anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 1-19.
Yuliana, V., & Westhisi, S. M. (2024). Modifikasi Media Big Book Berbasis Metode Montessori untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 7(2), 212-221.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhibbin, Rokyal Harjanty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.