Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Bamboo Dancing Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik

Authors

  • Mohammad Sahlan IAI Ibrahimy Genteng Banyuwangi, Indonesia
  • Suci Handayani Institut Pendidikan Nusantara Global, Indonesia
  • Hilmiyatun Universitas Gunung Rinjani, Indonesia
  • Nora Listantia Universitas Mataram, Indonesia
  • Fatimatus Solihah Universitas Qaarul Huda Badaruddin Bagu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2792

Keywords:

Learning Model, Bamboo Dancing, Learning Results

Abstract

This research aims to determine the effect of Bamboo Dancing type learning on student learning outcomes at Mertak Tombok Public Elementary School. This research is experimental research. The technique used is pre and post test with a total of 20 multiple choice questions. The pre-test is carried out before the learning process ends, carried out to determine students' main skills in the material to be studied, which consists of 20 multiple choice questions. The results of this research are that the application of the bamboo dance cooperative learning model can improve student learning outcomes with a post-test score of 72.28 in the experimental class and 64.25 in the control class. And the results of the independent t test were 0.01 in the experimental class and 0.02 in the control class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ana, S. L., Rahmawanti, N., & Dony, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Bamboo Dancing Pada Materi Koloid Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 Wanaraya. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 2(2).

Arifin, M. (2012). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tari Bambu (Bamboo Dancing) Pada Standar Kompetensi Menggunakan Hasil Pengukuran Listrik Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TITL SMKN 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elekro, 1(2).

Dimyati, M., & Mudjiono, M. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar.

Fiyany, F. N. (2018). Keefektifan model pembelajaran Bamboo Dancing dan jigsaw ditinjau dari hsail belajar matematika siswa kelas 4 SD. JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika), 2(1), 76-86.

Isjoni, H. (2009). Guru Sebagai Motivator Perubahan.

Lie, A. (2002). Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: PT Grasindo.

Pamungkas, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Bamboo Dancing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP PAB 2 Helvetia TP 2019/2020. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 8.

Sarumaha, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Bamboo Dancing Terhadap Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 15-37.

Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Suprijono, A. (2009). Cooperative learning: teori & aplikasi PAIKEM. Pustaka pelajar.

Utami, R. A., & Harjono, N. (2019). Penggunaan Model Pembelajaraan Bamboo Dancing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 5 SD. JANACITTA, 2(1).

Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer. Jakarta: bumi aksara, 2.

Yuniari, N. W., Wibawa, I. M. C., & Japa, I. G. N. (2017). Pengaruh Model Bamboo Dancing Berbantuan Lingkungan Sekitar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 5(2).

Downloads

Published

2024-05-30

How to Cite

Sahlan, M., Handayani, S., Hilmiyatun, H., Listantia, N., & Solihah, F. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Bamboo Dancing Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 780–785. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2792