Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pembelajaran Menulis Puisi di SMP Negeri 2 Woja

Authors

  • Taufik Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP Yapis Dompu, Indonesia https://orcid.org/0000-0003-0484-7412
  • Ismail Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, STKIP Yapis Dompu, Indonesia
  • M. Nur Imansyah Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi, STKIP Yapis Dompu, Indonesia
  • Mayang Putri Kasmita Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP Yapis Dompu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2731

Keywords:

Learning Media, Digital, Writing Poetry

Abstract

Research has been conducted entitled the use of digital-based learning media in learning to write poetry at SMP Negeri 2 Woja, Dompu Regency. The main objective of this research is to carry out an in-depth analysis of the use of learning media that utilizes the use of technology in the process of learning to write poetry. This research uses a descriptive qualitative approach with the data collection techniques used are observation and writing performance. Meanwhile, the data analysis technique used in qualitative analysis has four stages, namely data collection, data reduction, data presentation and the final step is drawing conclusions and verification. The research results show that the use of learning media, especially technology-based learning media such as digital learning media, has proven effective in improving learning outcomes, especially in learning to write poetry. Digital learning media allows educators to present material in a more interesting and interactive way, motivating students to be more active in the learning process. Various learning media, such as Quizziz, PowerPoint, poetry anthologies, YouTube channels, and Instagram social media, can be used for various purposes in learning to write poetry, from understanding basic concepts to producing poetry and publishing it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bima, T., Yulianti, E., Hasan, H., & Febriyanti, Y. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Kegiatan Diskusi Pembelajaran Daring. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 659-663.

Fauzi, A. Penerapan Teknik 5W+ 1H dalam Pembelajaran Menulis Naskah Drama pada Siswa SMAN 6 Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2022/2023 (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah jakarta).

Ismail, I., Rusdin, R., Prayudi, A., & Taufik, T. (2023). Students’ Perception on Game-Based Learning Using Technology: Kahoot! As a Case Study. Interaction: Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 966-976.

Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sdn meruya selatan 06 pagi. Edisi, 3(2), 312-325.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.

Mustari, M. (2023). Teknologi informasi dan komunikasi dalam manajemen pendidikan.

Nursobah, A. (2019). Perencanaan Pembelajaran MI/SD. In Aflahah (Ed.), Pamekasan (1st ed.). Duta Media Publishing.

Purwati, D., Fathirma’ruf, F., Lakehu, A., & Taufik, T. (2024). Investigating Indonesian EFL preservice teachers’ digital technological awareness and their challenges in EFL learning: A case study. Journal on English as a Foreign Language, 14(1), 152–178.

Saifullah, M. R. (2015). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Informasi (Adopsi Inovasi dalam Pemanfaatan Teknologi Informasi pada UMKM Kampung sepatu Tambak Osowilangon, Kecamatan Benowo, Kota Surabaya) (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).

Salsabila, U. H., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi penggunaan media audiovisual dalam meningkatkan motivasi pembelajaran daring di sekolah dasar. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284-304.

Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Literasi di Sekolah. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 162–171.

Taufik. (2019). Representasi Diferensiasi Sosial pada Novel Kambing & Hujan Karya Mahfud Ikhwan dan Relevansinya dalam Pembelajaran Sosiologi. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan , 2(1), 166–175.

Taufik, T., Imansyah, M. N., & Yulianti, E. (2021). Efektivitas Penggunaan Buku Ajar Sastra Lisan Suku Mbojo Berorientasi pada Model CIRC untuk Matakuliah Apresiasi Sastra. Jurnal Inovasi, Evaluasi, Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 1(2), 41–45.

Taufik, T., Putra, A., Imansyah, M. N., Nurdianah, N., & Iwansyah, I. (2023). Literasi Digital untuk Guru Sekolah Dasar di Wilayah Pesisir Kabupaten Dompu. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 6(5), 543-553.

Taufik, T., Marlina, L., & Yulianti, E. (2022). Persepsi Mahasiswa Prgram Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Terhadap Perkuliahan Daring Di Masa Covid-19. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3).

Taufik, T., & Andang, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Membaca Puisi dengan Teknik Skema pada Siswa SMP Kelas VIII. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 162-168.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi gerakan literasi sekolah (GLS) sebagai pembentuk pendidikan berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 325-342.3

Downloads

Published

2024-05-27

How to Cite

Taufik, T., Ismail, I., Imansyah, M. N., & Kasmita, M. P. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pembelajaran Menulis Puisi di SMP Negeri 2 Woja. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 684–691. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2731