Pengaruh Intesitas Pemberian Tugas Mandiri Terstuktur Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Teknik Sipil Pada Mata Kuliah Fisika Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2677Keywords:
Structured Independence, Civil Engineering Students, Learning Outcomes, Basic PhysicsAbstract
This research aims to see how much influence structured independent assignments have on the learning outcomes of FSTT civil engineering students at the Mandalika Education University. The objects in this research were 120 students. Of the 120 students, there were those in the experimental class and there were the control classes who were chosen randomly. This research is experimental research using a quasi-experiment method. The data collection technique is by giving 7 essay questions. Student answers were analysed using descriptive qualitative methods where the data from the analysis was presented in tabular form. The results of the analysis show that the post-test results show that the experimental class has a mean value, maximum value, minimum value and standard deviation that is greater than the control class. This shows that providing structured independent assignments has an influence on student learning outcomes.
Downloads
References
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek.
Fadilla, S. A., & Rahayu, S. (2022). Analisis Faktor Penyebab Keterlambatan Pengumpulan Tugas Pada Pembelajaran Daring Di SMKN 6 Bandung. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 4(2), 117-131
Fitriyah, L. M., & Indraswari, N. F. (2018). Pengembangan Kemampuan Koneksi Matematis dan Daya Nalar Mahasiswa melalui Pemberian Tugas Terstruktur dan Diskusi Menggunakan Aplikasi Whatsapp. Sigma, 4(1), 20-28.
Hasrul, H. (2020). Penerapan Pembelajaran Terstruktur dengan Pemberian Tugas terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas VI UPT SD Negeri 054 Kanandede Kecamatan Limbong Kabupaten Luwu Utara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 131-146.
Ibrahim, A. A., Yani, A., & Haris, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Metode Pemberian Tugas Terstruktur Terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI SMA Negeri 22 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 150-157.
Jihad, A., & Haris, A. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta. Multi Pressindo.
Khodijah, N. (2014). Psikologi Pendidikan (cet ke-2). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Majid, Abdul. (2014). Strategi pembelajaran. Bandung;PT remaja Rosdakarya
Rahayu, S., & Iswardhany, R. (2020). Pengaruh kecerdasan emosional terhadap penyelesaian tugas terstruktur mahasiswa prodi pendidikan teknik bangunan UPI. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 2(1), 24-36.
Riwanto, D., Azis, A., & Arafah, K. (2019). Analisis pemahaman konsep peserta didik dalam menyelesaikan soal-soal fisika kelas x mia sma negeri 3 soppeng. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 15(2), 23-31.
Rofiqah, S. A., Erwin, E., & Gunarto, W. (2017). Pengaruh pemberian tugas mandiri terstruktur terhadap hasil belajar Fisika Madrasah Tsanawiyah Nurul Huda. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah), 1(1), 37-40.
Sabriani, S. (2012). Penerapan pemberian tugas terstruktur disertai umpan balik pada pembelajaran langsung untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa (studi pada materi pokok struktur atom kelas X6 SMA Negeri 3 Watampone). Jurnal Chemica, 13(2), 39-46.
Suhendra, A. (2021). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Dirasatul Ibtidaiyah, 1(1), 85-97.
Tulaka, T. (2022). Metode Pemberian Tugas Mandiri Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Non Kependidikan Jurusan Teknik Bangunan UNIMA Manado. Jurnal Langsat, 9(1).
Wiharja, H., Rahayu, S., & Rahmiyati, E. (2020). Pengaruh self efficacy terhadap kesiapan kerja mahasiswa pendidikan vokasi. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal, 2(1), 11-18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alpiana Hidayatulloh, Gusti Ayu Esty Windhari, Fika Septina Pangaribuan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.