Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Penyesuaian Diri Siswa SMP
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2674Keywords:
Peer Social Support, Student Self-Adjustment, Junior High SchoolAbstract
This research examines how peer social support affects the self-adjustment of SMP students in the Mantikulore Sub-District. This research employed a survey with a quantitative approach. There are 138 students among the research subjects. The research instrument used to collect data was a questionnaire. According to the descriptive results, 67 students (48%) have good peer social support. The descriptive analysis of self-adjustment results indicated that 87 students (63%) have high self-adjustment. The data was statistically processed, and hypothesis testing used traditional assumption tests and sophisticated analytical tests. Based on the t-test results, the descriptive analysis indicates the influence of peer social support, with a t-count of 6.856 and a t-table of 1.977 at a significance level of 5%. The research findings suggest that the coefficient of determination (R2) is 0.507, indicating that peer social support influences students' self-adjustment by 50.7%, whereas other variables affect 49.3%.
Downloads
References
Al Rasyid, H., & Chusairi, A. (2021). Hubungan antara Dukungan Sosial dan Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Universitas Airlangga. Buletin Penelitian Psikologi dan Kesehatan Mentakl (BRPKM), 1(2), 1306-1312
Amin, A. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri dengan Penyesuaian Diri pada Remaja. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 5(2), 79-85.
Dianto, M. (2017). Profil Dukungan Sosial Orangtua Siswa di SMP Negeri Kecamatan Batang Kapas Pesisir Selatan. Jurnal Counseling Care, 1(1), 42-51.
Ekanita, A., & Putri, D. R. (2019). Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri Santriwati Kelas VII Madrasah Tsanawiyah (MTs) Pondok Pesantren di Sukoharjo. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi. Volume 24 Nomor 2: 149, 154.
Hasan, S. A., Handayani, M. M., & Psych, M. (2014). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan penyesuaian diri siswa tunarungu di sekolah inklusi. Jurnal Psikologi pendidikan dan perkembangan, 3(2), 128-135
Hidayati, K. B., & Farid, M. (2016). Konsep diri, adversity quotient dan penyesuaian diri pada remaja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 5(02), 137-144.
Islamy, I. (2019). Penelitian Survei dalam Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa Inggris. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Kurniawan, Y., & Sudrajat, A. (2017). Peran Teman Sebaya dalam Pembentukan
Relationship, T., Social, B., Nishfi, S. L., & Handayani, A. (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri Remaja di SMA Pondok Modern Selamat 2 Batang The Relationship Between Social Support and Adolescent Adjustment in Pondok. 3, 23–28.
Sa’idah, S., & Laksmiwati, H. (2017). Dukungan Sosial dan Self-Efficacy dengan Penyesuaian Diri Pada Santri Tingkat Pertama di Pondok Pesantren. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 7(2), 116. https://doi.org/10.26740/jptt.v7n2.p116-122
Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 59-72.
(2015). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif R&D. Alfabeta.
Sukasari, P. I., & Wilani, N. M. A. (2017). Peran Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Konsep Diri Terhadap Penyesuaian Diri Di Sekolah Pada Siswa Smp Kelas Vii Di Kecamatan Tabanan. Jurnal Psikologi Udayana, 4(2), 320-332.
Winarno, M. E. (2013). Metodologi penelitian dalam pendidikan jasmani. Um press.
Zalika, R. D. Z., & Rusmawati, D. (2022). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Diri Siswa Pondok Pesantren Kelas X Ma Ribatul Muta’Allimin Pekalongan. Jurnal EMPATI, 11(2), 72-79.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Disa Magfira Saputri, Micha Felayati Silalahi, Dian Fitriani, Nur Eka Wahyuningsih Riyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.