Pengaruh Multimedia Pada Pembelajaran Terpadu Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2670Keywords:
Multimedia, Integrated Learning, Learning OutcomesAbstract
This research aims to determine the effect of multimedia in integrated learning on mathematics learning outcomes in fourth grade elementary school students. This research uses a quantitative Meta Analysis method, this research uses calculations using effect size analysis techniques. The sample taken was 15 students at SDN Inpres Sambitangga to determine the effect of multimedia in integrated learning on student learning outcomes in mathematics subjects in elementary schools. The calculated effect size result was 0.7 and looking at the interpretation of the effect size, it was included in the medium category. It was concluded that the application of multimedia in integrated learning on mathematics learning outcomes had a moderate influence on fourth grade elementary school students.
Downloads
References
Evi, T., & Indarini, E. (2021). Meta analisis efektivitas model problem based learning dan problem solving terhadap kemampuan berpikir kritis mata pelajaran matematika siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 385-395.
Firmansyah, D., & Ruli, R. M. (2020). Meta Analisis: Media Pembelajaran Komik Matematika dengan Pendekatan Realistik. Prosiding Sesiomadika, 2(1e).
Hakim, A. R., & Windayana, H. (2016). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa SD. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2).
Hafzah, N., Amalia, K. P., Lestari, E., Annisa, N., Adiatmi, U., & Saifuddin, M. F. (2020). Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0:(Meta-analysis Effectiveness of the use of Digital Learning Media in Increasing The Results and Interest in Biology Learning Students in The Era of The Industrial Revolution 4.0). Biodik, 6(4), 541-549.
Jumaini, J., Hertin, H. H., Nisfiyati, M., & Ibrahim, M. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Blended Learning dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Hasil Belajar Siswa: Sebuah Meta-Analisis. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 5(1), 48-63.
Kemendikbud. (2012). Dokumen Kurikulum 2013. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Parhusip, Y. P., & Hardini, A. T. A. (2020). Meta Analisis Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Bagi Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 25(3), 319-326.
Pravitasari, S. G., & Yulianto, M. L. (2018). Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris (Studi Kasus di SDN 3 Tarubasan Klaten). Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 37.
Putri, K. E. (2020). Meta Analisis: Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 127-135.
Putri, M. S., Asmawati, I., & Iman, M. F. (2021). Pengaruh Model Examples NonExamplesdalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa: Sebuah Metaanalisis. Prosiding Penelitian Pendidikan dan Pengabdian. 2021, 1(1), 129-141.
Rahmadoni, J. (2018). Isu Global ManajemenPembiayaan Pendidikan di SD Indonesian Creative School Pekanbaru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan) , 161-169
Rusman, et al. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pres
Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sari, R. K., & Harjono, N. (2021). PengembanganMedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran , 122-130.
Setiawati, L. (2016). Penerapan Media Animasi sebagai Inovasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Ciledug 2 Kecamatan Ngamprah. Penelitian Pendidikan.
Surata, I. K., Sudiana, I. M., & Sudirgayasa, G. (2020). Meta-Analisis Media Pembelajaran pada Pembelajaran Biologi. Journal of Education Technology, 4(1), 22-27.
Suryandaru, N. A. (2020). Penerapan Multimedia Dalam Pembelajaran Yang Efektif. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 3(2), 88-91.
Wahyuningtyas, R., & Kristin, F. (2021). Meta Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Putri Surya Damayanti, Angga Putra, Titi Pujiarti, Mariati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.