Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2585Keywords:
Cooperative Learning, Teams Games Tournament, Think Pair Share, Learning OutcomesAbstract
This research is motivated by the problems that occur, at SMAN 5 Tasikmalaya, namely the low student learning outcomes. The method used is a quasi-experimental method with The Nonequivalent Control Group Design. The results showed that there were differences in the improvement of student learning outcomes seen from the average value of the posttest of the experimental class 1 which was 87.56, the average value of the posttest of the experimental class 2 which was 81.14, and the average value of the posttest of the control class which was 73.60. These results prove that the comparison in experimental class 1 can improve student learning outcomes better than the learning process in experimental class 2 and control class with international trade material in class XI IPS SMAN 5 Tasikmalaya.
Downloads
References
Anita, L. (2002). Cooperative Learning, Mempraktikan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. PT Gramedia Sarana Indonesia.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Rineka Cipta.
Cooper, F. (2018). A modification of think pair share to make it more learner-centered by using student-generated questions. College Teaching, 66(1), 34-34.
Dianti, N. P. S., Agustini, K., Si, M., & Sugihartini, N. (2016). Studi Komparatif Penggunaan Model Pembelajaran Think Pair Share Dan Teams Games Tournament Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar TIK Siswa Kelas VIII SMP N 1 Sawan Tahun Ajaran 2015/2016. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 5(2), 178-189.
F Fathurrohman, M. (2015). Model-model pembelajaran. Jogjakarta: Ar-ruzz media.
Handoko, P. (2013). Upaya meningkatkan hasil belajar matematika siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe (Team Games Tournament) TGT pada mata pelajaran matematka di kelas V SD Negeri No. 056616 Pasar XII Tahun Ajaran 2012/2013. Universitas Negeri Medan.
Hikmah, M., Anwar, Y., & Hamid, R. (2018). Penerapan model pembelajaran team games tournament (TGT) terhadap motivasi dan hasil belajar peserta didik pada materi dunia hewan kelas X di SMA Unggul Negeri 8 Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 5(1), 46-55.
Mugas, I. (2014). Penerapan model pembelajaran TGT (Team Games Tournament) dengan media powerpoint untuk meningkatkan kualitas pembelajaran IPS pada siswa kelas VC SD islam hidayatullah kota Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Prahl, K. (2017). Best practices for the think-pair-share active-learning technique. The American Biology Teacher, 79(1), 3-8.
Putrayasa, I. M., Syahruddin, S. P., & Margunayasa, I. G. (2014). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dan minat belajar terhadap hasil belajar IPA siswa. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).
Salam, R. (2017). Efektivitas penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe think pair share (tps) untuk meningkatkan kepercayaan diri dan komunikasi matematis. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 20(2), 108-116.
Simamora, M. I., & Simamora, Y. (2020). Peningkatan kemampuan komunikasi matematika antara siswa yang diajar menggunakan model kooperatif tipe think pair share (tps) dengan teams games tournament (tgt). PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 102-112.
Sinaga, L. S., & Rajagukguk, W. (2018). Perbedaan hasil belajar siswa yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Teams Games Tournament dan tipe Think Pair Share. Jurnal Inspiratif, 4(2), 26-36.
Suprijono, A. (2009). Cooperative learning: teori & aplikasi PAIKEM. Pustaka pelajar.
Widodo, H. (2015). Potret Pendidikan Di Indonesia Dan Kesiapannya Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asia (MEA) Heri Widodo. Cendikia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 13 (2), 293–237.
Winaryati, E. (2017). Model Pembelajaran" Wisata Lokal"(Implementasi Pembelajaran Abad 21).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 sindiani, Heti Suherti, Edi Fitriana Afriza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.