Peran Guru dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa di Sekolah Dasar

Authors

  • Rezza Anugrah Dwijaya Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Yogyakarta, Indonesia
  • Henry Aditia Rigianti Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2524

Keywords:

The Role of Teachers, Caring for the Environment, Elementary School Students

Abstract

The character of caring for the environment is one of the characters that must be developed in students in elementary schools because schools are part of the environment. Cleanliness of the school environment will make the learning process more comfortable for students. By accustoming students to care about the environment around them, it is hoped that they will become individuals who care about the environment. This research is a literature study using the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-analyses) protocol. Research data was obtained from Google Scholar with keywords relevant to the research topic, with a time span between 2019-2023 to get the latest and related articles. From the 20 articles that were selected, then extracted and analyzed in depth, the results showed that the teacher's role is very important in fostering the character of caring for the environment in students. Teachers can guide, inspire, provide information, manage, motivate, initiate, provide facilities, demonstrate, manage classes, mediate, supervise, and assess students in developing environmentally caring characters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahada, N., & Zuhri, A. F. (2020). Menjaga Kelestarian Hutan Dan Sikap Cinta Lingkungan Bagi Peserta Didik MI / SD. El-Banar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 03(01), 35–46.

Ahada, N., & Zuhri, A. F. (2020). Menjaga Kelestarian Hutan Dan Sikap Cinta Lingkungan Bagi Peserta Didik MI / SD. El-Banar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 03(01), 35–46.

Alpan Ahmadi (2021). Nilai Pendidikan Karakter dalam Cerita Rakyat Sasak “Doyan Nada”. JIGE: Jurnal Ilmiah Global Education, 2 (1), 97–102

Anggraeni, F. T., Untari, M. F., & Priyanto, W. (2021). Analisis Program Sekolah Adiwiyata Dalam Membentuk Karakter Peduli Lingkungan di SD Negeri 1 Purbalingga Kidul Kabupaten Purbalingga. Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 68–78.

Chan, F., Kurniawan, A. R., Oktavia, A., Dewi, L. C., Sari, A., Khairadi, A. P., & Piolita, S. (2019). Gerakan peduli lingkungan di sekolah dasar. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2).

Eva, Yusro, N., Ristianti, D. H., Kusen, & Fathurrochman, I. (2020). Eksistensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Peserta Didik. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(2), 172–178.

Fajar, W. M., & Putra, E. D. (2021). Peran Guru Melalui Program Adiwiyata Dalam Mengembangkan Karakter Peduli Lingkungan di SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3), 468–474.

Fathurrahman, Kumasalari, D., Susanto, H., Nurholipah, & Saliman. (2022). Implementasi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Adiwiyata. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).

Fighyatutsania, S., Nasokah, & Rois, A. (2022). Implementasi Nilai Karakter Peduli Lingkungan di Sd Takhassus Al-Quran Kalibeber Wonosobo. Jurnal Al-Qalam, 23(1), 23–28.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1).

Jufri, La Fua, J., & Nurlila, R. U. (2018). Pendidikan Lingkungan Di Sekolah Dasar Negeri 1 Baruga Kota Kendari. Jurnal Al-Ta’dib, 11(2), 164–181.

Kurniati, Y. G., & Divan, S. (2020). Peran Guru Dalam Membudayakan Pendidikan Karakter Di Sekolah. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 1(1), 2721–0294.

Lumbantobing, H. S., Napitu, U., Purba, T., Arent, E., & Meilitasari, R. (2023). Peranan Guru Dalam Membina Karakter Peserta Didik SMA Untuk Peduli Lingkungan. Journal on Education, 05(04), 13188–13200.

Ma’ruf, A., Novanto, A. E., & Ferdiansyah. (2022). Upaya Guru dalam Penanaman Karakter Cinta Lingkungan Berbasis Hidden Curiculum pada Siswa Sekolah Dasar. JEER: Journal of Elementary Education Research, 2(2), 95–110.

Nantara, D. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan di Sekolah dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2251–2260.

Nisa, K., & Rachmawati, L. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peduli Lingkungan di SMP Negeri 1 Ploso. Inovatif, 8(2), 109–126.

R, D. S. M., & Putra, E. D. (2021). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Peduli Terhadap Lingkungan Pada Sekolah Adiwiyata di SD. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(3), 346–354.

Rachman, G., & Pribadi, R. A. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dalam Konteks Ecoliteracy di Sdn Cikande 3. Jurnal Pelita Calistung, 01(02).

Ramadhani, L. F., Purnamasari, I., & Purnamasari, V. (2019). Kultur Sekolah Berbasis Adiwiyata di Sekolah Dasar dalam Menguatkan Karakter Peduli Lingkungan. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(2), 51–60.

Rismayanti, E., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Menanamkan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Adiwiyata Di Sdn Petir 1 Kota Tangerang. Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 18–28.

Rosela, & Gunansyah, G. (2022). Peran Guru Dalam Penanaman Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1450–1461.

Setyaningati, M., Akbar, S., & Mahanani, P. (2020). Pembelajaran Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Adiwiyata di SDN Bunulrejo 2 Kota Malang. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 84–102.

Wulandhari, C. A., Zulfiati, H. M., & Rahayu, A. (2019). Peran guru dalam pembentukan karakter peduli lingkungan melalui pembelajaran tematik di kelas IV SD 1 Sewon. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1, 85–96.

Zaenuri, & Muqowim. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Menanamkan Nilai Peduli lingkungan Kebersihan Sekolah Melalui Hadits di SD Islam Az- Zahrah Palembang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9583–9590.

Downloads

Published

2024-05-14

How to Cite

Dwijaya, R. A., & Rigianti, H. A. (2024). Peran Guru dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa di Sekolah Dasar. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 509–522. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2524