Transformasi Karakter Peserta Didik Akibat Penggunaan Teknologi

Authors

  • Syarifah Syafitri Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Muhammad Sholeh Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Afiona Fransiska Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Anas Tasya Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Athylla Friska Amanda Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Dina Mauliya Lorenza Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Rahmad Hidayat Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia
  • Verny Nur Hoiriyah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2496

Keywords:

Character, Technology, Students, Influence

Abstract

Technology profoundly influences the behavior of today's youth, particularly elementary school students undergoing character development. This study examines technology's impact on student character using a literature review approach, drawing data from journals, academic articles, and relevant literature reviews. Findings highlight technology's dual role in shaping elementary students' character. While it can enhance learning interests, critical skills, and collaboration, excessive use hinders direct social interaction, increases addiction risks, and alters traditional values. Integrating technology with character education necessitates appropriate policies and active involvement from teachers and parents. Balancing cognitive and moral development is crucial in mitigating technology's impact on students. Parents and teachers play pivotal roles in guiding, supervising, and modeling appropriate technology use to foster positive character development and minimize negative effects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

’Adawiyyah, R., & Desfriyati, D. (2024). Pengaruh Kemajuan Teknologi Terhadap Perilaku Sosial Siswa Sekolah Dasar. GURUKU: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora , 2(1), 1–8.

Arsendy, S., Sukoco, G. A., & Purba, R. E. (2020, May 2). Riset Dampak COVID-19: Potret Gap Akses Online “Belajar dari Rumah” dari 4 Provinsi. The Conversation.

C., M., S., N., & Murni, I. (2021). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Moral Peserta Didik Sekolah Dasar di Era Revolusi Industri 4.0. JPGI: Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 6(1), 49–52.

Fatmawati, & Yusrizal. (2022). Pengaruh Teknologi dan Literasi Terhadap Komunikasi Siswa Sekolah Dasar. JOTE: Journal on Teacher Education, 3(3), 581–585.

Handayani, F., Maharani, R. A., Desyandri, D., & Irdamurni, I. (2022). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap perkembangan anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11362-11369.

Kezia, P. N. (2021). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2941-2946.

Kogoya, W., & Uruwaya, H. (2022). Solusi Dampak Negatif Penggunaan Media Elektronik Pada Remaja Dalam Aktivitas Pembelajaran (1 Ed.). Widina Bhakti Persada Bandung.

Novianti, C. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Equalita: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 2(2), 152–163.

Prihatmojo, A., & Badawi. (2020). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Mencegah Degradasi Moral di Era 4.0. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 142–152.

Purba, M. A., & Defriyando, A. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan dan Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial dan Teknologi (SNISTEK), 3, 96–101.

Retalia, R. (2020). Dampak Intensitas Penggunaan Smartphone terhadap Interaksi Sosial. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(2), 45-55.

Rusmana, M. A., Yuliani, A. M., Sumarni, Y., Halimurosid, A., Hadiansah, D., Sohim, B., Ciptowaluyo, A. K. S., Nurjanah, C., Setiawati, I., Pringgandinie, D. R., Yusuf, E., Hidayat, H. S., Widiapradipta, G., Slamet, Mahbub, I. K., Pringgandinie, D. R., Kurniati, I., Sodikin, O., Al-Qomary, I. M. N., … Rachman, D. A. (2020). Pengembangan Pembelajaran PAI di Era Digital (1st ed.). CV. Amerta Media.

Sunandari, Sari, A. N. A., Mustainah, S., Viftar, M., & Kalsum, N. U. (2023). Pengaruh Era Digital pada Pembentukan Karakter Anak di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 11644–11648.

Triana, K. A., Cipta, N. H., & Rokmanah, S. (2023). Pengaruh Kemajuan Teknologi terhadap Perkembangan Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 24623–24627.

Yunita, S., Erviana, M., Setianingsih, D., Winahyu, R. P., Suryaningsih, M. D., & Pramono, D. (2021). Implementasi Penggunaan Teknologi oleh Orang Tua sesuai Pendidikan Karakter Moral untuk Anak Usia Dini. Journal of Education and Technology, 1(2), 104–112.

Downloads

Published

2024-05-14

How to Cite

Syafitri, S., Sholeh, M., Fransiska, A., Tasya, A., Amanda, A. F., Lorenza, D. M., Hidayat, R., & Hoiriyah, V. N. (2024). Transformasi Karakter Peserta Didik Akibat Penggunaan Teknologi. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–508. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2496