MENINGKATKAN DAYA BACA SISWA MELALUI POJOK BACA DI SMP

Authors

  • Feza Herli Yolanda Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, 39119, Indonesia
  • Loliek Kania Atmaja Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, 39119, Indonesia
  • Ajat Manjato Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, 39119, Indonesia
  • Eli Rustinar Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, 39119, Indonesia
  • Dewi Kusumaningsi Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia,Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Veteran Bangun Nusantara, sukoharjo, 57514, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1795

Keywords:

Reading Interest, National Literacy Movement, Reading and Writing Literacy

Abstract

Reading corners can be used to increase students' interest in reading. This research aims to improve students' reading ability through reading corners in junior high schools. What is contained in this research is how effective the reading corner is in increasing students' reading interest. What is the school doing to prepare for the reading corner movement in the classroom? What are the problems behind students' low interest in reading? This research is a qualitative descriptive study. This research uses data collection techniques, namely interviews, observation techniques, data reduction, data presentation. The techniques for checking the validity of the data used in this research are observation and interviews. There are several factors that influence improving students' reading ability through reading corners in junior high schools, namely having a reading corner in each class makes students more enthusiastic about reading books, and the reading corner in each class is made as attractive as possible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, N. N., & Ekantini, A. (2022). Analisis Pengaruh Minat Baca Terhadap Prestasi Belajar. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 254–263.

Bs, W. (2021). Pembiasaan Membaca dalam Pelajaran Bahasa Indonesia melalui Gerakan Literasi Sekolah Pendahuluan Aktifitas membaca merupakan bagian dari kegiatan dalam dunia literasi . Literasi. 7(2), 383–390.

Cleopatra, M., Sahrazad, S., Ati, A. P., & Sandiar, L. (2021). Penyuluhan Literasi Baca Tulis Pada Siswa SMA. 5(1), 115–121.

Dasar, S. S., Rafida, H., & Doyin, M. (2022). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Mengembangkan Literasi Baca Tulis Siswa Sekolah Dasar. 6(3), 4745–4755.

Firman, Sukirman, Aswar, N., & Mirnawati, M. (2021). Pengaruh Beberapa Faktor Determinan terhadap Peningkatan Minat Baca Mahasiswa. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 46–61.

Hadi, N., & Hanafi, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Mading Digital Padlet untuk Meningkatkan Motivasi dan Budaya Literasi Siswa di Sekolah Dasar. 6(5), 8614–8625.

Heza Aqil Siroj , A. Hari Witono, B. N. K. (2022). Pengaruh Literasi Digital terhadap Minat Baca Siswa Kelas V di SDN 1 Dasan Tapen Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1049–1057.

History, A. (2022). Upaya Meningkatkan Karakter Siswa Gemar Membaca Melalui Pemberdayaan Perpustakaan Bertaraf Nasional di SD Muhammadiyah 1 Alternatif Kota Magelang Tahun Ajaran 2021/2022. 10.

Inovasi, J., & Menengah, P. (2021). Meningkatkan minat baca siswa melalui gerakan majalah dinding kelas 206 widayat. 1(3), 206–215.

Mutji, E. J., & Halmahera, U. (2021). Literasi baca tulis kelas tinggi di sekolah dasar. 8, 103–113.

Novalia, E., Voutama, A., Informasi, S., Buana, U., Karawang, P., Informasi, S., & Karawang, U. S. (2022). Sosialisasi aplikasi android m-magazine solusi sarana mading sma negeri 5 padang selama daring pendahuluan teknologi yang semakin berkembang saat ini membuat semua bidang memanfaatkan teknologi tepat guna sehingga mempermudah proses kegiatan baik dari seg. 5(2), 139–144.

Nurwahidah, I., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah Meningkatkan Kecakapan Multiliterasi di Sekolah Dasar. 6(4), 5646–5655.

Pendidikan, J., Anak, I., Dini, U., Sd, D. I., & Penerokan, N. I. (n.d.). Implementasi gerakan literasi sekolah di sd negeri 48/i penerokan. 4, 238–251.

Puspita, A., Syamsidar, R., & Sum, T. M. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita Anak Bagi Guru TK Kecamatan Rumbio Jaya Rumbio Jaya. 3(1), 31–35.

Syafitri, N., & Yamin, Y. (2022). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 6218–6223. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3207

Voutama, A., & Novalia, E. (n.d.). Perancangan Aplikasi M-Magazine Berbasis Android Sebagai Sarana Mading Sekolah Menengah Atas. 15(1), 104–115.

Widyaningsih, R., Kusumo, Y. W., Putradianto, R. R., Khasanah, D. N., & Zuhaira, I. (2021). Increasing Public Interest on Reading through Physical and Digital Library in Karangmojo Village. RSF Conference Series: Business, Management and Social Sciences, 1(4), 218–222.

Zur, S., Zur, S., Hestiana, H., & M, Z. (2022). Students’ Interest in Reading English Texts. KnE Social Sciences, 2022, 148–157.

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Yolanda, F. H., Atmaja, L. K., Manjato, A., Rustinar, E., & Kusumaningsi, D. (2023). MENINGKATKAN DAYA BACA SISWA MELALUI POJOK BACA DI SMP. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1200–1208. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1795