MEMBANGUN PERILAKU SANTUN SISWA DALAM TINDAK TUTUR ASERTIF PADA SISWA DI SEKOLAH

Authors

  • Qikka Anisya Ade Putri Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Bengkulu, 38119, Indonesia
  • Eli Rustinar Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Bengkulu, 38119, Indonesia
  • Mahdijaya Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Bengkulu, 38119, Indonesia
  • Reni Kusmiarti Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Bengkulu, 38119, Indonesia
  • Dewi Kusumaningsih Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo, 57514, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1794

Keywords:

Polite Behaviour, Speech Acts, Assertiveness

Abstract

This research aims to strengthen the renewal of the concept of polite behavior for students in class 7 Indonesian language learning at SMPN 17 Bengkulu City. Thus, the aim of this research is to describe the types of polite behavior of students in learning Indonesian, along with the continuity of these speech acts. The problems in this research are: 1) what are the teacher's assertive speech acts in the 7th grade Indonesian language learning process at SMP Negeri 17 Bengkulu City, 2) what are the uses of assertive speech acts carried out at school, and 3) is there any use of assertive speech acts in behavior? polite students at SMPN 17 Bengkulu City. This research was carried out from 28 August 2023 to 29 August 2023. The data sources in this research were informants, namely teachers and students and incidents of polite behavior in class 7 when learning Indonesian. This research uses data collection techniques. The data collection used in this research is a study of research information or data obtained from photos, sound recordings and videos. Based on the research results, it can be concluded that polite behavior in learning is very important to improve teachers' polite behavior in assertive speech acts among students at school

Downloads

Download data is not yet available.

References

Faizah, R. N., Fajrie, N., & Rahayu, R. (2021). Sikap Sopan Santun Anak Dilihat Dari Pola Asuh Orang Tua Tunggal.

Husnah, S., Wahyuni, E., & Fridani, L. (2022). Gambaran Perilaku Asertif Siswa Sekolah Menengah Atas. Edukatif

Indonesia, P. B., Keguruan, F., Pendidikan, I., & Peradaban, U. (2022). Analisis tindak tutur ekspresif dalam transaksi jual beli sayur di pasar wangon.

Muliati, R. (2022). Kontribusi Kecenderungan Pola Asuh Demokratis (Authoritative) dan Kecerdasan Emosi Terhadap Perilaku Asertif Pada Remaja Awal. Psyche 165 Journal, 15(2), 56–61.

Muliawan, P. (2021). Tindak Tutur Ilokusi dalam Sinetron Tukang Ojek Pengkolan di Stasiun Televisi RCTI.

Ningsih, L. W., & Muristyani, S. (2021). Analisis Tindak Tutur Ilokusi Dalam Film Ada Cinta Di Sma Sutradara Patrick Effendy. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 2(2), 131–156.

Nugroho, R. D. (2022). Tindak Tutur Asertif Tokoh Botchan Berpemarkah Adverbia Konnani, Sonnani, Dan Annani Dengan Fungsi Ilokusi Kolaboratif. Lingua: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 18(2), 171–187.

Pribadi, Y. (2022). Polite Citizenship Everyday Informal Claims-Making in Rural West Java, Indonesia. Bijdragen Tot de Taal-, Land- En Volkenkunde, 178(1), 90–118.

Rinanda, N. (2021). Pelatihan asertif pada kelompok remaja perokok. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 8(4), 178–188.

Sahara, A. I., & Yuhdi, A. (2022). Analisis Tindak Tutur Ilokusi dalam Novel Kami (Bukan) Sarjana Kertas Karya J.S. Khairen. UNDAS: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa Dan Sastra, 18(1), 1.

Setyarum, A., Aulia, H. R., Nurmalisa, D., & Dewi, D. P. (2022). Pelatihan Metode Role Playing dalam Pengembangan Karakter Sopan Santun pada Anak Usia Dini bagi Guru PAUD POS Melati Kuripan Lor. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(3), 863–870.

Sihombing, R. M. (2022). Tindak Tutur Ilokusi dalam Novel Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin Karya Tere Liye. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(1), 9.

Singh, K. K. M., Vijayarajoo, A. R., Colaco, L., & Gobil, A. R. bin M. (2022). ‘WAIT’ … A Mobile App to Navigate and Assist Towards Polite and Effective Online Communication. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 16(9), 4–27.

Sitorus, R. (2021). Upaya Meningkatkan Sikap Sopan Santun Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Journal of Education Action Research, 5(1), 10–16.

Ula Azizah, Andrianie, S., & Arofah, L. (2021). Validitas Dan Reliabilitas Skala Karakter Sopan Santun Pada Siswa SMA Kelas X Di Nganjuk. Efektor, 8(2), 167–175.

Utomo, D. P., Masturi, M., & Mahardika, N. (2021). Meningkatkan Perilaku Sopan Santun Menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 4(1).

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Putri, Q. A. A., Rustinar, E., Mahdijaya, M., Kusmiarti, R., & Kusumaningsih, D. (2023). MEMBANGUN PERILAKU SANTUN SISWA DALAM TINDAK TUTUR ASERTIF PADA SISWA DI SEKOLAH. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1193–1199. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1794