PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA TEMA TANAMAN DI KELOMPOK B TK MARAQITTA’LIMAT TEMBENG PUTIK
DOI:
https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1756Keywords:
Ability to Recognize Letters, Games, Letter CardsAbstract
This research aims to determine the increase in the ability to recognize letters on the theme of plants in group B of Maraqitta'limat Tembeng Putik Kindergarten by using letter card games. This research is classroom action research consisting of two cycles. Research stages include planning, implementation, observation and reflection. The research subjects were group B, totaling 15 children, consisting of 10 boys and 5 girls. Data collection methods through interviews, observation and documentation. The instrument used in this research was an observation sheet on the ability to recognize letters which consisted of four indicators, namely naming letter symbols, matching letter symbols, composing words, and showing letters. Data were analyzed using a percentage formula to determine classical completeness in each cycle. The results of the research show that letter card games can improve children's ability to recognize letters. This increase can be seen from the children's classical completeness in cycle I, namely 60%, then increasing to 86% in cycle II. This is because children are very enthusiastic and motivated in learning. Through playing letter cards, children become more responsive so that their ability to recognize letters increases.
Downloads
References
Djangkali, N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Metode Permainan Kartu Huruf Di Tk. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal), 2(3).
Firdaus, P. H. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Kartu Huruf. JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal), 2(1), 66-73.
Harlianty, T., & Sjamsir, H. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Huruf Pada Anak Kelompok B TK Al Ihsan Kecamatan Sungai Tabuk. Bedumanagers Journal, 3(1), 7-12.
Julia, J., Wahira, W., & Suriani, S. (2022). Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf di TK Mardi Santosa Sumedang Jawa Barat. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(2), 95-103.
Mulyasa. 2017. Strategi Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 58 Tahun 2009 tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. 2009. Jakarta. Kementerian Pendidikan Nasional Repunlik Indonesia.
Ramdhoni, Fitri. (2021). “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf melalui Permaninan Kartu Huruf”. Skripsi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Fakultas Ilmu Pendidikan. Bangkiang: Universitas Tambunsai Bangkiang.
Sa’ida, Naili. 2018. “Bahasa sebagai Salah Satu Sistem Kognitif Anak Usia Dini.” Jurnal Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini Volume 4 Nomor 2 Agustus 2018.
Siregar, R. A. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Kata Di Tk Negeri Pembina I Kota Jambi Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Literasiologi, 2(1), 16-16.
Soenjono, Dardjowidjojo. 2003. Pengantar Pemahaman Bahasa Indonesia. Jakarta: Yayasan Obat Indonesia.
Tanjung, R. J. (2018). Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Mengenal Huruf Abjad pada Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina I Kota Sabang. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3(2), 319-327.
Tiningsih, E., Subandowo, M., & Rusmawati, R. D. (2020). Pengembangan Permainan Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Kelompok A. Jurnal Education And Development, 8(2), 399-399.
Trisnawati, T., Widiana, Y. W., & Supriatna, A. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Kartu Huruf di TKIT Bina Insani Kelompok Usia 5–6 Tahun. Jurnal Tahsinia, 2(1), 90-98.
Vortuna, D., Ratiyah, S., & Paouru, J. B. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Kartu Huruf Pada Kelompok B4 Tk Negeri Pembina 1 Palembang Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Tumbuh Kembang, 5.
Wahyuni, E. T., Pramudyani, A. V. R., & Hestiningrum, E. (2021, December). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Huruf Pada Kelompok A Usia 4-5 Tahun Di TK Arrina. In Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru FKIP UAD (Vol. 1, No. 1).
Yulianty dan Adawiyah, R. (2022). Pengembangan bahan ajar kartu huruf untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf Anak usia 5-6 tahun. Jurnal Golden Age, 6(1), 307-312.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.