Penggunaan Bahan Alam dalam Praktikum IPA dengan Keterbatasan Fasilitas Laboratorium untuk Memahami Pembelajaran Kontekstual Pada Peserta Didik Kelas V SD Inpres 34 Kabupaten Sorong
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v6i4.4403Keywords:
Natural Materials, Science Practicum, Limited Laboratory Facilities, Contextual LearningAbstract
This study aims to determine the effect of using natural materials in science practicum activities amid limited laboratory facilities on understanding contextual learning among fifth-grade students at SD Inpres 34, Sorong Regency. Natural materials serve as an alternative medium for conducting science practicum due to the lack of proper laboratory equipment. The research was conducted from July 2024 to February 2025. A quantitative approach was used, employing a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest model. The sample consisted of 22 students from SD Inpres 34, Sorong Regency. Data were collected through interviews and written tests in the form of a pretest and posttest. The results showed a significant difference in the average, maximum, and minimum scores before and after the treatment. The significance value was 0.000 < 0.05, indicating that H0 is rejected and H1 is accepted. It can thus be concluded that there is a significant difference in students' learning outcomes between the pretest and posttest, meaning that the use of natural materials in science practicum activities amid limited laboratory facilities has a positive effect on students’ understanding of contextual learning in fifth grade at SD Inpres 34, Sorong Regency.
Downloads
References
Arini, Ni Kadek Manis, D. dan N. W. S. (2022). Analisis Kebutuhan Guru Terhadap Panduan Praktikum IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 5(1), 12–19.
Darmaji, D., Purwaningsih, S., Lestari, N., Riantoni, C., & Falah, dan H. S. (2023). Pelatihan Phet Virtual Laboratory Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Ipa Dalam Merancang Kegiatan Pembelajaran. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 739.
Dunia, E. (2023). Ranting. In Universitas Stekom. https://doi.org/https://p2k.stekom.ac.id/ensiklopedia/Ranting#cite_note-1
Fajriani, S. (2020). Analisis Kendala dan Alternatif Solusi terhadap Pemanfaatan Laboratorium Kimia di Sma Negeri Kabupaten Aceh Barat Daya. Skripi, Universitas Islam Negeri Ar-Rainy.
Fasha, A. K. (2021). Penggunaan Media Bahan Alam Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di PAUD Kartini Jatimulyo Lampung Selatan. Skripsi (Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).
Fibriyani, I. A. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Bahan Alam Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia 4-5 Tahun di AL-Hilal 3 Pucangan Kartasura Sukoharjo Tahun Ajaran 2022/2023. Skripsi (Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta).
Hermawanto, A. (2024). Hasil Wawancara Guru.
Irdalisa, I., Amirullah, G., Yarza, H. N., Fuadi, T. M., & Elvianasti, M. (2021). Pelatihan Penggunaan Laboratorium Virtual Bagi Guru IPA. Surya Abdimas, 5(4), 427–433. https://doi.org/10.37729/abdimas.v5i4.1352
Khairunnisa, U. (2024). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini dengan Menggunakan Bahan Alam di RA IPKB Kesambe Baru-Curup Timur Kabupaten Rejang Lebong. Skripsi (Institut Agama Ialam Negeri Curup).
Krisna, Ni Made Ayu Suryaningsih, E. P. (2018). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Meronce Berbantuan Bahan Alam. 2(1), 23.
Laeli, S. H. (2022). Efektivitas Pemanfaatan Laboratorium Ipa Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Smp Negeri 2 Maesan Skripsi. Skripsi (Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember), viii.
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran Ipa Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 168–174. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.333
Mahardika, S. (2019). Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis inquiry untuk meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran IPA kelas VI MI Muhammadiyah Hadimulyo Metro tahun pelajaran 2018/2019. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, Skripsi, 66.
Majid, A. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu. In Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Marudut Sinaga, S. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Kontekstual untuk Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia Siswa. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(1), 33–40.
Nirwati, N., & Mardin, L. (2023). Sintesis Permasalah Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas Dasar di Papua Barat. SEARCH: Science Education Research Journal, 1(2), 34–42.
Novitayanti sidu, Parwoto, dan H. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran dengan Media Bahan Alam Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Anak di TK CGK Sumarorong. Universitas Negeri Makassar, 06(01), 91–97.
Nurfitriani, A. (2023). Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Siswa MTs AL-Khairiyah. Skripsi (Jakarta: Jurusan Tarbiyah Dan Kegurua Universitas Islam Negeri Syarifhidayatullah Jakarta ), vi.
Oktarani, V. M. (2017). Penggunaan Media Bahan Alam Dalam Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak Kartika 1-63 Padang. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1, 49–57.
Rabiudin. (2023). Belajar Bermakna Melalui Pratikum Ilmu Pengetahuan Alam. In Jivaloka Publishing, kreaktivitas Tanpa Batas.
Susanto, H. A. (2015). Pemahaman Pemecahan Masalah Berdasar Gaya Kognitif. Yogyakarta: DEPUBLISH.
Sutedja, M. P. dan B. (2019). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dalam Pendidikan Agama Islam Di Universitas Pendidikan Indonesia. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2), 114–126. https://doi.org/10.17509/t.v6i2.20165
Wayan, N., Darmayanti, S., & Triwahyuni, I. G. A. (2023). Analisis Pelaksanaan Pratikum Siswa Kelas V SDN 1 Cempaga. Jurnal Elementary, 6(1), 25–29.
Widiyanto, B., Aryanti, I., Khatimah, K., & Atika, N. (2023). Perbandingan Respon Siswa Terhadap Pratikum IPA di Sekolah Dasar Indonesia dan Thailand. Pancasakti Science Edication Juornal, 8(April), 59–68.
Winangun, I. M. A. (2021). Project Based Learning: Strategi Pelaksanaan Praktikum IPA SD Dimasa Pandemi Covid-19 I Made Ari Winangun. EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar , 2(1), 11–20. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/edukasi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leha Arya Arvianti, Erwinestri Hanidar Nur Afifi, Sella Nofriska Sudrimo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








