PENERAPAN TEORI BELAJAR HUMANISTIK PADA PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rudi Prasetyo SDN Karangsari1 Kota Blitar Jawa Timur
  • Oktaviani Adhi Suciptaningsih Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v3i2.398

Keywords:

Article

Abstract

This study aims to describe the application of humanistic learning theory through differentiation learning in elementary schools. The method used in this study is the literature review method where the data comes from various sources of articles in electronic journals. The data collection technique used in this research is documentation. Furthermore, the data analysis technique used in this research is content analysis. The results of this study attempt to illustrate that differentiated learning is learning designed by the teacher to facilitate students in building their knowledge in the process of changing behavior that embodies the diversity of characteristics, interests, motivations of students. Humanistic learning theory is a theory that helps students to enjoy learning about subject matter. Humanistic learning theory can be used to implement differentiated learning in elementary schools. Humanistic learning theory emphasizes the activities of guiding, developing and directing the basic potential of students both in terms of cognitive, affective and psychomotor

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alauddin. (2015). Prinsip dan Implikasi Teori Belajar Humanistik dalam Pembelajaran. Jurnal Guruan IQRA, 3(1).

Anam, N. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran Humanistik Perspektif Paolo Freire dan Kh. Abdul Wahid Hasyim. Jurnal Al-Fitrah, 9(1).

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95-101.

Arbayah, A. (2013). Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu: Jurnal Guruan, 13(2).

Aswita, D. (2015). Identifikasi Masalah yang Dihadapi Guru Biologi dalam Pelaksanaan Pembelajaran pada Materi Ekosistem. Biotik: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Keguruan, 3(1), 63-68.

Hera, R. (2017). Studi Kasus Permasalahan dalam Proses Pembelajaran Konsep Genetika di SMA Negeri 2 Seulimum Kabupaten Aceh Besar. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Guruan, 8(1).

Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 35(2), 175-182.

Jenyana, I. M. R., & SD, S. P. (2022). Pembelajaran Yang Berdiferensiasi. Inovasi Jurnal Guru, 8(17), 31-37.

Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Expressive Writing. Jurnal BK UNESA, 8(1).

Puspitasari, V., & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator Untuk Pembelajaran Bipa Di Kelas Yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education And Development, 8(4), 310-310.

Riyanton, M. (2015). Pendidikan Humanisme dan Implementasinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Lingua Idea, 6(1).

Rofikoh, E. (2014). Pengaruh Pembelajaran Humanistik Terhadap Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Bringin Kabupaten Semarang Semester I Tahun Ajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, Program Studi Guruan Matematika FKIP-UKSW).

Sanusi, U. (2013). Pembelajaran dengan Pendekatan Humanistik: Penelitian pada MTs Negeri Model Cigugur Kuningan. Jurnal Guruan Agama Islam, 11(2).

Tomlinson, C. A. (2000). Differentiation of Instruction in the Elementary Grades. ERIC Digest.

Widyaningrum, H. K., dan Rahmanumeta, F. M. R. (2016). Pentingnya Strategi Pembelajaran Inovatif Dalam Menghadapi Kreativitas Siswa Di Masa Depan. In Proceedings International Seminar FoE (Faculty of Education) (pp. 268-277).

Yasin, M. (2017). Teori Humanistik dalam Pembelajaran. Jurnal An-Nur, 1(01), 46-57.

Downloads

Published

2022-12-26

How to Cite

Prasetyo, R., & Suciptaningsih, O. A. (2022). PENERAPAN TEORI BELAJAR HUMANISTIK PADA PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(2), 233–237. https://doi.org/10.55681/jige.v3i2.398