Efektivitas Penggunaan Media Flashcard Gambar Pada Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas XI SMK Multi Mekanik Masmur

Authors

  • Anisyah Saputri Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Riau, Indonesia
  • Hasnah Faizah AR Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Riau, Indonesia
  • Silvia Permatasari Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v6i1.3624

Keywords:

Effectiveness, Image Flashcard Media, Writing Poetry

Abstract

The aim of this research is to find out whether the use of flashcards with captions helps class XI students at SMK Multi Mekanik Masmur in writing poetry. Writing poetry requires the ability to choose the right words, use appropriate language style, and organize ideas well. Initial observations show that many students experience difficulties in this regard.  Therefore, researchers use flashcards equipped with images to provide ideas and visual stimuli that help students write poetry more easily. The hope is that with this media students can more easily choose words, determine themes, and create better poetry. The method used in this research is an experiment with a pre-test and post-test design. Two groups of students were selected: an experimental group with picture cards and a control group without picture cards. Before being given treatment, both groups carried out an initial test (pretest) to measure their ability to write poetry. The experimental group was then given learning materials to write poetry using illustrated flashcards, while the control group studied normally without additional media.  After the learning process was complete, both groups were given another test (post-test) to see whether their ability to write poetry had improved. Research shows that using picture cards really helps students write poetry.  Students who use this media will be able to choose words better and express their emotions more easily in poetry. This also makes it easier to decide on an appropriate topic and language style. In other words, this flashcard media has proven to be effective in improving students' poetry writing abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, R. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Flashcard dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Narasi Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 12 (2), 112–125.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Faizah, H. Fitri, E. A., Manalu, H. M., & Azzahra, A. (2023). Kemampuan Menulis Arab Melayu Siswa Kelas VI SD Negeri 001 Buluh Cina. Pustaka: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 62-72.

Gusnita, A., Almajirah, T., Putri, W. M., & Faizah, H. (2023). Analisis Kemampuan Menulis kata Tulisan Arab Melayu Siswa Kelas VI SD Negeri 164 Pekanbaru. Pustaka: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 54-61.

Hamid, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Flashcard dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10 (1),45-46.

Hermawan, R. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Kartu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(3), 123–134.

Jannah, I. (2021). Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Bahasa Inggris, 13(4), 90–105.

Khulaimi, M., Nukman, N., & Rosyidi, A. Z. (2023). PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN PROGRAM POWERPOINT BAGI GURU SMP ISLAM TERPADU NW TEKO. INSANTA : JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 1(1), 15-21. https://doi.org/10.61924/insanta.v1i1.4

Kosasih, E. (2008). Dasar-Dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yrama Widya.

Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.

Lestari, (2020). Pembelajaran berbasis kebutuhan peserta didik dan variasi gaya belajar. Jurnal Pendidikan, 15(2), 45-56.

Mahariyanti, E., Zaidah, A., Prayunisa, F., & Irwansah, I. (2024). META-ANALISIS : OPTIMALISASI PENGGUNAAN MEDIA DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI . JURNAL ASIMILASI PENDIDIKAN, 2(4), 152-156. https://doi.org/10.61924/jasmin.v2i4.44

Melasari, S. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi dengan Menggunakan Kartu Bergambar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 191.

Miarso, Y. (2020). Media Pembelajaran: Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT. Grafindo.

Pradana, R. A., & Santosa, A. B. (2020). Studi Literatur Media Pembelajaran Flashcard Yang Dapat Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Perakyasaan Sistem Radio dan Televisi. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(3), 575–583.

Prasetya, R. (2020). Strategi Pembelajaran Efektif dalam Pendidikan. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Rahmawati, D. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Pemahaman Membaca. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(4), 44–53.

Riduwan, M. (2019). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Rohman, N. A. (2021). Analisis Penggunaan Flashcard dalam Pembelajaran Membaca. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 100–110.

Sanjaya, W. (2020). Media Pembelajaran: Suatu Pendekatan Baru dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sari, D. (2019). Penggunaan Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 45–60.

Sudjana. (2021). Penggunaan Flashcard dalam Pembelajaran: Jenis dan Manfaatnya. Bandung: Pustaka Pendidikan.

Sugiarto, T., (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Hasil Belajar: Metaanalisis. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 21(1), 128–142.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Downloads

Published

2025-03-28

How to Cite

Saputri, A., Faizah AR, H., & Permatasari, S. (2025). Efektivitas Penggunaan Media Flashcard Gambar Pada Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas XI SMK Multi Mekanik Masmur. Jurnal Ilmiah Global Education, 6(1), 143–155. https://doi.org/10.55681/jige.v6i1.3624