The Effectiveness of PAI Learning Innovation through Game Integration and Ice Breaker according to the principal of SMAN Central of Lombok

Authors

  • Syarif Hidayatullah S3 PAI Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • Muhammad Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia
  • S. Ali Jadid Al Idrus Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3451

Keywords:

Islamic Education, Education Learning

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of Islamic Religious Education (PAI) learning innovations through the integration of games and ice breakers in State High Schools of Central Lombok Regency. By adopting a qualitative approach, this research involves in-depth interviews with school principals as well as observations on the implementation of these innovations in the classroom. The results show that the integration of games and ice breakers in PAI learning not only increases students' interest and motivation, but also creates a more interactive and fun learning atmosphere. The principal stated that this innovation has succeeded in reducing student boredom in the learning process and increasing their engagement. In addition, the results of the evaluation showed a significant increase in understanding of the teaching material. This study recommends the application of similar innovations in other schools to improve the quality of PAI learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, Arni (2024). Penerapan Metode Ice Breaking Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Fadhilah Aziz (2019). Pengaruh Permainan Ice Breaker Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran PAI Kelas VII SMP Negeri 5 Kota Bengkulu.

Fatchiya, A. (2020). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Deepublish.

Fransiska, B. (2020). Pengembangan Teknik Pembelajaran Ice Breaking untuk Meningkatkan. Minat Belajar Peserta Didik pada Kelas IV di SD/MI. Univeritas Islam Negeri. Tafani, Vol. 3, No. 2, Desember 2024.

Hamzah B. Uno. (2010). Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayah, N., & Hidayati, N. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 45-60.

Hidayati, N. (2019). Strategi Pembelajaran PAI yang Menyenangkan Melalui Permainan Edukatif. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 101-115.

Kurniasih, A. (2017). Strategi Inovatif dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 34-45.

Mulyasa, E. (2017). Manajemen Pendidikan: Konsep dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, A. (2019). Penerapan Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di Sekolah Menengah. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 20-27.

Nasution, A. (2021). Pendekatan Tematik dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 123-134.

Nurul Huda, N. (2020). Penerapan Permainan Interaktif dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1), 15-22.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Pratama, H., Maduretno, T. W., & (2024). INOVASI PEMBELAJARAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS EDUTAINMENT MELALUI METODE ICE BREAKING KELAS VIII TAHUN PELAJARAN 2023/2024. http://digilib.uinkhas.ac.id/31440/

Rahman, H. (2016). Ice Breaker sebagai Sarana Meningkatkan Konsentrasi Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 11(3), 15-23.

Sari, R. (2020). Penerapan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(2), 89-101.

Sari, R. (2021). Inovasi Pembelajaran PAI di Era Digital: Penerapan Metode Interaktif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 45-58.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Sukmawati, E., & Junaidi, A. (2020). Peran Ice Breaker dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 123-132.

Sunarto (2012). Ice Breaker Dalam Pembelajaran Aktif.

Suyadi (2018). Strategi Pembelajaran Inovatif dan Partisipatif dalam Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta.

Suyadi. (2018). Strategi Pembelajaran Inovatif dan Partisipatif dalam Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta.

Wulandari, S.(2019). Penggunaan Teknologi Interaktif dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Teknologi, 6(2), 30-38.

Yusuf, M., & Sugandi, A. (2019). Peningkatan Pembelajaran Melalui Permainan dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 49-60. http://digilib.uinkhas.ac.id/31440/

http://repository.iainbengkulu.ac.id/3606/1/FADHILAH%20AZIZ.pdf http://repository.iainkudus.ac.id/3116/5/05%20BAB%20II_to.pdf

https://journal.aripafi.or.id/index.php/jbpai/article/view/451?articlesBySimilarityPage=12 https://journal.ilmudata.co.id/index.php/ijmst/article/view/300

https://radarsemarang.jawapos.com/untukmu-guruku/724387837/fun-game-ice-breakingtumbuhkan-motivasi-belajar-siswa-pada-mapel-agama?page=2

Downloads

Published

2024-12-29

How to Cite

Hidayatullah, S., Muhammad, M., & Idrus, S. A. J. A. (2024). The Effectiveness of PAI Learning Innovation through Game Integration and Ice Breaker according to the principal of SMAN Central of Lombok. Jurnal Ilmiah Global Education, 5(4), 1707–1716. https://doi.org/10.55681/jige.v5i4.3451