Konsep Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Al-Qur'an Kajian (Q.S.Thaaha Ayat 132)
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v5i3.3232Keywords:
Family Education, Al-Qur'an, Surah Thaaha, Prayer, Spiritual ValuesAbstract
This research discusses the concept of family education in the Qur'anic perspective, particularly through the study of Surah Thaaha verse 132. This verse emphasizes the importance of educating the family, especially in the spiritual aspect, focusing on the obligation to establish prayer and maintain a good relationship with Allah. In this verse, there is an order to encourage family members to pray consistently and patiently. Family education in this perspective is not only an individual responsibility, but involves all family members to jointly uphold religious values. This research uses thematic interpretation method to explore the educational values in the verse, as well as how it is applied in Muslim family life. It is found that education in the family should be holistic, covering spiritual, moral, and social aspects, with the main goal of forming a strong character in faith and obedience to Allah.
Downloads
References
Al-Maroghi. (1992). Terjemah Tafsir AlMaraghi, Semarang: PT Karya Toha.
Asmani , Jamal Ma’mur. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran aktif, Kreatif,
Efektif, dan Menyenangkan). Jogjakarta: Diva Press.
Cahyo, Agus N. (2013). Panduan Aplikasi Teori-teori Belajar Mengajar Teraktual dan
kontemporer. Jogjakarta: Diva Press.
Darajat, Zakiyah. (1993). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang.
Daradjat Zakiah, Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhana,
Departemen Agama Republik indonesia, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Jakarta:
Lentera Abadi, 2011.
Hasbullah, H. (2018). LINGKUNGAN PENDIDIKAN DALAM AL-QUR’AN DAN HADIS.
Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan.
https://doi.org/10.32678/ tarbawi.v4i01.833
Hasan, Maimunah. (2011). Membangun Kreativitas Anak secara Islami. Yogyakarta:
Bintang Cemerlang.
Hasbullah. (1996). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo
Helmawati. (2017). Pendidikan Karakter Sehari-hari. (Bandung: PT Remaja
Rosdakarya)
Istigfaroh, “Pendidikan Prenatal Dalam perspektif Pendidikan Islam (Kajian Buku:
Mendidik Anak sejak Dalam Kandungan, Kado buat Pengantin Baru, calon
Ibu dan Ibu Hamil)”, Skripsi, Fakultas ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN
Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2012.
Jailani M.Syahran, “Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua”,
Jurnal Nadwa, Volume 8, Nomor 2, Tahun 2014.
Lestari Dian, “Eksistensi Perempuan Dalam Keluarga”, Muwazah, Volume 8, Nomor
, 2016.
Mar’atussholihah Siti, “Konsep Pendidikan Anak Prenatal Secara Islami Di Tinjau
Dari Perspektif Biologi”, Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN
Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2007.Maunah, Binti. (2009). Landasan Pendidikan. Yogyakarta: Teras.
Miharso Mantep, Pendidikan Keluarga Qur’ani, Yogyakarta: Safiria Insania Press,
M. Quraisy, Shihab. (2012). Tafsir Al-Mishbah “Pesan, Kesan Dan Keseharian Al-
Qur’an”. Bandung: PT. Mizan Pustaka.
Mujib. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Nasihah Durotun, “Makna Pendidikan Keluarga Dalam Al-Qur’an Surah
Nata, Abuddin. (2009). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran, (Jakarta:
Kencana)
Satya Yoga, D., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting
dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal
Sosial Humaniora. https://doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah. In Journal of Chemical Information and
Modeling. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (mixed Methods). In International
Journal of Physiology.
Sukardi, I. (2016). Character Education Based on Religious Values: an Islamic
Perspective. Ta’dib. https://doi.org/10.19109/td.v21i1.744
Sukino. (2018). Konsep Sabar Dalam Al-Quran Dan Kontekstualisasinya dalam
tujuan Hidup Manusia Melalui Pendidikan. Jurnal Ruhama.
Zed, Mustika. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor
Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nabila Irfany Putri, Abdur Razzaq, Kristina Imron
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.