Konsep Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Al-Qur'an Kajian (Q.S.Thaaha Ayat 132)

Authors

  • Nabila Irfany Putri Program Studi Magister Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
  • Abdur Razzaq Program Studi Magister Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
  • Kristina Imron Program Studi Magister Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v5i3.3232

Keywords:

Family Education, Al-Qur'an, Surah Thaaha, Prayer, Spiritual Values

Abstract

This research discusses the concept of family education in the Qur'anic perspective, particularly through the study of Surah Thaaha verse 132. This verse emphasizes the importance of educating the family, especially in the spiritual aspect, focusing on the obligation to establish prayer and maintain a good relationship with Allah. In this verse, there is an order to encourage family members to pray consistently and patiently. Family education in this perspective is not only an individual responsibility, but involves all family members to jointly uphold religious values. This research uses thematic interpretation method to explore the educational values in the verse, as well as how it is applied in Muslim family life. It is found that education in the family should be holistic, covering spiritual, moral, and social aspects, with the main goal of forming a strong character in faith and obedience to Allah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Maroghi. (1992). Terjemah Tafsir AlMaraghi, Semarang: PT Karya Toha.

Asmani , Jamal Ma’mur. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran aktif, Kreatif,

Efektif, dan Menyenangkan). Jogjakarta: Diva Press.

Cahyo, Agus N. (2013). Panduan Aplikasi Teori-teori Belajar Mengajar Teraktual dan

kontemporer. Jogjakarta: Diva Press.

Darajat, Zakiyah. (1993). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang.

Daradjat Zakiah, Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhana,

Departemen Agama Republik indonesia, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Jakarta:

Lentera Abadi, 2011.

Hasbullah, H. (2018). LINGKUNGAN PENDIDIKAN DALAM AL-QUR’AN DAN HADIS.

Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan.

https://doi.org/10.32678/ tarbawi.v4i01.833

Hasan, Maimunah. (2011). Membangun Kreativitas Anak secara Islami. Yogyakarta:

Bintang Cemerlang.

Hasbullah. (1996). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo

Helmawati. (2017). Pendidikan Karakter Sehari-hari. (Bandung: PT Remaja

Rosdakarya)

Istigfaroh, “Pendidikan Prenatal Dalam perspektif Pendidikan Islam (Kajian Buku:

Mendidik Anak sejak Dalam Kandungan, Kado buat Pengantin Baru, calon

Ibu dan Ibu Hamil)”, Skripsi, Fakultas ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN

Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2012.

Jailani M.Syahran, “Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua”,

Jurnal Nadwa, Volume 8, Nomor 2, Tahun 2014.

Lestari Dian, “Eksistensi Perempuan Dalam Keluarga”, Muwazah, Volume 8, Nomor

, 2016.

Mar’atussholihah Siti, “Konsep Pendidikan Anak Prenatal Secara Islami Di Tinjau

Dari Perspektif Biologi”, Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN

Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2007.Maunah, Binti. (2009). Landasan Pendidikan. Yogyakarta: Teras.

Miharso Mantep, Pendidikan Keluarga Qur’ani, Yogyakarta: Safiria Insania Press,

M. Quraisy, Shihab. (2012). Tafsir Al-Mishbah “Pesan, Kesan Dan Keseharian Al-

Qur’an”. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Mujib. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Nasihah Durotun, “Makna Pendidikan Keluarga Dalam Al-Qur’an Surah

Nata, Abuddin. (2009). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran, (Jakarta:

Kencana)

Satya Yoga, D., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting

dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal

Sosial Humaniora. https://doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah. In Journal of Chemical Information and

Modeling. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (mixed Methods). In International

Journal of Physiology.

Sukardi, I. (2016). Character Education Based on Religious Values: an Islamic

Perspective. Ta’dib. https://doi.org/10.19109/td.v21i1.744

Sukino. (2018). Konsep Sabar Dalam Al-Quran Dan Kontekstualisasinya dalam

tujuan Hidup Manusia Melalui Pendidikan. Jurnal Ruhama.

Zed, Mustika. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor

Indonesia.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Putri, N. I., Razzaq, A., & Imron, K. (2024). Konsep Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Al-Qur’an Kajian (Q.S.Thaaha Ayat 132). Jurnal Ilmiah Global Education, 5(3), 1531–1537. https://doi.org/10.55681/jige.v5i3.3232