Tradisional ABC Lima Dasar pada Pembelajaran PAI di SMK Al-Fudlola’ Porong Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v5i2.2762Keywords:
Game Based Learning Model, ABC Lima Dasar, Islamic Religious Education LearningAbstract
This research and development aims to produce a learning model based on the traditional ABC Lima Dasar games that is effective and feasible for PAI learning at Al-Fudlola' Porong Sidoarjo Vocational School . This model was developed through a Research and Development (R&D) approach using the 4D development model, namely define, design stage, develop stage, disseminate stage. Data collection techniques use observation, interviews, and questionnaires. The game-based learning model as a learning model provides opportunities for students to interact, collaborate and explore actively in PAI learning. The results found that the Five Basic ABC learning model had a positive impact on students' cognitive, spiritual, emotional, language and socio-cultural abilities. The research results show students' positive response to this learning, describing the Five Basic ABC model as an effective, innovative alternative in PAI learning at Al-Fudlola' Porong Sidoarjo Vocational School.
Downloads
References
Firmansyah, M. I. (2019). Pendidikan Agama Islam Pengertian Tujuan Dasar Dan Fungsi. Urnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, 17(2), 79–90.
Fitri Utami, S. (2021). Pengembangan Media Lingkaran Kata Benda Untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas I Sdit Lhi Yogyakarta Noun Circle Media Development for 1 St Grade English Learning Lhi Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(9), 463–477. Retrieved from https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/17784
Hidayah, N., Abdurrahman, U. K. H., & Pekalongan, W. (n.d.). Efektivitas Penerapan Metode Game-Based Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Kelas VI DI MIS Sidorejo Tirto Pekalongan. Retrieved from http://e-journal.uingusdur.ac.id/index.php/ijiee
Hidayah, N., Abdurrahman, U. K. H., & Pekalongan, W. (n.d.). Efektivitas Penerapan Metode Game-Based Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Kelas VI DI MIS Sidorejo Tirto Pekalongan. Retrieved from http://e-journal.uingusdur.ac.id/index.php/ijiee
Ica Anggi Cahaya Asari, I. A. C. A., Mely Susanti, M. S., and Irega Gelly Gera, I. G. G. (2023). Analisis Peran Permainan Edukatif Dalam Pengembangan Keterampilan Kognitif Anak Usia Dini Berdasarkan Sudut Pandang Ki Hajar Dewantara. Journal of Global Research Education, 1(1), 53–65. https://doi.org/10.62194/v3b25190
Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441
Ma’ruf, A., & Alfurqan, A. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Kahoot sebagai Digital Game Based Learning dalam Evaluasi Pembelajaran PAI di SMA Negeri 2 Padang. As-Sabiqun, 4(5), 1276–1287. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i5.2238
Maulana, D. A., & Rosyidah, U. A. (2023). Analisis dan Pengembangan Game Edukasi “ Earth Defender ” dengan Metode Agile Berbasis Android. 5(36), 52–63.
Natalis Sukma Permana. (2020). GAME BASED LEARNING SEBAGAI SALAH SATU SOLUSI DAN INOVASI PEMBELAJARAN BAGI GENERASI DIGITAL NATIVE. Jurnal Pendidikan Agama Katolik (JPAK), 9(2), 110. https://doi.org/10.12681/edusc.3109
Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.
Rohana, S. (2020). Model Pembelajaran Daring Pasca Pandemi Covid-19. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 192. https://doi.org/10.47498/tadib.v12i02.441
Seknun, M. Y. (2012). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 15(1), 120–131. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a10
Sonjaya, A. R., Arifin, Z., & Pratiwi, R. A. (2021). Revitalisasi Permainan Tradisional Sebagai Wahana Peredam Permainan Digital Pada Anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 385. https://doi.org/10.52434/jp.v15i1.1173
Wahyuning, S. (n.d.). Pembelajaran Ipa Interaktif Dengan Game Based Learning. Jurnal Sains Edukatika Indonesia (JSEI), 4(2).
Winatha, Komang Redy, and I. Made Dedy Setiawan. 2020. “Pengaruh Game-Based Learning Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 10(3):198–206. doi: 10.24246/j.js.2020.v10.i3.p198-206.
Wiyono, H., Buwono, S., and Karolina, V. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Game-Based Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPS Kelas VII SMP Negeri 6 Pontianak. 06(03), 15707–15714.
Wulandari, G. R. (2023). Model Pembelajaran Berbasis Permainan Tradisional Kayung (ANGKA PAYUNG) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR SIMBOLIK ANAK USIA 4-5 TAHUN. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1166–1177. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i3.1839
Zainuddin, M., Mardianto, & Matsum, H. (2023). Development of Game-Based Learning Media on Islamic Religious Education Materials. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 13–24. https://doi.org/10.31538/nzh.v6i1.2824
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Feby Cahyani Wulandari, Askhabul Kirom, Ali Mohtarom, Achmad Yusuf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.