ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF MUSLIM-FRIENDLY TOURISM IMPLEMENTATION ON THE DESTINATION IMAGE OF PETAK ENAM, WEST JAKARTA

Authors

  • Athallah Sukarno Universitas Bunda Mulia
  • Rendy Sarudin Program Studi Hospitality dan Pariwisata, Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora, Universitas Bunda Mulia

DOI:

https://doi.org/10.55681/jige.v4i3.1291

Keywords:

Tourism, Muslim-friendly Tourism, Petak Enam

Abstract

This study analyzes the influence of Muslim-Friendly Tourism on the destination image of Petak Enam, West Jakarta. Using a quantitative method, data was collected from 100 visitors who have experienced the destination at least twice through questionnaires, observations, and various sources. The results show a significant influence of Muslim-Friendly Tourism on the destination image, supported by the t-test with a calculated t-value of 8.607 > the tabulated t-value of 1.660, and a significance level of 0.000. Multicollinearity and heteroskedasticity analyses confirm their absence. The coefficient of determination (R^2) is 0.431, indicating a 43.1% influence of variable X on variable Y, while the remaining 56.9% is influenced by other unexamined variables. The aim of this research is to enhance the tourism industry in Petak Enam by optimizing Muslim-Friendly Tourism and attracting Muslim travelers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ab, A. (2018). Pengaruh Citra Destinasi terhadap Intensi Wisatawan Berkunjung Kembali di Destinasi Sulawesi Selatan Tahun 2014. Pengaruh Citra Deistinasi Teirhadap Inteinsi Wisatawan Beirkunjung Keimbali di Deistinasi Sulaweisi Seilatan Tahun 2014, 20(3).

Aliffia, G. P., & Komaladewi, R. (2021). Halal Friendly Attribute of Muslim Travellers Toward A Non-Muslim Destination. At-Tadbir: jurnal ilmiah manajemen, 5(1), 1-10.

Apriliyanti, E., Hudayah, S., & ZA, S. Z. (2020). Pengaruh daya tarik wisata, citra destinasi dan sarana wisata terhadap kepuasan wisatawan citra niaga sebagai pusat cerminan budaya khas kota Samarinda. Jurnal Manajemen, 12 (1), 145-153.

Asyafri, D. P. (2019). Analisis Islamic Religious Attributes pada Atribut Produk Wisata sebagai Pembentuk Citra Destinasi Wisata Ramah Muslim (Studi pada Korea Selatan sebagai Negara Non-OKI penyedia Destinasi Wisata Ramah Muslim) (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Battour, M., & Ismail, M. N. (2016). Halal tourism: Concepts, practises, challenges and future. Tourism management perspectives, 19, 150-154.

Cahyani, U. E., Sari, D. P., & Siregar, R. M. R. A. (2022). Analisis bibliometrik pariwisata halal untuk mengeksplorasi determinan daya saing destinasi wisata. Ar Rehla: Journal of Islamic Tourism, Halal Food, Islamic Traveling, and Creative Economy, 2(2), 106-121.

Dasangga, D. G. R., & Ratnasari, R. T. (2022). Pengaruh Destinasi Halal Terhadap Daya Tarik Destinasi: Penilaian Niat Berkunjung Wisatawan. Jurnal Kepariwisataan: Destinasi, Hospitalitas dan Perjalanan, 6 (02), 219-240.

Fatmawati, A. A., & Santoso, S. (2020). Penguatan rantai nilai pariwisata sebagai strategi pengembangan kawasan Kota tua Jakarta menjadi kawasan wisata ramah muslim. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis, 6 (03), 284-304.

Firstantin, T. A. R. G., & Hasanah, U. (2021). Perkembangan Wisata Halal di Korea Selatan (Studi Kasus Perspektif Masyarakat Indonesia di Korea Selatan). Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 8(1), 259-77.

Fitra, A. A., & Ceha, R. (2021). Pengukuran Prioritas Pelayanan pada Sektor Pariwisata Muslim Friendly di Taman Wisata Alam Gunung Papandayan Garut. Jurnal Riset Teknik Industri, 96-102.

Gibtiah, G., Desiana, L., & Aryanti, A. (2018). Analisis Muslim Friendly Tourism, Living Cost, Culture dan kurs Valuta Asing terhadap Minat Wisatawan Muslim Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berkunjung Ke Jepang. Nurani: Jurnal Kajian Syari'ah dan Masyarakat, 18(1), 45-60.

Gultom, D. K., & Christiana, I. (2018). Pengaruh bauran pemasaran jasa terhadap citra destinasi dan kepuasan wisatawan serta implikasinya terhadap loyalitas wisatawan. Kumpulan Penelitian dan Pengabdian Dosen, 1(1).

Habibah Ilmi, K. U. N. N. Y. (2022). Kebijakan Muslim Friendly Tourism Oleh Pemerintah Korea Selatan Tahun 2015-2019 (Doctoral dissertation, UPN'Veteran" Yogyakarta).

Irda, I., Yuliviona, R., & Azliyanti, E. (2019). Pengaruh Islamic Attributes dan Quality Service Terhadap Islamic Tourist Satisfaction Wisatawan Mancanegara yang Berkunjung di Kota Padang. Syiar Iqtishadi: Journal of Islamic Economics, Finance and Banking, 3(1), 99-113.

Junaidi, J. (2020). Halal-friendly tourism and factors influencing halal tourism. Management Science Letters, 10(8), 1755-1762.

Kuncoro, B. R. (2022). Anteseden Dan Konsekuensi Citra Destinasi Wisata Halal.

Kusumaningtyas, M., & Ari Prasetyo, S. E. (2022). Serial Pemasaran Islam: Pariwisata Halal. Zifatama Jawara.

Liu, Y. C., Li, I. J., Yen, S. Y., & Sher, P. J. (2018). What makes Muslim friendly tourism? An empirical study on destination image, tourist attitude and travel intention. Advances in Management and Applied Economics, 8(5), 27-43.

Mahardika, R. (2020). Strategi Pemasaran Wisata Halal. Mutawasith: Jurnal Hukum Islam, 3(1), 65-86.

Mandalia, S., Yulianda, H., & Adriz, H. (2022). Analysis oif Muslim-Frieindly Tourism Potential in Padang Ganting Hot Spring Tourism, Tanah Datar District, West Sumatra, Indonesia. Jurnal Pariwisata Nusantara (JUWITA), 1(3), 264-272.

Muhamad, N. S. A., Sulaiman, S., Adham, K. A., & Said, M. F. (2019). Halal tourism: literature synthesis and direction for future research. Pertanika Journal of Social Science and Humanities.

Muliawanti, L., & Susanti, D. (2020). Digitalisasi destinasi sebagai strategi pengembangan promosi pariwisata di Kabupaten Magelang. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 3(02), 135-143.

Nisthar, S., & Mustafa, A. M. M. (2019). An econometric analysis of global Muslim travel index: a study on the perspectives of permitted tourism industry in the global context.

Noviyani, N. A., & Ratnasari, R. T. (2021). Pengaruh halal destination attributes di sumatera barat terhadap wisatawan muslim. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 8 (4), 401-412.

Permadi, L. A., & Muttaqillah, W. R. (2021). Kriteria Homestay di Desa Wisata Yang Memenuhi Prinsip-Prinsip Wisata Halal: Sebuah Kajian Teori. Jurnal Magister Manajemen Unram Vol, 10(3), 227-235.

Rahmiati, F., & Fajarsari, A. R. (2020). The Role Of Religiousity Mediating Islamic Attributes On Tourist Preference At Sharia-Compliance Hotel. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 4(1), 54-63.

Ramadhani, S. A., Kurniawati, M., & Nata, J. H. (2019, July). Effect of destination image and subjective norm toward intention to visit the world best halal tourism destination of Lombok Island in Indonesia. In KnE Social Sciences/International Conference on Islam, Economy, and Halal Industry (ICIEHI) (Vol. 1, pp. 83-95). KnE Social Science, Knowledge E

Rhama, B. (2022). The halal tourism–alternative or mass tourism? Indications of traditional mass tourism on crescent rating guidelines on halal tourism. Journal of Islamic Marketing, 13(7), 1492-1514.

Ridwan, M. (2019). Nilai Filosofi Halal Dalam Ekonomi Syariah. Profit: Jurnal Kajian Ekonomi dan Perbankan Syariah, 3(1), 14-29.

Rasyid, R. I., & Dewi, C. K. (2019). Factors Of Muslim-Friendly Amenities & Lifestyle And Service Quality Affecting Halal Travel Intention To Indonesia. Tourism Scientific Jurnal, 5(1).

Rozi, F., & Camelia, A. (2022). Studi Kelayakan Destinasi Wisata Ramah Muslim untuk Meningkatkan Citra Wisata di Sumenep (Studi Kasus Pantai Lombang dan Pantai e-Kasoghi Kabupaten Sumenep). AL-MANHAJ: Jurnal Hukum dan Pranata Soiial Islam, 4(2), 433-446.

Sahli, M. (2021). Implemeintasi Kebijakan Pariwisata Halal Menuju Ekosistem Wisata Ramah Muslim. Jurnal Kebijakan Publik, 12(2), 81-86.

Santoso, S., Fatmawati, A. A., Ubaidillah, R., Widyanty, W., & Isa, S. M. (2021). Analysis of Muslim Friendly Tourism Development in Indonesia. IQTISHODUNA: Jurnal Ekonomi Islam, 10(2).

Setyaningsih, E. D., & Marwansyah, S. (2019). The effect of halal certification and halal awareness through interest in decisions on buying halal food products. Syiar Iqtishadi: Journal of Islamic Economics, Finance and Banking, 3(1), 65-79.

Sochimin, S. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Pariwisata. el-Jizya: Jurnal Ekonomi Islam, 7(2), 255-278.

Subarkah, A. R., & Rachman, J. B. (2020). Destination branding Indonesia sebagai destinasi Wisata halal. Jurnal Kepariwisataan: Destinasi, Hospitalitas Dan Perjalanan, 4(2), 84-97.

Sudiarta, I. N. (2012). Membangun Citra (Destinasi) Pariwisata Seberapa Pentingkah. Jurnal Ekonomi dan Pariwisata, 7(31), 60-75.

Sumaryadi, S., Hurriyati, R., Gaffar, V., & Wibowo, L. A. (2020). The quality of halal tourism destinations: An empirical study of Muslim foreign tourists. In Advances in Business, Management and Entrepreneurship (pp. 150-154). CRC Press.

Suyatman, U., Ruminda, R., & Ika Yatmikasari, I. (2019). Pengembangan Muslim Friendly Tourism dalam konsep Pariwisata di Pulau Dewata.

Prastini, N., & Pratiwi, R. Z. (2020). Promosi dan pemasaran pariwisata objek wisata Tirta Sinongkoi dalam upaya menarik wisatawan. Profesi umas, 5(1), 38-57.

Putra, M. F. S., & Tucunan, K. P. (2021). The concept of halal tourism and the fulfillment of muslim tourist needs in halal tourism. Halal Research Journal, 1(2), 56-62.

Wahyuni, S., & Rahmawati, R. (2021). Analisis Potensi Pariwisata Syariah Di Nusa Tenggara Barat (Studi Kasus Pantai Lawata Di Kota Bima). Jurnal Ar-Ribh, 4(1).

Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipoitesis Peneilitian Kuantitatif. Jurnal Ilmu Administrasi, 3 (2), 96-102.

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

Sukarno, A., & Sarudin, R. (2023). ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF MUSLIM-FRIENDLY TOURISM IMPLEMENTATION ON THE DESTINATION IMAGE OF PETAK ENAM, WEST JAKARTA. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(3), 1952–1962. https://doi.org/10.55681/jige.v4i3.1291