SURVEY AKTIVITAS FISIK, POLA MAKAN DAN STATUS GIZI SISWA SDN 37 MATARAM TAHUN 2023
DOI:
https://doi.org/10.55681/jige.v4i3.1039Keywords:
Physical Activity, Dietary habit, Nutritional StatusAbstract
School age is the childhood period that lasts from six to twelve years of age. During school-age children they display individual differences in everyday life such as differences in intelligence, cognitive ability, language, personality development and physical development. What needs to be considered at this time is the child's daily physical activity and the child's eating habits at school which are carried out unintentionally can affect children's nutrition. This research is a survey research with a quantitative descriptive design conducted at SDN 37 Mataram with a sample size of 51 students. Data collection included physical activity, eating patterns, and nutritional status using a questionnaire as an instrument. Data were analyzed descriptively. The results showed that most of the students had a low physical activity category, namely 34 (55.7%), in the diet students had a good category, namely 41 (80.4%), while in the nutritional status students had a thin category, namely 43 ( 84.3%), and there was no effect between physical activity and diet and nutritional status.
Downloads
References
Arikunto,S. (1993). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Arikunto,S. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Bumi Aksara.
Astuti, N. P. T., Bayu, W. I., & Destriana, D. (2022). Indeks massa tubuh, pola makan, dan aktivitas fisik: Apakah saling berhubungan? Jurnal Olahraga Pendidikan Indonesia (JOPI), 1(2), 154–167.
Bausad, A. A., Musrifin, A. Y., & Zuhriani, J. (2020). ANALISIS STATUS GIZI PEMAIN SEPAK BOLA MATARAM SOCCER ACADEMY (MSA) TAHUN 2020. Prosiding.
Candra, A., Wahyuni, T. D., & Sutriningsih, A. (2016). Hubungan antara aktivitas fisik dan pola makan dengan kejadian obesitas pada remaja di SMA Laboratorium Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 1(1).
Doloksaribu, L. G. (2019). Gambaran pola makan dan status gizi remaja di SMP Advent Lubuk Pakam. Wahana Inovasi: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat UISU, 8(2), 28–34.
Ermona, N. D. N., & Wirjatmadi, B. (2018). Hubungan aktivitas fisik dan asupan gizi dengan status gizi lebih pada anak usia sekolah dasar di SDN Ketabang 1 Kota Surabaya tahun 2017. Amerta Nutrition, 2(1), 97–105.
Evan, E., Wiyono, J., & Candrawati, E. (2017). Hubungan antara pola makan dengan kejadian obesitas pada mahasiswa di Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 2(3).
FITRI, N. (2013). STUDI VALIDASI SEMI-QUANTITATIF FOOD FREQUENCY QUESTIONNAIRE DENGAN FOOD RECALL 24 JAM PADA ASUPAN ZAT GIZI MIKRO REMAJA.
Haeril, H., & Angriawan, T. (2022). Determinasi Aktifitas Fisik Dosen Di Wilayah Sulawesi Selatan. Jendela Olahraga, 7(2), 47–52.
Iklima, N. (2017). Gambaran pemilihan makanan jajanan pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Keperawatan BSI, 5(1).
Kadir, S. (2019). Pola Makan dan kejadian hipertensi. Jambura Health and Sport Journal, 1(2), 56–60.
Malonda, N. S. H., Dinarti, L. K., & Pangastuti, R. (2012). Pola makan dan konsumsi alkohol sebagai faktor risiko hipertensi pada lansia. Jurnal Gizi Klinik Indonesia, 8(4), 202–212.
Munawaroh, S. (2015). Pola Asuh Mempengaruhi Status Gizi Balita Relationship of Parenting Pattern and Toddlers’ Nutrititional Status. Jurnal Keperawatan, 6(1).
Noviyanti, R. D., & Marfuah, D. (2017). Hubungan pengetahuan Gizi, Aktivitas fisik, dan pola makan terhadap status gizi remaja di kelurahan purwosari Laweyan Surakarta. URECOL, 421–426.
Panjaitan, W. F., Siagian, M., & Hartono, H. (2019). Hubungan Pola Makan dengan Status Gizi Pada Anak Sekolah Dasar Al Hidayah Terpadu Medan Tembung. Jurnal Dunia Gizi, 2(2), 71–78.
Prihatmoko, A. D. (2019). Survei Status Gizi Berdasarkan TB/U dan IMT/U pada Siswa Kelas I (Satu) SD Se-Kecamatan Pacitan. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2).
Purnama, H., & Suhada, T. (2019). Tingkat aktivitas fisik pada lansia di Provinsi Jawa Barat, Indonesia. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 5(2), 102–106.
Putra, P. (2022). Peran Pemerintah Dalam Penanggulangan Perbaikan Gizi Berdasarkan Undang-Undang Sebuah Studi Pustaka. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(1), 1046–1052.
Rahma, E. N., & Wirjatmadi, B. (2020). Hubungan antara aktivitas fisik dan aktivitas sedentari dengan status gizi lebih pada anak sekolah dasar.
Riamah, R., & Erlita, D. (2020). HUBUNGAN POLA MAKAN DENGAN STATUS GIZI PADA ANAK USIA 3–5 TAHUN. Ensiklopedia of Journal, 2(2).
Romadhoni, W. N., Nasuka, N., Candra, A. R. D., & Priambodo, E. N. (2022). Aktivitas Fisik Mahasiswa Pendidikan Kepelatihan Olahraga selama Pandemi COVID-19. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 5(2), 200–207.
Rosidin, U., Sumarni, N., & Suhendar, I. (2019). Penyuluhan tentang Aktifitas Fisik dalam Peningkatan Status Kesehatan. Media Karya Kesehatan, 2(2).
Sa’diya, L. K. (2015). Hubungan pola makan dengan status gizi anak pra sekolah di paud tunas mulia claket kecamatan pacet mojokerto. Jurnal Kebidanan Midwiferia, 1(2), 69–78.
Saint, H. O., & Ernawati, E. (2019). Hubungan aktivitas fisik dengan status gizi pada siswa X dan XII IPA SMAN 7 Surakarta periode 2017/2018. Tarumanagara Medical Journal, 1(3), 521–525.
Sirajuddin, Surmita, & Astuti. (2018). Survey Konsumsi Pangan. Kementerian Kesehatan RI.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Wansyaputri, R. R., Ekawaty, F., & Nurlinawati, N. (2020). Hubungan Pola Makan Dan Aktivitas Fisik Terhadap Kejadian Obesitas Pada Anak Usia Sekolah Dasar di SDN 49/IV Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Ners Indonesia, 1(2), 103–112.
Wicaksani, N. P. I. (2022). PENGETAHUAN, SIKAP DAN PRAKTIK SARAPAN SEBELUM DAN SESUDAH EDUKASI GIZI MELALUI WHATSAPP DENGAN MEDIA VIDEO PADA SISWA SMP NEGERI 1 TABANAN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JURNAL ILMIAH GLOBAL EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.